snurresprett Startet 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2012 har en båt fra 03, askeladden 605. og på denne så har mye av aluminiumen korrodert! Den hvite lakken nederst på stol støtten har fått gjennomgå. der har lakken flasset av i store stykker. Jeg pusset dette ned og brukte Hammerite, noe som ble ganske bra, men det er jo flere detaljer som har fått gjennomgå også, vindskjermen ser ikke fra ut, mye hvite flekker og merker etter kalesje stativet. bord og stolsøyler sliter også med flekker av korodert aluminium. finnes det noe man kan smøre på ? ingenting går vekk uansett hvor bra man vasker. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 28.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 ingen som har vært borti dette? ville regnet med at mange av de som bruker båtene hyppig på sjøen året rundt har vært borti dette.. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Lurer på om du kanskje må til med sandpapir. Du kan dra på med 400, 800, 1200, så vokse med autosol, da blir det blankt og fint:) Kanskje det holder med en runde med stålbørste på drillen, for så å kjøre på med autosol etterpå? Det fungerer glitrende med messing, men ikke prøvd med alu. Sitér dette innlegget Link to post
Vard Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 ingen som har vært borti dette? ville regnet med at mange av de som bruker båtene hyppig på sjøen året rundt har vært borti dette.. Heisan, kanskje du får svar i denne tråden Mvh,Vard https://baatplassen.no/i/topic/7774-grunning-lakkering-av-aluminium/ Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 JA! jeg vurderte fint sandpapir, men er redd det kan gjøre dette verre, da jeg pusser bort elokseringen?? stemmer dette?? De fleste som har dette problemet , ref linken til Vard, skal jo lakkere overflaten eller noe i den duren, jeg ønsker og ha vindskjermen på min forholdsvis ''nyere'' askeladden original, slik den skal være Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn2 Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Du kan få elokseringen kjemisk fjernet, for så å pusse vekk korrosjon og eloksere på nytt. Koster et par tusen, men det er det kanskje verdt? Mulig nye lister er billigere. Husk at hvis du går for reeloksering, så må overflaten være perfekt, eloksering skjuler ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 vindskjermen er rimelig massiv, dette er en askeladden 605, så det er ikke mulig og ta den fra hverandre ''enkelt''. Glasset er festet med en låse-list i bunn slik at det holder inne i skjermen. Så det må bli en form for ''behandling på skjermen slik det er i dag. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 løfter denne i håp om at noen kan sitte med løsningen.. ;) hjæææælp :) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Mange båtprodusenter brukte pulverlakkering. Dette bobler opp, og da er det ikke lett å få et pent resultat etterpå. Jeg hadde en Wester 18 der stolfundamenter og andre detaljer var slik. Jeg pusset med vinkelsliper, så med grovt pussepapir for hånd, og finere til slutt. Så malte jeg med hammerlakk noen ganger.Det ble penere, men ikke pent.... Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Uten å være noen form for ekspert på området, men har opplevd at dersom aluminiumen har dårlig kvalitet på elokseringen vil du få tæring da skruene vil bruke aluminiumen som anode. Tæringen vil komme der elokseringen er svakest. Det finnes et produkt som man kan dyppe skruene i, som gir ett belegg som isolerer disse for elektrolyse/kontakt med gods. Klarer desverre ikke å komme på produktet nu, men kommer minnet tilbake gir jeg svar.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
snurresprett Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 tenkte ta et bilde av den i morgen for vise hvordan tilstanden er .. den er ikke så gæli som jeg kanskje har sagt.. men den ser flekkete ut.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Mulig noen tips he r http://avdeling.nocc.no/diskusjon.asp?TId=1032&TGId=8 Og litt nede på siden http://www.ferro-bet.no/prod_shipping.asp FERRO-BET ALU-RENS Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
snurresprett Svart 1.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 den skal ikke lakkeres eller noe som sagt, men den ferro-bet Alu rens.. kan være litt spennende.. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 tror du får pusse å gni med et eller annet lurium! jeg har en 585 fra 02, som antageligvis har samme vindskjerm, men det er ikke noe korodering på den. både rekker og alulister er veldig flott! Pulpit tror jeg er identisk også for 605 Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
snurresprett Svart 1.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 snakket med de på ferro-bet, og rustvask er det samme som alu-rens!! og ifølge de så skulle dette funke bra til formålet! men han sa aluminiumen kunne fort tørke ut og bli grå.. så da anbefalte han og bruke foreks polytrol og tilføre penetrerende olje ti aluminiumen igjen etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.