Jo_Eirik Startet 23.Januar.2005 Del på Facebook Startet 23.Januar.2005 (redigert) Telenor Maritim Radio innfører fellesnummer 120 for kontakt med Kystradio. Telenor Maritim Radio drifter i dag 6 bemannede Kystradiostasjoner, som ivaretar nød og sikkerhetskommunikasjon for de maritime brukerne, samt kontinuerlig overvåkning av de internasjonale nødfrekvensene. Telenor Maritim Radio håndterer årlig i underkant av 3000 ulike assistanseoppdrag via kystradiostasjonene i Norge. Kystradiostasjonene har de senere år opplevd en kraftig økning i henvendelser om behov for assistanse fra fritidsbåter, som ikke har annet kommunikasjonsutstyr enn mobiltelefon om bord. Ofte ser vi at disse har ringt mange ulike instanser/etater før de til slutt kommer frem til en kystradiostasjon. Korrekt og hurtig varsling kan være avgjørende i mange situasjoner. Fra 1.februar 2005 innføres derfor et felles kort nummer for å komme i kontakt med nærmeste kystradio. Fellesnummeret er 120 Ved å ringe 120 vil en etter 1. februar automatisk bli rutet til den kystradiostasjon som dekker farvannet/området hvor innringer befinner seg. Dette gjør at vedkommende med behov for assistanse umiddelbart vil komme direkte i kontakt med nærmeste kystradiostasjon, som gjør at en redningsaksjon hurtig og uten forsinkende mellomledd kan iverksettes. Alle kystradiostasjonene har direkte linjer til Hovedredningssentralene. I tillegg er Rogaland radio samlokalisert med Hovedredningssentralen på Sola, og Bodø radio vil bli samlokalisert med Hovedredningssentralen i Bodø i 2006. Telenor Maritim Radio anbefaler alle som ferdes til sjøs om å anskaffe VHF-radio, da det gir størst sikkerhet også i forbindelse med assistanse fra andre sjøfarende. For alle som ikke har VHF-radio eller annet kommunikasjonsutstyr om bord enn mobiltelefon, kan nå telefonnummer 120 benyttes dersom det er behov for assistanse. Redigert 23.Januar.2005 av Jo_Eirik (see edit history) Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
John_Kr Svart 23.Januar.2005 Del på Facebook Svart 23.Januar.2005 Bra opplysning. Skal legge dette inn på mobilen samt lage en telefon liste på viktige telefon nr i båten. Takk for opplysningen. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Seastar Svart 23.Januar.2005 Del på Facebook Svart 23.Januar.2005 Bra opplysning. Skal legge dette inn på mobilen samt lage en telefon liste på viktige telefon nr i båten. Takk for opplysningen. <{POST_SNAPBACK}> Helt enig, John_Kr! Jeg har laget et slikt oppslag, sammen med nødprosedyre-oppslaget jeg også har fra før. Du vet, det kan jo tilstøte skipperen noe også, selv om vi er særs robuste karer, og da er det viktig at andre ombord har riktig og uptodate og relevante opplysninger / telefonnummer for rask hjelp. Madammen sier det har med trygghet å gjøre når vi er på tur - og vi har det også fint når vi oppdaterer hverandre gjensidig i kunsten å glede seg i trygge omgivelser på sjøen! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Januar.2005 Del på Facebook Svart 23.Januar.2005 Hei. Hva med vanlige telefonsamtaler over VHF fra land, er de andre 3-siffrede numrene helt ute? Dersom jeg her hjemme på Østlandet skal prate med en båt utenfor Bodø, skal jeg da ringe 120 eller 126 som før? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jo_Eirik Svart 23.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2005 (redigert) Hei. Hva med vanlige telefonsamtaler over VHF fra land, er de andre 3-siffrede numrene helt ute? Dersom jeg her hjemme på Østlandet skal prate med en båt utenfor Bodø, skal jeg da ringe 120 eller 126 som før? Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Du skal ringe 120, er du i østlandsområdet kommer du til Tjøme og de setter deg isåfall over til Bodø. Det blir ikke egne tresiffrede telefon nummer til hver enkelt stasjon så 120 er det eneste som gjelder. Jo Eirik Redigert 23.Januar.2005 av Jo_Eirik (see edit history) Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Lars H. Svart 23.Januar.2005 Del på Facebook Svart 23.Januar.2005 (redigert) slettet Redigert 23.Januar.2005 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jo_Eirik Svart 23.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2005 Hei Lars. Her er nye klistrelappen til mobiltelefoner mm. Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Lars H. Svart 23.Januar.2005 Del på Facebook Svart 23.Januar.2005 Hei igjen. Når jeg tenker etter, fikk jeg jo slike klistrelapper fra deg sammen med kalendrene (som NB. har med de gamle nummrene!) Takk forresten så mye. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Krapyl Svart 23.Januar.2005 Del på Facebook Svart 23.Januar.2005 Kan operatøren på kystradiostasjonen se hvilken basestasjon det ringes fra? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Jo_Eirik Svart 23.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2005 Kan operatøren på kystradiostasjonen se hvilken basestasjon det ringes fra? <{POST_SNAPBACK}> Nei, vi kan se hvilket nummer det ringes fra men ikke hvilken basestasjon den kommer over. Blir etter samme prinsipp som om du ringer 110, 112 eller 113 Mvh Jo Eirik Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Jo_Eirik Svart 23.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2005 (redigert) Hei igjen. Når jeg tenker etter, fikk jeg jo slike klistrelapper fra deg sammen med kalendrene (som NB. har med de gamle nummrene!) Takk forresten så mye. Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Det er riktig observert Lars, Kalenderene ble trykket før avgjørelsen var fattet, men som den observante kar du er har du sikkert funnet ut at klistrelappene du har fått passer akkurat over på kalenderen så den 1.februar er det bare å lime på!!Mvh Jo Eirik Redigert 23.Januar.2005 av Jo_Eirik (see edit history) Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.