Olavesen Startet 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2012 Har en aq140. Der det huset innpelleren sitter inne i er gåen. Så lurer på å sette på en elektisk pumpe i stede. Noen som har forslag til ossen pumpe jeg kan bruke ?? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Kjøp deg heller en ny impellerpumpe du. Koster ikke stort mer, og er en mye mer stabil løsning enn en elektrisk pumpe... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Olavesen Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Ikke faen . De koblingene å det som den volvoen har på vannrøra det er jo til å ta pulsåra på langs av. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Eg har ingen anbefaling til pumpe. Men å koble opp en slik, og legge inn en alarm for strømbrudd eller trykkalarm burde gå greit. Eneste problemet er å finne rett størrelse på pumpa. På lave turtal vil den kjøle for mye og på høye turtal vil den kjøle for lite kanskje, for en elektrisk pumpe følger neppe turtallet på motor. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Olavesen Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Det med alarm hørte veldig lurt ut ja. Det er jo ferskvann kjøring på båten så den skal jo bare drive vann i mellom vanntanken å oljekjøleren.. Vet ikke hva en inpeller på en sånn motor kan gi i minutte på full fart jeg. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Olavesen : Det er jo ferskvann kjøring på båten så den skal jo bare drive vann i mellom vanntanken å oljekjølerenDa tror jeg nok noen er i tvil hva du mener. Impellerpumpa er den som pumper sjøvannet, men det kan virke som du tenker på pumpa som sirkulerer kjølevæsken og det er vel ikke impellerpumpe. Er det den du tenker på, eller er motoren bare sjøvannskjølt? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 (redigert) http://www.jabscosho...-cooling-pumps/ http://www.johnson-pump.com/jpmarine/products/enginecooling/index.html Redigert 29.Mai.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olavesen Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Ferskvanns delen av motoren går på en vann pumpe lik en bil. Ferskvanns delen blir kjøla av en innpeller pumpe. Altså pumper saltvann mellom kjølesystemet. Jeg tenker å kjøre satvanns delen på strøm i stede for mekanisk. Var nok litt dålig forklart ja Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 De rørkoblingene på den originale sjøvannspumpa er noe pell ja, På endel andre Volvo motorer sitter sjøvannspumpa midt i reimskiva og har vanlige slangestusser med slangeklemmer. Det er nok noe styr å bygge om for da må du jo gjøre om i andre enden av røra også. Hjalp en fyr med dette for en stund siden og etter litt reingjøring og retting av en festebrakett fikk vi det tett. Dritten er at ved lekkasje renner det gjerne sjøvann ned på dynamoen..... Sitér dette innlegget Link to post
Olavesen Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 På denne renner det heldigvis ikke i dynamoen. Men synes det var et dålig system.. Så får høre med en lokal marina hva de mener jeg kan bruke . Ellers blir det nytt innpeller hus så jenger jeg opp hullene å setter på nipler. Men går helst for noe elektrisk. Lokket på oljekjøleren er det satt på Nippel å det samme i manifoilen. Tett å fint med en gang uten problemer :). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.