jyrg Startet 29.Mai.2012 Del på Facebook Startet 29.Mai.2012 Hei. Er det noen med erfaringer? Motor/ drev er fra 1978, og jeg er meeeeeget skeptisk. MEN: Med et slikt oppsett er båten vesentlig billigere enn med et Pentaoppsett, så det kan jo hende at ryktet gammelt OMC har er noe overdrevet i negativ retning?? Drevet er med såkalt hydromekanisk giring, så er ikke av elektriske typen. Men det er vel allikevel tenningskutt ved giring på denne pakken som kan vært tricky?? *Powertrim her er jo ved tilt av hele motoren, er dette holdbart? *Generell kvalitet på drev, ok? *Generell kvalitet på motor, ok? *Passer overhodet andre motorer på dette drevet? *Om drevet ryker, hva da? Hølet er jo temmelig mye større her enn ved penta/mercruiser eller nyere OMC cobra. *Deletilgang? *Er dette bare skjiten, eller hva sier dere som kanskje har brukererfaringer med dette? Pakken står i en Nidelv18, stått i ett år omtrent på FINN. Håper på svar, MVH Jørgen Sitér dette innlegget Link to post
jyrg Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Mente 140 hk og 400-serie drev selvsagt Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Hydromekanisk giring. veeeel. De før -77 hadde elektrisk giring, de etter hadde mekanisk. Altså helt ordinært girskift via wire. Nuvel, dette er greier fra 60 tallet og det merkes. Dette var forsåvidt nybråttsarbeid og det merkes, alt er gjort på en heilt anna måte og delvis på svært upraktisk vis enn det som har blitt standarden i ettertid. Det er et et underlig oppsett de har, det har noen gode sider men nei, dette er for gammelt og er å regne som skrot. Generelt kan man jo si at kvaliteten er bra , det er tross alt 35 år gammel og fungerer enda. Dvs det er på lånt tid og kan nårsomhelst bli skrot. Det blir å kjøre til det er stopp og kaste skiten ut og sette inn VP drev. Alt kan repareres og det finnes fortsatt tilhengere av desse på lik linje som det finnes tilhengere av alt utdatert og spesielt. Altså får man reman. drev. Men som sagt, det har ingen framtid. Det er meget bedre å bytte til et VP drev Sitér dette innlegget Link to post
jyrg Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Takk Plutomium, jeg ser jo av andre tråder at du vet hva du snakker om ang. Stringer (og annet) Men OK, løsningene er annerledes. Men er selve kvaliteten dårligere enn f.eks samme båt med gammel penta? En ting til: Hva må gjøres for å bytte til "normalt" drev? Er jobben med å ordne et vettugt høl til f.eks mulig for en amatør, eller prater vi verksted her? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Vel som sagt, desse er jo veteran og fungerer nok vel så bra som noe annet. Problemet er bare at deletilgangen er ikkje i en butikk rundt hjørnet akkurat om en trenger noe slik om med VP. Eg kasserte mitt sjøl for ikkje så lenge siden. 40 år i tjeneste er ikkje noe å utsette på det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.