Jump to content

Askeladden 635 freestyle, frakt fra Bergen til Florø

xplorerx

Recommended Posts

Hei.

Håper på noen svar her inne.

Jeg er nå blitt båteier for første gang, dvs av båt med litt størrelse. Har kjøpt meg en Askeladden 635 freestyle med optimax 225 motor.

Denne skal jeg på en eller annen måte hente i Bergen på fredag eller lørdag og frakte den opp til Florø, der jeg bor. Snakket med selger og han anbefalte å komme ned og kjøre båten sjøveien til Florø.

Noen som har noen synspunkter på om det er en dristig 1 gangs tur for en med ikke alt for mye erfaring.

Den andre måten er å kjøre ned med henger og hente den, men jeg kan ikke finne noen her i området rundt Florø som leier ut henger med vekt under 350 kg slik at jeg kan kjøre den med B førerkort.

Den tredje måten er å sjekke her inne om det er noen i Bergensområdet som kunne ha fraktet eller kjørt båten til Florø...

Mvh

Øystein

Det er montert ny kartplotter og gps, så veien skal nok ikke være det store problemet å finne. Men med liten erfaring på båt, så er det greit å høre om det er noe man skal være obs på. Har du noen tanker om hvor lang tid en slik tur kommer til å ta og om jeg trenger å etterfylle bensin på veien opp. Er en tank på 170 liter om jeg ikke husker feil, og hvor det da er best å etterfylle for en nybegynner som ikke vil inn på havner som er trange;) Båten har en max fart på 55 knop, men det tror jeg nok ikke jeg vil teste ut med det første....

Bruk tiden godt frem til fredag og planlegg ruten med eksempelvis gulesiders karttjeneste. Avhengig av hvilken kartplotter du har kan du kanskje planlegge rute og legge den på en minnebrikke også.

Bruk marinetraffic.com og se hvor fergene nevnt over går. Bedre det enn å være avhengig av å følge en stor båt i 30 knop, og så kan du nyte turen også :-)

Skal nok få forhandleren som monterer kartplotteren til å legge inn beste rute tilbake til Florø, men det beste var om man var to stykker på denne turen. Så om det er noen der ute som har mulighet til å bli med fra Bergen til Florø på fredag eller lørdag hadde det vært topp! Betaler mer enn gjerne pr time og retur til Bergen.

Turen fra Bergen til Florø går nok veldig bra, men du må ta hensyn til vær og vind. Hvis du får vind som nå, 12m pr sek fra Nord så ville ikke jeg dratt avgårde med den type båt. Det er et par åpne strekk du må krysse og de kan by på utfordringer. Lag deg en rute nærmest land og så mye i le som mulig. Hvis det blir for røft så får du legge til land et sted og vente på bedre vær.

DA trodde jeg at det meste skulle være i orden, men den gang ei. Hengeren som jeg hadde fått tak på var ikke stor nok gitt. Så om det er noe som vil ha en Bregen - Florø tur til helgen eller tidlig neste uke så si i fra. Er også interesert i å komme i kontakt med en med BE forerkort, for da er det ingen problem å frakte båten med henger heller. Betaler gjerne noen tusen for å få båten opp til Florø i løpet av helgen...

Hei.

Vil absolutt anbefale deg å ta sjøveien, men ikkje lås avgang til bestemt dag, bestem avgang etter ver og vind. Vil fraråde deg å legge ut på slik tur slik veret er no med kuling frå nord. Sognefjorden og Stavfjorden kan vere tøff.

Kjøp deg eit sett med sjøsportkart og sett deg ned å tegn inn ruta, leia frå Bergen til Florø er grei å gå. Berekn god tid på turen, det kan vere ein ide å starte om kvelden å gå om natta, da er det stillast på sjøen. Natta er lys no så det er ikkje noko problem. Dersom du møter ver som er i tøffaste laget så kan det vere ein fordel om du på førehand har sett deg ut plasser du kan søke havn...

Lukke til med ny båt og god tur :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...