Jump to content

Motorhavari/varmgang, VP D6-350


Fantino

Recommended Posts

Jeg bytter ikke. Har to motorer, og det får holde av sikkerhet. Om jeg skal bytte alt som potensielt kan gå i stykker må jeg bytte hele motoren hele tiden :wink: risk management er også en mental øvelse. En gang må man stole på greiene, ikke la foum som dettes forbannelse ødelegge gleden over ting som fungerer. For alle ting som fungerer kan jo gå i stykker.

 

Forums forbannelse er at vi vet om så mye som kan gå galt at vi mister gleden ved det som funker. Forumets velsignelse er at når det går i stykker vet vi hvorFor og hvordan det fikses :thumbsup:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

For de som ikke har to motorer vil jeg nok foreslå å bytte til erstatninger i stål. Det er kommet erstattning i stål på strammehjulet og begge føringhjulene (eksempel uten kompressor). Ingen stor kostnad og kan enkelt byttes av en som har litt mekaniske kunnskaper. Disse nye hjulene i stål virker å være i bedre/kraftigere kvalitet enn tidligere plasttyper. Det er ingen hyggelig opplevelse å få fremdriftsproblemer nesten uannsett. Egenopplevd erfaring resulterte i havari på lager til ene føringshjulet og dette fant jeg igjen i kjølen. Selvfølgelig ødelagt flatreim. Fant ingen gode løsninger for å kunne sikre kjøling og videre drift og slep ble resultat (heldigvis skjedde dette i stille fint vær). Når har jeg stålhjul og ett reservekitt i plast ombord.

Redigert av Tresfjord Ultra (see edit history)
Link to post

Min erfaring etter å ha hatt både nyere en- og tomotorsinstallasjoner er at nye motorer i all hovedsak er meget driftssikre men at man kan ikke sikre seg mot alle typer feil ved å fylle båten med reservedeler. Det er ikke alltid at forutsetningene for feilsøking eller reparasjon ligger tilstede. Jeg har ikke satt meg inn inngående i VP's motorstyringssystem for mine D6'er utenom det som trengs for den vanlige bruken så ved evt. feilkoder må manualen opp. Og det er heller ikke sikkert at problemet kan løses omgående av meg gjennom disse anvisningene. Jeg har ekstra dieselfilter, forfilter etc. liggende ombord til enhver tid. Men med tomotors vil nok alternativet snarere være å komme seg til nærmeste kai for å investigere problemet nærmere der.

Derfor funksjonssjekker jeg alltid ankervinsjene med jevne mellomrom mellom de periodene de ikke naturlig er i bruk. Etter bruk i dårlig vær som har forårsaket mye risting i kjettingkasse kjører jeg av og til helt ut kjettingen ved kai for å få klarert eventuelle "vaser" på systemet slik at forre anker er klart til umiddelbar utsetting ettersom jeg har erfart at dårlig vær kan lage omrokkeringer i kjettingkassen som fører til problemer med å få ut kjetting.

På aktre anker er dette ikke et problem da det er blytau på denne vinsja. Og VHF, redningsdrakter, livbelter og gumibåt er også fast inventar. Verktøyskista er også i umiddelbar nærhet med alt som kan tenkes å være nødvendig for å umiddelbart løse et enkelt problem. Da mener jeg at jeg har tatt mine forholdsregler på en grei måte og så får eventuelle problemer løses etterhvert som de kommer. Jeg tenkte ikke så mye annerledes da jeg hadde enmotors men passet på at ankervinsja alltid var klar til release fra førerposisjonen. Å skru på et ødelagt strammehjul ute i havet anser jeg som lite sannsynlig selv om delene hadde vært på plass ombord medmindre man er flere i skuta og været er særdeles bra. Har også medlemsskap i RS og maskinhavari kan man nok aldri gardere seg mot.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

hold en batteridrill med en påkoblet skive/hjul av noe slag mot reimhjulet til sirkulasjonspumpa så den går rundt (rett vei formoder jeg) så får man vel noe kjøling så lenge batteriet varer.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

er sjøvannspumpa også reimdrevet? samt sirkulasjonspumpa sikkert.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...