JORNR Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Hjulet på kompressorreima kan ikke brukes, det ser likt ut men har annet senterfeste. Stramme hjulet på dynamoreima kan heller ikke brukes noe annet sted, det har en tredje type senterfeste. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Fint at det nok ikke var så slemt som først frygtet! Og tak for at dele oplevelsen. Jeg har været nede i båden i dag for at inspicere mine plasthjul og vurderer at skifte dem....hmmmm...lidt at tænke på. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 (redigert) Jeg bytter ikke. Har to motorer, og det får holde av sikkerhet. Om jeg skal bytte alt som potensielt kan gå i stykker må jeg bytte hele motoren hele tiden risk management er også en mental øvelse. En gang må man stole på greiene, ikke la foum som dettes forbannelse ødelegge gleden over ting som fungerer. For alle ting som fungerer kan jo gå i stykker. Forums forbannelse er at vi vet om så mye som kan gå galt at vi mister gleden ved det som funker. Forumets velsignelse er at når det går i stykker vet vi hvorFor og hvordan det fikses Redigert 4.Juni.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Kloke ord!:) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
340'n Svart 25.Juli.2012 Del på Facebook Svart 25.Juli.2012 (redigert) For de som ikke har to motorer vil jeg nok foreslå å bytte til erstatninger i stål. Det er kommet erstattning i stål på strammehjulet og begge føringhjulene (eksempel uten kompressor). Ingen stor kostnad og kan enkelt byttes av en som har litt mekaniske kunnskaper. Disse nye hjulene i stål virker å være i bedre/kraftigere kvalitet enn tidligere plasttyper. Det er ingen hyggelig opplevelse å få fremdriftsproblemer nesten uannsett. Egenopplevd erfaring resulterte i havari på lager til ene føringshjulet og dette fant jeg igjen i kjølen. Selvfølgelig ødelagt flatreim. Fant ingen gode løsninger for å kunne sikre kjøling og videre drift og slep ble resultat (heldigvis skjedde dette i stille fint vær). Når har jeg stålhjul og ett reservekitt i plast ombord. Redigert 25.Juli.2012 av Tresfjord Ultra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.Juli.2012 Del på Facebook Svart 26.Juli.2012 (redigert) Min erfaring etter å ha hatt både nyere en- og tomotorsinstallasjoner er at nye motorer i all hovedsak er meget driftssikre men at man kan ikke sikre seg mot alle typer feil ved å fylle båten med reservedeler. Det er ikke alltid at forutsetningene for feilsøking eller reparasjon ligger tilstede. Jeg har ikke satt meg inn inngående i VP's motorstyringssystem for mine D6'er utenom det som trengs for den vanlige bruken så ved evt. feilkoder må manualen opp. Og det er heller ikke sikkert at problemet kan løses omgående av meg gjennom disse anvisningene. Jeg har ekstra dieselfilter, forfilter etc. liggende ombord til enhver tid. Men med tomotors vil nok alternativet snarere være å komme seg til nærmeste kai for å investigere problemet nærmere der. Derfor funksjonssjekker jeg alltid ankervinsjene med jevne mellomrom mellom de periodene de ikke naturlig er i bruk. Etter bruk i dårlig vær som har forårsaket mye risting i kjettingkasse kjører jeg av og til helt ut kjettingen ved kai for å få klarert eventuelle "vaser" på systemet slik at forre anker er klart til umiddelbar utsetting ettersom jeg har erfart at dårlig vær kan lage omrokkeringer i kjettingkassen som fører til problemer med å få ut kjetting. På aktre anker er dette ikke et problem da det er blytau på denne vinsja. Og VHF, redningsdrakter, livbelter og gumibåt er også fast inventar. Verktøyskista er også i umiddelbar nærhet med alt som kan tenkes å være nødvendig for å umiddelbart løse et enkelt problem. Da mener jeg at jeg har tatt mine forholdsregler på en grei måte og så får eventuelle problemer løses etterhvert som de kommer. Jeg tenkte ikke så mye annerledes da jeg hadde enmotors men passet på at ankervinsja alltid var klar til release fra førerposisjonen. Å skru på et ødelagt strammehjul ute i havet anser jeg som lite sannsynlig selv om delene hadde vært på plass ombord medmindre man er flere i skuta og været er særdeles bra. Har også medlemsskap i RS og maskinhavari kan man nok aldri gardere seg mot. Redigert 26.Juli.2012 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 16.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2012 Fikk SMS i går kveld fra lokal VP forhandler. De ba om kontonummer for refusjon av garantiarbeide! Det var da bittelitt hyggelig i alle fall Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Det var jammen trivelig lesing! Et lite apropos til svigermors nylonstrømper - Man trenger ikke koble på dynamo og hele rukla hvis man må nødfikse - Klarer man å få drift i vannpumpa på tomgang og berge seg inn til land har man hatt veldig stor nytte av det... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 hold en batteridrill med en påkoblet skive/hjul av noe slag mot reimhjulet til sirkulasjonspumpa så den går rundt (rett vei formoder jeg) så får man vel noe kjøling så lenge batteriet varer. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dieselfan Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Godt at det endte godt :-) Min Skilsø har en kjekk spylepumpe. Den kan kobles rett på kjølevannsslangen. Med 600A timer ombord kan jeg kjøre MANGE timer uten reim... kanskje noe å tenke på for andre med en motor... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 er sjøvannspumpa også reimdrevet? samt sirkulasjonspumpa sikkert. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Fantino Svart 17.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2012 På D-serien er det i alle fall den ene reima som driver sjøvannspumpe, sirkulasjonspumpe og generator (glemte jeg noe nå?). Har en kompressor har denne egen reim. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 Ja servopumpa glemte du vel Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2012 Yep, ante meg at den skulle innom en komponent til i tillegg til veiven Ikke rart det kalles "serpentine belt".... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.