Jump to content

VP 275 hk, ny dynamo blir varm og gir 16v, men batteri lades ikke.

KenTore

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Jeg har lest mange steder om dette. Men skjønner fremdeles ingen ting!

Jeg kjøpte en båt sist sommer. En Fjord weekender 21 med Volvo penta 275hk. Denne hadde ny dynamo men dårlig hovedstrøm å ingen batteri.

Jeg tok meg en tur på maritim i sandefjord. Kjøpte noen ting å det ble 20 000kr. koblet alt opp å hadde en fin sommer. Men jeg fant ut at den *nye* dynamoen som sto der. Lada 16v , men de

16v kom ikke frem til batteri. Så dan lada, men ikke batteriene mine. samt 16v er får mye!

Den dag i dag!

Røska ut den dynamoen , som liksom var ny. Den var gåen å lada får mye.

Kjøpte meg en helt ny 65A dynamo. jeg bruker ikke mye strøm så trenger ikke større?.

Men jeg har 2 stykk 100Aph maritim batterier.

Jeg har lest å finni ut att de 3 kobling punktene på dynamoen skal være slik!

B+ - Rett til + på batterie / Batteriene. ( PS denne går igjenom hovedstrøm brytern med BEP rele som veksler batteri )

D+ - ( Lade lampe / apmper meter eks .. skal ende opp på + på batterie.

W - Rpm måler. Denne bruker ikke jeg siden min går rett på motoren.

det er alle stedene min dynamo kan kobe på ting.

*MEN*

Før jeg starter opp, setter jeg multimetere mitt på batteriene å måler 12,9V

Starter opp motoren , da er det 12.8 - 13.1V på batteriene. Det er jo ikke noe lading. ?

Dynamoen lager en rar lyd å det blir GLO varm etter 2min edel tomgang kjøring.

HVA er galt?

Takker mye får hjelpen!!!

Hei.

Dynamoen blir trolig ikke kvitt det den produserer.

Lyden den produserer kan allerede tyde på skadete dioder.

Hvilken type dynamo er det, presis?

Klarer du å måle -batterispenning- mellom B+ og B-- på dynamo mens motoren står ?

Bruk forresten noe multimeter direkte på koblingene.

Ikke bruk instrumentet på dashbord hvis ikke den kan skifte mellom forskjellige tilkoblingssteder.

Hvis ikke: Finnes det en skillediode eller hovedbryter på veien til batteriene?

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hei Joerg!

Jeg bruker vanlig multy instrumt. Jobber med elktro til vanlig. men kobler lite dynamoer. =)

Dynamoen er helt ny , usikker på merke. men prikk lik Bosh sine. betalte 1300kr får den på Julie!

Dynamoen har ingen B - , da dette går i shassi på dynamoen og motor blokka. som da har en 50mm2 til minus på batteriene.

B+ på dynamoen har full forbindelse til + på batterie. å jeg målte på batterie før og etter start. ingen eller lite forskjell.

Men som du sier. den har jo dieoden soim sitter i BEP rele. som veksler batteri, kan feilen ligge der. kanskje lurt å måle rett på dynamoen like vell. får å se om den har 14.4V eller noe.. tenkte å ta med et tang ampermeter i morgen. å se om den sender ut noen amper.

Men den er helt ny... blir vell ikke så fort skada =( . har maks gått i 5min.

Dessuten har den vell innebygde safty. så er noe galt skrur den seg av...?

Det er regulator inne i dynamoen. så jeg får ikke gjort noe feil der. =)

Du burde sjekke nøye.

Dynamoer er enkelt, men så enkelt er det ikke.

For det første finnes det ikke noe "innebygde safety", eller for å si det mer riktig bare på få dynamoer.

Men disse koster vanligvis en del mer enn kr. 1300,- derfor selger vi enheter som verner for slike problemer.

Så tilbake.

=> Sjekk om du kan måle batterispenning mellom B+ og B- (respektive mot gods hvis dynamoen ikke er topolt.)

Kan du måle batterispenning da finnes det noe feil på dynamo.

=> måler du ikke batterispenning som beskrevet må du finne ut hvorfor at ikke det er tilfelle.

=> BEP- Reléer har forresten verken diode eller sikkerhetskrets.

Likevel har dette ikke noe å si for deg, fordi reléet installeres -mellom- to batterier, men ikke i serie mellom dynamo og batteri.

(...håper at du ikke har gjort det.)

Dette er bare et relé som er styrt av spenningen den senser på enten en side eller begge sider (dual).

Ville man nå f.eks. montere et slik relé i serie da holder det allerede for at dynamoens dioder kan bli ødelagt.

Så igjen tilbake:

Siden reléet sitter mellom to batterier må du kunne måle spenningen (B+ til B- på dynamo) av dette batteriet som er koblet direkte til dynamoen.

Er ikke det tilfelle, og du finner og fikser feilen, må du likevel dobbeltsjekke dynamoen fordi den kan ha gått i stykker med det.

Hører av deg.

Lykke til !

Jørg

.

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Skal måle i alle retninger i morgen å komme tilbake hit da. Takker mye får hjelpen så langt. Men en ting

Du sier :

Så tilbake.

=> Sjekk om du kan måle batterispenning mellom B+ og B- (respektive mot gods hvis dynamoen ikke er topolt.)

Kan du måle batterispenning da finnes det noe feil på dynamo.

- Jeg vil jo altig kunne måle spenning mellom B+ på dynamoen og - på shassi på motoren eller - på batterie. ( er ikke B - på den ) så da blir det - på motoren eller andre steder.

Dynamoen er jo koblet slik. B+ ----> rett til batterie + . Så måler jeg mellom B+ å (-) minus vill jeg jo får batterispenningen.??? uansett om moteren er av eller på.

PS - skal ta bilde av den i morgen., Så mulig vi ser *type * dynamo . =)

Redigert av KenTore (see edit history)

Du har målt at det er forbindelse mellom B+ på dynamoen og pluss på batteriet. Og 16V på dynamo og tilnærmet ingen økning av spenning på batteriet.

Går ut fra at du har målt de 16 voltene mellom B+ og gods på dynamoen? Og batterispenningen referert til batteri minus?

Kan tyde på brudd på jordingen. Siden du får startet er forbindelsen mellom batteri minus og motorblokk i orden.

Da er det sannsynlig at feilen skyldes dårlig forbindelse mellom motorblokk og gods på dynamoen. Dog må det være en viss forbindelse siden spenningen på batteriet øker litt. Skjønner ikke hvordan det er mulig, dynamoen er jo skrudd fast på flere steder.

En annen mulighet er at forbindelsen er dårlig mellom B+ og batteri pluss. At du måler forbindelse når det ikke går noe strøm, men at den er så dårlig at du ikke får lading. Har du bryter her er det en mulig årsak til dårlig kontakt.

Du skriver ikke hvilken motor du har, det er noen VP motorer som er 1.5 polet. Dvs at batteriminus kun er koblet til motorgods under start og stopp. Dette er basert på at dynamoen har egen kabel mellom B- og batteriminus, altså at den er 2-polet. Om du har koblet en 1-polet dynamo på et slikt system vil den ikke lade..

ps: amperemeter har ikke noe med D+ å gjøre. Bare nevner det siden du skriver "Lade lampe / apmper meter". At det ikke er et amperemeter som er feilkoblet.

D+ skal kun være koblet til ladelampe, som igjen er koblet til "tenningslås".

Står endel om dette her: https://baatplassen.n...lere-batterier/

- Jeg vil jo altig kunne måle spenning mellom B+ på dynamoen og - på shassi på motoren eller - på batterie. ( er ikke B - på den ) så da blir det - på motoren eller andre steder.

Dynamoen er jo koblet slik. B+ ----> rett til batterie + . Så måler jeg mellom B+ å (-) minus vill jeg jo får batterispenningen.??? uansett om moteren er av eller på.

Nå gikk Ingar i dybden allerede men det er akkurat dit jeg ville med deg.

Du bør kunne måle spenning mellom B+ og chassis/B-,

men frem til nå fantes det ikke klar uttale om det er tilfelle.

Det jeg ellers ville er å finne ut hvor stor sannsynligheten er at dynamoen fikk skade.

Finnes det nemlig kontakt ett_t_t sted (også via instrumenter etc.) da kan du har vært heldig og ikke ha brent den opp.

Men sjekk nå først, du finner nok feilen i dag.

Jørg

Hei å hå =)

Jeg fikk gjort mye i dag. Skjønner hva dere mener. hehe. bare leste å tenkte litt feil med en gang. Jeg hadde koblet alt riktig. Men den ene (D+) som lå klar fra forrje eier. Hvar ikke riktig. å Dette førte til att dynamoen , ladet får mye. Tok den ut å sett den på benken. tok den opp å målte på alle inn å ut på diodene. Fant ut att den ene ikke funka. Fant ut att den gammle dynamoen hadde så å si like dioder. etter en time eller 2. klarte jeg å fikse den igjen.

Satt da inn den ny reparerte dynamoen.

Koblet :

B+ rett til batterie

D+ til en lampe / via tenning. så den lyser på første trinn på tenninga. Men i det jeg starter slukkes den.

W Bruker jeg ikke.

B- er jo godse på dynamoen. Men jeg la en ekstra 20mm2 fra bolt feste til - på batterie. Får å være sikker på god forbindelse.

Startet opp. ikke noe skjer. Men V8 ligger jo på 770-820rmp på tomgang. tok den opp i 1500rpm. dynamoen startet ( 14.6V ) å sett motoren ned igjen. til tomgang.

Den ladet fremdeles.

Så da virker alt.

Konklusjonen ble da : Ikke tro det du ser, etter hva forrje eier har koble eller lagt av ledning. jeg følte min D+ et stykke, da ble den fra rød til gul. Å denne gik rund over alt. Med 2 T klemmer på seg. men andre ledninger å farger. !

plan får vinteren: Rive ut alt å legge nytt =) Da jeg jobber med elektronikk som daglig jobb. Skal jeg nåk få det pent ja =)

Takker mye får hjelpen!

=))))

Redigert av KenTore (see edit history)

Jeg tar opp dette innlegge igjen!

Som sakt over har jeg jo koblet dette slik. Litt mer detaljer nå.

DYNAMO

B+ -----------> Hovedskinne + --------------> Batteri Bryter (Start) ------------> Batteri 1 ( dynamoen har da tilgang til batteri så lenge hovedstrøm til motoren er skrudd på. Å det er den jo under drift!

D+ ----------------------------------------------> Lampe / Pære --------------------> Batteri 1 ( slik er det koblet under testen jeg hadde )

W -------> IKKE i bruk

( - )-----------------------------------------------------------------------------------------> batteri 1 minuspol

Slik var det koblet. Lampe til dynamoen D+ lyser. / Batter viser 12.6V . Starter Motoren. D+ Lampa slukkes. Batterie Har 14.4/14.6V Altså den lader.

Her stoppet jeg Posten min og trodde alt var ok.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Slik er det koblet nå.

DYNAMO

B+ -----------> Hovedskinne + --------------> Batteri Bryter (Start) ------------> Batteri 1 ( dynamoen har da tilgang til batteri så lenge hovedstrøm til motoren er skrudd på. Å det er den jo under drift!

D+ ----------> Amper Måler. --------------------> Batteri 1 ( Amper måleren skal måle hvor mye A dynamoen lader. Apermeter er lett å koble D+ inn / ut på adre siden. å Den har egen GND/jord) og +

W -------> IKKE i bruk

Alt jeg har gjort er å sette inn Ampermeter.

Dette skjer : Skrur på hovededstrøm bryteren til motoren. Ampermeter får lys. Har koblet dette uten om instrument lys på dashborde. Starter motoren. og Ampermetere. Hviser ca 10-25A,

Men dynamoen er på 65Amper. Jeg tenkte mulig batterie er fult. Setter på Parallel på hovedbryteren. Så den også blir koblet til forbruksbatterie. Da lader den 0Amper. =/

Noen Ide?

--------------------------------------------------------------------------

PS - Under all skrivingen kom jeg på noe.

D+ ---------------> Pære/lampe ----------------------------> batteri+ ( dette virket jo. lampa lyser før start. starter å den slukkes. å den lader.

Men nå som jeg har byttet ut lampe med Ampermeter. Så har den jo ikke noe lys som er før start å som slukkes. Har det riktig forbindeles igjenom AmperMetere. eller må jeg ha en lampe, Får å se att denne lyser før jeg

starter opp , :S litt forvirret her!!

Du kan ikke koble ampermeter på D+, det skal sitte mellom B+ og batteri. Skal du også måle forbruk må det taes ut på dynamosiden av instrumentet. Eller rettere sagt, håper du har shunt slik at du slipper å dra kablene opp til 'dasjbordet'.

D+ skal være koblet til ladelampe, andre polen på lampen skal til tenningslåsen.

Se linken i innlegg 4.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...