Fantino Startet 29.Mai.2012 Del på Facebook Startet 29.Mai.2012 Da har jeg tydeligvis trukket det korte strået igjen .. Var på vei til kystkulturdager i Sandeid med 5 kanadiske hummere på is på akterdekket. Kom helt til Nord-Hidle (for de som måtte være lokalkjent). Går da på marsjfart med ca. 2700 rpm+ og tror først at jeg blir forbikjørt av en eller annen støyende båt - etter noen sekunder går det opp for meg at det er "min egen" motorlyd som er blitt "rå", samt at jeg merker bittelitt vibrasjon. Ser også at lading er nede på i overkant av 13V og lurer derfor på om det nye sjøvannsfilteret lekker - det var nemlig slik jeg ble obs. på lekkasje der i sin tid. La ikke merke til noe unormalt på temperaturmåler som jeg kikker på relativt ofte, men kan ikke garantere at den ikke steg. Setter i fri og tar en kikk under lukene - der lukter det svidd, restene av multi-V-reima ligger strødd i motorrommet og det ligger kjølevann i kjølsvinet. Stuper inn i igjen for å stoppe motor helt. Får da et par alarmer på kjølevann og "generell alarm"/trekant - men det er jo for sent. Får tak i RS Sjømann som sleper meg helt til båsen i Hillevågsvannet (excellent service!). Sjekker at det ikke er vanninntrengning osv og reiser til Sandeid på den kjedelige måten via Rennfast.. Motoren har vel hatt 2-3 driftstimer siden service, der det er angitt på skjema at reim er kontrollert og strammet - og det sjekket jeg også ved selvsyn før jeg la ut (var også litt ekstra på vakt pga. nytt sjøvannsfilter da jeg har hatt lekkasje fra dette tidligere). Har forsikring via Norwegian Broker som skal dekke maskinhavari, men lurer litt på hvordan jeg bør gripe dette an. Båten ble kjøpt høsten 2007, og det skulle derfor også være mulig å reklamere, og den er servet av godkjent VP-mekaniker hvert år. Det greieste er selvsagt å gå på forsikringsselskapet, og kreve at de ordner evt. reklamasjons mot VP - men lurer altså på om jeg kan _kreve_ at de gjør dette? Når det gjelder det tekniske så er det selvsagt ikke godt nok å skifte reim og fylle kjølevann. Jeg ser for meg at jeg som et minimum må kreve at sylindrene boroskoperes for å sjekke for rivningsskader, samt sjekk av turbo som sikkert blir rimelig varm når vannet slutter å sirkulere. Dette burde en vel egentlig gjøre først av alt, da det har lite for seg å mekke på en motorblokk som evt. allerede er "junk". Er det noen av dere som har flere tanker vedr. hvilke sjekker en kan/bør/må gjøre som vil kunne avklare evt. skader grunnet varmgangen? (kan ikke akkurat be de skru motoren i atomer heller, men må jo få på det rene om motoren er brukandes for fremdrift eller om det bør konverteres til moring.). Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Fantino Dette var kjedelige greier. La oss håpe du har fått stoppet maskinen i tide... Det er uansett ingen vits å tro at ting har gått bra, det eneste som hjelper er å sjekke alt. Hadde jeg vært deg - ville jeg raskest mulig alarmert forsikringsselskap. Uansett om du kommer til å benytte deg av forsikringen eller ikke. Bakgrunnen for denne instillingen er at min erfaring tilsier at det er mye greiere å være stor å dytte på en annen storing (Volvo) kontra en liten bruker som ikke greier å få oppmerksomhet. Har selv en situasjon med en klar reklamasjon på et drev. Sak innmeldt Volvo for 8 - åtte (!) - måneder siden. Saken verserer fremdeles hos Volvo og jeg har sett meg nødt til å betale et nytt drev og heller få penger tilbake siden. Har tegnet maskin- og drivlinjeforsikring nå - og kommer ikke til å nøle med å bruke den, samt forsikringsselskapets samlede muskler og rutiner. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 (redigert) I henhold til det du skriver ang alarmer du fikk i det du stoppet maskinen så vil jeg tro du oppdaget dette fort nok ...det med at din båt ble "rå" i lyden var da kjølevannet forsvant fra eksosen ...og hvis ikke motoren stoppet av seg selv pga. varmgang er også sansynligheten for riving i sylindre liten .. Men selfølgelig du kan ha vært heldig /eller uheldig ..sier bare det jeg føler i henhold til det du skriver Redigert 29.Mai.2012 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
JORNR Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Har opplevd nesten det samme, da var det et av strammehjulene til dynamoreima som var defekt. Nytt hjul montert av ny type i metall, ny reim så var alt OK. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Tenkte ikke på det med lyden når kjølevannet forsvant Laluna - det var et godt poeng. Holder det stikk er har den trolig gått noen sekunder på marsj og kanskje et minutt eller to på tomgang før jeg stoppet den. Får klamre meg til det håpet. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Har sendt skademelding og snakket med NB før jeg bestilte time for feilsøking hos VP/Garstad. Som du Tor Arild er inne på sa jeg at jeg hadde til hensikt å la NB føre ordet overfor VP mens jeg bruker båten. De var i utgangspunktet ikke negative til dette. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 (redigert) Motorens ECU overvåker alle nødvendige parametre og vil redusere effekten og evt stoppe motoren før skade i sylindrene oppstår. Vanntempgiveren sitter i kjølekappa på eksosmanifolden så hvis vannet går vil denne detektere overtemp umiddelbart. . Selve motorkonstruksjonen er bunnsolid og laget av tjukt støpestål. Hvis det er sylinderskade har det isåfall vært overtemp i en sylinder i lenger tid grunnet feil på injektor. Sjekket du om sjøvannspumpe, sirkulasjonpumpe, dynamo og strammehjul/løpehjul gikk lett rundt? Når en sånn reim ryker pleier det å være noe som bremser reima akutt. Redigert 29.Mai.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Triste greier. Får håpe at du fikk stoppet motor i tide da du synes å ha vært veldig rask, og nesten før alarmer. Skulle vel nesten hatt en gjennomstrømningmåler på kjølevann som ga beskjed hvis man skulle fått raskere alarm? Forsikringen dekker jo det hvis ikke VP dekker det. Spørsmålet er jo hvorfor dette skjedde. Røk remma pgs feil på den, for hardt strammet eller noe på remhjul e.l. som kan ha ødelagt den?? Siden det var nylig gjort service som også du selv sjekket litt så er det jo rart at dette skjer. Vil VP kunne hevde at det må ha vært feil på remma? Skal bli interessant og se hvordan VP forholder seg.. . Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Takker for info. Greit å få ytterligere indikasjoner på at dette mest sannsynlig har gått greit. Fikk endelig tid til å lure meg nedom båten i dag igjen: Etter å ha gravd meg litt inn i "reimvasen" ser jeg at det ene strammehjulet mangler/har "sprengt" seg av festet. Fant hjulet under motoren etter litt leting. Da vet jeg litt mer om hva som skjedde. Om reima var for stram får jeg vel aldri vite. Sjekket også alle reimskiver. Alle gikk lett rundt untatt sjøvannspumpa som måtte dyttes litt mer på - antar dette er naturlig da impellervingene komprimeres i pumpehuset. Snurret den bare den "lette" veien for å ikke vrenge vingene. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Fantino, da håper jeg at båt-gudene har stått på din side. Du har vært rask - og nå har du også forsikringsselskapet med deg om en skade i tilfelle har oppstått. Dette blir litt som plotter eller papirkart? Ja, takk. Begge deler. Alltid bedre å være på den sikre siden og opptre seriøst fra første øyeblikk. Kan spare mye tid og sorger på det. Og det ser det jo ut til at du har gjort! Lykke til med sjekking! Sitér dette innlegget Link to post
overoe Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Skjedde det samme med meg en halvtime etter service i fjor vår. Reima røyk og jeg merket det med en gang da jeg mistet servo. Stoppet den rimelig raskt men temp var rimelig kjapt på vei opp. Satte på ny reim og ingen problemer etter det. Noen ganger kan man være heldig. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Hvordan hadde strammehjulet løsnet? Skrudd seg opp eller brukket i festet? I fjor skjedde tilsvarende med en D6-310 i Farsund, vet ikke utfallet på motoren dengang. Mener at strammehjulet hadde skrudd seg ut, dårlig tiltrukket. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Festebolten til strammehjulet sto igjen, så rett og slett ut som om skiva som holder hjulet var vrengt over bolten. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 (redigert) Kanskje lurt å finne mer ut av dette. Kanskje det er noe feil, eller at det gjøres noe feil under service ?? Må remhjul løsnes før å bytte til ny rem? Er det i såfall noen låseskive el? Hvis rem har vært for slakk og eventuelt skapt varmegang så ville man vel kansje hørt hyling eller at motor ikke fungerte optimalt (alarm el) ? Redigert 29.Mai.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JORNR Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Reimhjulet på min var av plast, lageret var sikkert blitt dårlig og varmgang gjorde at plasten smeltet før reima røk. På det nye hjulet var alt metall som sikkert leder varmen bedre bort. Har fremdeles en ulyd på tomgang i ett av strammehjulene eller clutchen på kompressoren, har meldt dette som et problem/reklamasjon før påske, ennå ikke hørt noe fra Volvo. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 30.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Mine er også av plast. Har bedt de bytte begge for sikkerhets skyld. Utrolig at de ikke klarer å gjøre det riktig første gang, ref KAD-serien som også kom med elendige strammehjul i tidlige utgaver. Bygde om KAD42'en jeg hadde tidligere for egen kost. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Nå er det ikke slik at "plast er noe dritt" i alle sammenhenger. Det lages millionvis av motorer årlig hvor disse hjulene er av plast. Det er faktisk svært skjelden at de er laget av noe annet. Hvis de da går istykker kommer nok det av vedlikeholdet, enten for hardt strammet reim eller at de ikke har blitt skiftet i tide. Kan også være feil fra produsent og da spiller det liten rolle hvilket materiale de er laget av, skjærer lageret sporer reima av uansett. Skjedde på en BMW jeg hadde en gang og den blei tung å styre gitt. Det kan få kjedelige konsekvenser på sjøen, men da har vi drivanker, vhf og medlemskap i redningsselskapet. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 ... men på noen motorer bli konsekvensene større enn på andre kanskje?? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Er det andre konsekvenser på D6 enn andre motorer at vannpumpa stopper? De fleste motorer blir vel varme når kjølinga forsvinner? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 ... men på noen motorer bli konsekvensene større enn på andre kanskje?? Ja, motorer med aluminiums-topplokk tåler ikke koking. Og eldre motorer uten elektronisk beskyttelse rekker å bli ganske varme før du skjønner hva som skjer....... Sikkert flere her som har blåst toppakning osv.... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Og D6 er støpejern og godt overvåket Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 30.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Nå har jeg ikke sett "ny type" til D6, men den gamle typen var mistenkelig lik de dårlige jeg hadde på KAD42. De forbedrede jeg monterte, og som jeg også hadde på en senere KAD43 var også av plast, men hadde mye større "nav"/lager i metall. Det kunne nesten se ut som om gammel type hadde glidelager og den nye hadde kule/rullelager - uten at jeg vet dette. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Dieseldahl: Eksostempføler i bend for de som har det, gjør vel at slike ting oppdages raskere? Drives både indre pumpe for kjølevann og ytre for sjøvann til varmeveksler via rem på D-serie? Avhengig av belastning/turtall så tar det jo også ulik tid før overtemp alarm kommer f.eks ved defekt impeller. Spør for du er jo "motormann". Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Ja begge pumpene drives av samme reim. Egen reim for kompressor for de som har det. Eksostempføler er noe som brukes ved testing av motorer, vet ikke om disse probene holder så lenge at de kan brukes permanent, men det er konstuert slik at eksosmanifolden går først tørr og tempen stiger raskest der. Kjølevannstempen skal altså være tilstrekkelig til alarmgiving og gradvis nedstengning av motoren. Vet ikke om rate of increase er benyttet her. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 (redigert) Eksostempføler på eksosbend er vel std i en del motorer. I yanmar hadde jeg det på en tidligere motor, ikke siste, og det var ettermontert i eksosen, riktignok i gummien på en TAMD 40B jeg hadde i en Scand Nordic. Det er jo en vanlig VDO føler for eksostemp. Var kanskje mer vanlig før? Jeg lærte i hvertfall at det var raskeste måte å oppdage at motor ble overopphetet/kjølevann forsvant. Er det andre ting samme rem driver på f.eks D6? Er det pga det er flatrem et det er strammehjul? På kileremmer som strammer man jo selv, sjekker av og til og etterstrammer. Hadde et flere ekstraremmer på Yanmar`n, men og byttet vel ca hvert 2. - 3. år for sikkerhets skyld selv om remmene var lite slitt. Litt mer slitt ble de med ekstern regulator på dynamo. Redigert 30.Mai.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.