Jump to content

Motorhavari/varmgang, VP D6-350


Fantino

Recommended Posts

Ok, kjenner ikke spesiellt til yanmar. Gir dette en lydalarm da? Reimen på D6 driver foruten sjøvannspumpen og sirkulasjonspumpen også dynamoen og servopumpen. Multi-V reimer går med mindre friksjon enn kilereimer, de har lenger holdbarhet, kan overføre større kraft og kan gå over reimhjul med mye mindre diameter. Begge typer kan strammes med separat strammehjul eller vha en av enhetene, f.eks dynamoen. Med multi-V brukes ofte samme reimen til alle komponentene og da kan den bli ganske lang (på min mercruiser over 2,7 meter) Da trengs stor justeringstoleranse. Derfor brukes som oftest eget strammehjul.

Link to post

Leit å høre om dine problemer Fantino, jeg opplevde noe tilsvarende på min VM/Mercruiser for litt tid tilbake, fikk alarm kjørte den ned på tomgang lot den gå litt der før jeg stoppet den helt. Det gikk heldigvis bra i mitt tilfelle :smiley:

 

Som du er inne på olpi så ville en eksostemp føler i eksosbendet vært til god hjelp her, og jeg av den oppfatning at mange motorprodusenter nå hadde det som standard :confused:

 

Her er løsningen som er på Steyr, jeg hadde en Steyr 246 i min forrige båt:

 

steyr_temp_eksos.jpg

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Når jeg skriver ved eksosbend så tenker jeg på blandebendet der eksos og kjølevann "blandes". Var kanskje mer vanlig på eldre motorer med en temp sensor her. TAMD 40B var det bare en føler med bryterfunksjon som trigget en lyd-og lysalarm når temp oversteg en gitt temp. Når kjølevann forsvinner så øker vel temp rimlig raskt her?

 

 

Normalt idag er det vel bare kjølvannstemp (0- 120gr) m/alarm som overvåkes? Noen overvåker kanskje også oljetemp(0-150gr) som std?

 

Tillagt:

Der har du bilde av det jeg mener SF. Slik jeg har forstått vil det gi kortest repsonstid når kjølevann forsvinner, i hvertfall på sjovannsiden.

Dette innlegget kom litt sent. Problemer med at noe hang seg..

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post

Jeg er enig at dette er en god løsning, i Steyr sitt tilfelle går motoren automatisk i et slag "safe modus" dvs alarmen går og motorstyringsenheten kjører selv ned turtallet til 1500 rpm om jeg ikke husker helt feil. Derfra og ut er det operatøren sitt valg om motoren skal stoppes helt om han vil la den fortsette å gå. Det kan være greit å ha det valget om du er i en nødsituasjon og trenger motorkraft.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Tror det gjelder de med fast aksel også. Forøvrig så tåler Steyr varmgang betydelig bedre med sin monoblokk konstruksjon. Om det har noen særlig betydning om man fortsatt har sirkulasjon på saltvannsdelen, om man mister ferskvannsdelen, vet jeg ikke. Men jeg ville foretrekke å beholde sirkulasjon i ferskvanvannensdelen om saltvannet ble borte.

Link to post

Er det slik at steyr har sjøvannskjølt eksosmanifold? Da trengs nok en slik tempføler. På D4/D6 er den kjølt av ferskvann og vannkanalene går parallellt med eksoskanalene ut i manifolden for hver sylinder.

Sjøvannsfilter sitter etter pumpen på D4/D6 med hekkagregat og før pumpen på de med gear/IPS. Det er vel gjort endring så alle motorer har filteret før pumpen nå ja.

Link to post

Nei den er ferskvannskjølt. Ser ikke helt relevans heller.

Mister du sirkulasjon av sjøvann i kjølesystemet ditt mister du kjøling av motoren på generelt grunnlag ikke bare kjøling av manifold. De få literne du har av ferskvann i systemet vil bli kokende varmt ganske raskt.

 

 

At også D4/D6 hadde profitert på en slik tempføler er jo Fantino sitt havari et godt eksempel på. Om systemet var tilsvarende som på Steyr så ville han umiddelbart etter at reima røyk mistet turtall, motoren gikk i "Safe mode" og ville ikke blitt varm. Eksos bend og gummimuffen mellom bend og eksosrør ville fått noen sekunder med høy eksos temp, men skaden ville nok vært begrenset om noe i det hele tatt.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Må vel ikke blande kortene her Diesel Dahl?

 

Det går vel vann i eksosen på D-motorer, i hvertfall de med gear og da blandes vel vannet (sjøvann) i et blandebend e.l.??

Hvis ikke hvordan gjøres det da?

 

Mht hvor fort man oppdager at kjøling mangler kan vel faktisk sekunder avgjøre utfallet avhengig av bl.a. ved hvilken belastning dette skjer? Det er vel egentlig hovdeårsaken til at man har temp føler i blandebend i tillegg til på kjølevann/indre krets og event oljetemp føler.

Førstnevnte vil oppdage feilen først er i hvertfall jeg blitt fortalt.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post

Etter å ha gravd meg litt inn i "reimvasen" ser jeg at det ene strammehjulet mangler/har "sprengt" seg av festet. Fant hjulet under motoren etter litt leting.

 

Årsaken synes å være reimbrudd som følge av feil med et av strammehjulene. Et slikt scenarie gir utfordringer i forhold til nødløsninger for å sikre fremdrift f.eks til nærmeste havn eller nærmeste verksted. Det er ikke sikkert at RS er i næheten når uhellet skjer.

 

Mange av oss har med reserve reim(er) i tillegg til impeller og dieselfiltre. Men reservereimen gjør ingen nytte når strammehjulet er borte. Hvilke muligheter har man til å "lure til" sirkulasjon på sjøvann og intern kjøleveske i en slik situasjon? I gamle dager var det et kjerringråd å bruke en nylonstrømpe som nødløsning dersom viftereimen røk. Men jeg ser ikke for meg at en slik løsning skal greie den kraften som er nødvendig for å drive sjøvannspumpa.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jo to motorer er sikkert fin det. Men det er vel ikke uproblematisk å finne en ekstra motor og installere denne ute på sjøen etter at uhellet har skjedd.

 

Poenget er hva man kan gjøre og eventuelt hva man bør ha tilgjengelig av hjelpemidler for å kunne komme seg ut av en slik situasjon.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Nettopp. Har du kun en motor må du ta dette i betraktning. Trådstarter hadde altså et løpehjul som røyk. Mange andre ting som kan skje med en motor også. I min Windy lå det en sprukken gammel padleåre da jeg kjøpte den..... den kasta jeg. Drivanker er fint, VHF, nødbluss, redningsflåte om du skal et stykke utpå.

Link to post

Fantino, forhåpentligvis ordner det seg -- men hvis ikke og hvis det er en feil verkstedet har gjort (virker mest sannsynlig på meg) så skal du ikke glemme at verkstedet rimeligvis har en ansvarsforsikring som vil dekke eventuelle krav fra din side. Det kan godt gi et annet resultat enn å belaste egen motorskadeforsikring (alt etter som hva vilkårene dine sier), fordi en ansvarsdekning skal gi "full erstatning" mens en kasko dekker det vilkårene sier og det er gjerne slikt som "tilbake til vesentlig samme tilstand" dvs. du får ikke nødvendigvis "fullverdig" reparasjon.

 

Pass bare på å melde fra til alle tre elle kanskje fire aktuelle: Volvo, verkstedet, verkstedets ansvarsassurandør og ditt eget selskap. Da glipper du i alle fall ikke på at du ikke har sagt fra i tide.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Nettopp. Har du kun en motor må du ta dette i betraktning.

 

Jeg er ikke typen som legger seg på ryggen og venter på døden om noe uventet skulle skje. Jeg forsøker å kartlegge hva som er problemet for deretter å løse det.

 

Denne problemstillingen er aktuell for mange. Uten statistisk grunnlag antar jeg at flertallet av motorbåter har bare en motor. I gamle dager var nylonstrømpen hennes mor løsningen. Det jeg forsøker å få opp her er hva man kan gjøre dersom dette problemet skulle oppstå på motorer av denne type.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

En motor som mangler reim eller løpehjul kan ikke brukes. Selvfølgelig kan du ha med verktøykasse og diverse deler. Filtere, tennplugger, impellere, væsker og reimer har vel mange med i båten. Går an å ha med forskjellige rep-sett som litt slanger og klemmer, litt lledning og tape, ståltråd og lim. Men å ha med for alle eventualiteter er nok ikke så lett. Motorbåter med en motor er for bruk langs kysten i traffikerte farvann. I blandt må du ha hjelp av andre. Med forholdsregler menes bl.a. værforbehold over utsatte farvann.

Link to post

I gamle dager var nylonstrømpen hennes mor løsningen.

 

Tror du virkelig på det? - vel - mange nok strømper på en gammel FM, kanskje. Har du ikke et nytt reimhjul sliter du nok litt desverre. For å være litt kreativ kunne man jo hatt en vendeventil på lensepumpa som hentet vann fra en bunnventil og koblet denne inn før sjøvannsfilteret (og etter impeller selvsagt så det blir gjennomstrøming) med en vendeventil der også. Da hadde man nok reddet seg ut av situasjonen så lenge batteriet varer (siden ladingen er borte). Hmm kanskje en god idè!!

Redigert av dante (see edit history)
Link to post

minner meg om at jeg i 3 sessonger har drasset på "spesialverktøyet" til VP DPH for å skru av propellen i tilfelle tau som kilte seg fast. ... særlig mye vits i det siden jeg først å år gikk til anskaffelse av 30mm pipe til den bakerste propellen siden jeg skulle bytte olje... jaja, man lærer nye ting hele tiden.

 

Takk til trådstarter som deler sin erfaring. Det er til stor nytte og verdi for oss som ikke er motorutdannet. Mange momenter her som her verdt å legge seg på minne.

Link to post

Uten å ha sjekket det nøye vil jeg tro at en kanskje kan "ta" hjul fra kompressor-reima i nøden, og demontere denne? Gjelder selvsagt kun de med kompressor da..

 

Mekaniker fra lokal forhandler har nå vært ombord og sjekket ut/montert nye ruller (av metall...)/reim/testkjørt/lest av diagnose osv. - og rapporterer at "alt er OK". Jeg har bedt om bedre dokumentasjon enn "alt OK", dvs. skriftlig rapport fra mekaniker, samt sagt at jeg i utgangspunktet anser dette som en klar reklamasjon. Så får vi se hvordan det går videre. Båten er i alle fall operativ raskere enn jeg så for meg i et par "svarte øyeblikk". Valgte å gjøre det slik da jeg så at kostnad i utgangspunktet blir i størrelsesorden egenandel på forsikringen, og synes båten er for dyr å eie til å la den ligge mens jeg krangler..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...