Jump to content

Er du redd for å gå på skjær, eller slapper du av?

Sjøogvind

Recommended Posts

Nabobåten min har hatt samme eier i 30 år, siden den var ny. De fikk kartplotter ifjor, aldri hadde de gått på grunn uten.

Når de var på ferie et sted på svenskekysten ifjor og var på vei ut fra havn sjekket de pkitteren og der sti det at de kunne få mellom stakene. 4 sto det.

Det dunket godt mellom stakene, og det viste seg at plotteren var stillt på fot :lol:

Vi slapper kun av der hvor kartet sier det er dypt nok og vi allerede har gått tidligere uten problemer.

VI har dessverre hvert nedpå 2 ganger siden 2007.

Begge gangene har kartet vist feil.

Det vil si at grunner ikke har hvert merket hverken i kart eller på plotter.

Svenskekysten er en utfordring hvis du beveger deg utenfor leden.

-G-

Neida, De plotterene jeg har hatt kan du blandt annet velge mellom fot og meter. Tror alle (3) har kommet opp med fot som orginal innstilling første gang jeg slo på plotteren.

Er flere som har fått bunnkjenning på grunn av dette. Bla, en flittig bruker av BP, på Koster for noen år siden.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

På 20 år har jeg vært nedpå 2 ganger, heldigvis helt uten skader. Begge gangene har jeg slappet av. En gang var det et umerket skvalpeskjær, en annen gang holdt jeg retning mot en kai men viden blåste meg sideveis inn mot en grunne. Fort gjort. Den siste kunne vært unngått med mer skjerpede sanser.

Nå er jeg uten kjøl og er nok mer på vakt...

Jawik, den linken vitner jo om at vedkommende ikke har noen som helst forståelse for navigasjon og jobbing i sjøkart. Ofte bruker man jo å stevne et fyr, et merke eller annet lettgjennkjennelig pungt, men å sette på autopiloten og så gå å sette seg uten å følge med vitner om en som ikke har særlig forståelse for å føre en båt. man må altid holde utkikk og følge med på andre båter uansett hjelpemidler. Du bør uansett kunne navigering i vanlige papirkart før man begynner med elektroniske hjelpemidler..

Føler jeg har rimelig god kontroll på papirkart og har lært masse om det i marinen, bruker i tillegg kartplotter og Ipad som backup. Har aldrig gått på grund og er forsiktig på ukjendte plasser.. studerer nøye kartt før jeg legger ut på ukjendt seilas. Papirkart kompass og paralellforskyver og passer er altid med!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har alltid papirkart fremme når jeg er på tur, og planlegger et godt stykke fremover. Så jeg er ikke redd for å gå på grunn, men jeg er forsiktig i farvann der jeg vet det er grunt. Og ekkolodd som sikkerhet er en dårlig sikkerhet. Man kan ha 50 meter dybde helt fram til skjæret, da ser man ingenting før man står oppå det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg synes navigering er halve morroa med båtkjøring. Plotteren bruker jeg kun til bekreftelse av at navigeringen er korrekt. En annen ting som er fint men plotteren er at koordinatene er lett leselige om man først trenger bistand om uhellet er ute. Om jeg er i ukjent farvann går jeg kun etter papirkart. Legger jeg ruta på gps i forkant er det sjeldent jeg følger denne sine waypoints underveis, kun som en anvisnings-bekreftelse på at retningen er riktig. Har aldri gått på, men jeg ser jo til stadighet at det kan skje den beste. Knock on wood !

Du bør uansett kunne navigering i vanlige papirkart før man begynner med elektroniske hjelpemidler..

det var det jeg også tenkte og de første 5 somrene med båt hadde jeg ikke kartplotter. Fikk veldig god trening og gode vaner med bare papirkart, kompass og ekkolodd. Anbefales.

J

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Jawik, den linken vitner jo om at vedkommende ikke har noen som helst forståelse for navigasjon og jobbing i sjøkart.

Og her burde vel selger ha holdt igjen båten slik at minstekravene ble oppfylt - om ikke minst med BF-prøven -, men selger synes sikkert alt er ok så lenge han får betalt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg merker litt av den samme tendensen i denne tråden som kommer frem når uerfarne båtbrukere er ute på praksistur ombord i Poseidon II

Noe av det første man spør etter og vil basere seg på er EKKOLODDET :saint:

Mitt standardsvar på det er at ekkoloddet kun forteller at der var dypt nok der hvor man nettopp var - og det vet man vel strengt tatt . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Har heller ikke hatt den tvilsomme ære av å dundre på land, og jeg slapper egentlig god av på sjøen..

Jeg tilhører den bizzarre gruppe båteiere som mener en god plotter/lodd langt overstiger verdien av papirkart... Men det betinger at man kan bruke utstyret riktig. Har vært på et utall av fritidsbåter hvor kapteinen har steike flotte draft, og vet hvor han skal men ikke helt hvor han er... ;-)

Å kunne bruke moderne utstyr handler om mer enn bare å handle inn siste skrik, man må virkelig sette seg inn i bruken og forstå fordeler og ulemper(begrensninger)

Et kart virker alltid, kan man lese... Men når det har blåst til havs (har skjedd meg), så hjelper det akkurat like mye som den plotteren som skjermen døde på... Det er umerkede skjær på kart og det samme gjelder plottere..

For noen er kart det tryggeste, for andre er det elektronikk... Uansett metode, lær deg å aktivt bruke det du velger og bli god på det..

NB: men et godt analogt kompass vil jeg aldri være foruten ;-)

Mitt standardsvar på det er at ekkoloddet kun forteller at der var dypt nok der hvor man nettopp var - og det vet man vel strengt tatt . . . .

Ikke for å arrestere deg, men ekkoloddet har vært til god referanse ved bruk av kart og peilinger mot kjente mål på land. Dybdelinjene ligger jo i kartet og i det øyeblikket en passerer dybden vet en omtrent hvor langt fra land en er ved hjelp av ekkoloddet. Så det er jo ikke helt bortkastet info å få med seg så lenge en har dybder en kan stole på.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...