Jump to content

Bytte fra mekanisk pumpe til el pumpe på kjølinga aq140

Olavesen

Recommended Posts

Eg har ingen anbefaling til pumpe. Men å koble opp en slik, og legge inn en alarm for strømbrudd eller trykkalarm burde gå greit. Eneste problemet er å finne rett størrelse på pumpa. På lave turtal vil den kjøle for mye og på høye turtal vil den kjøle for lite kanskje, for en elektrisk pumpe følger neppe turtallet på motor.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Olavesen : Det er jo ferskvann kjøring på båten så den skal jo bare drive vann i mellom vanntanken å oljekjøleren
Da tror jeg nok noen er i tvil hva du mener. Impellerpumpa er den som pumper sjøvannet, men det kan virke som du tenker på pumpa som sirkulerer kjølevæsken og det er vel ikke impellerpumpe. Er det den du tenker på, eller er motoren bare sjøvannskjølt?

De rørkoblingene på den originale sjøvannspumpa er noe pell ja, På endel andre Volvo motorer sitter sjøvannspumpa midt i reimskiva og har vanlige slangestusser med slangeklemmer. Det er nok noe styr å bygge om for da må du jo gjøre om i andre enden av røra også. Hjalp en fyr med dette for en stund siden og etter litt reingjøring og retting av en festebrakett fikk vi det tett. Dritten er at ved lekkasje renner det gjerne sjøvann ned på dynamoen.....

På denne renner det heldigvis ikke i dynamoen. Men synes det var et dålig system.. Så får høre med en lokal marina hva de mener jeg kan bruke . Ellers blir det nytt innpeller hus så jenger jeg opp hullene å setter på nipler. Men går helst for noe elektrisk.

Lokket på oljekjøleren er det satt på

Nippel å det samme i manifoilen. Tett å fint med en gang uten problemer :).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...