Sjøogvind Startet 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2012 Jeg slapper av så lenge jeg er i åpen sjø, men beveger jeg meg i trangt farvann så er ekkoloddet til god hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Slapper av så lenge kartet stemmer med terrenget, eller omvendt Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 med bra ekkolodd og kartplotter er 95% av risikoen fjernet. de siste 4 prosentene tar reservepropell ombord og totalmedlemskap i Redningsselskapet seg av. da er det kun 1 % risikiko igjen, så svaret er Ja - jeg kan gå på grunn når tid som helst, man er aldri helt sikker !!!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Farlig å stole på ekkoloddet. Det kan gå fra 20 meter dybde til undervannskjær på få meter, så det beste er å vite nøyaktig hvor man er på kartet. Kartplotter sammmen med papirkart og aktiv navigering gir best sikkerhet Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Et ekkolodd og en kartplotter er nyttige hjelpemiddler, men i trange/urent farevann så er det en ting som nytter og det er å slakke av på farten og følge godt med. Sitér dette innlegget Link to post
Klypa Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Når eg da kjører i trange ukjente sund evt sund der eg kjenner, men vil ha kontroll. så står eg i båten. Og holder utkikk rundt den, og prøve og se lengre fram. Er en 14 fots båt, men men.. Båt er båt. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Våre grunnstøytingar har skjedd når me slappa av.... Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Nabobåten min har hatt samme eier i 30 år, siden den var ny. De fikk kartplotter ifjor, aldri hadde de gått på grunn uten. Når de var på ferie et sted på svenskekysten ifjor og var på vei ut fra havn sjekket de pkitteren og der sti det at de kunne få mellom stakene. 4 sto det. Det dunket godt mellom stakene, og det viste seg at plotteren var stillt på fot Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Stilt på fot? Trodde dybdeangivningen lå fast i kartet, altså ikke mulig å bytte mellom fot og meter???? Sitér dette innlegget Link to post
SeaSC Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Vi slapper kun av der hvor kartet sier det er dypt nok og vi allerede har gått tidligere uten problemer. VI har dessverre hvert nedpå 2 ganger siden 2007. Begge gangene har kartet vist feil. Det vil si at grunner ikke har hvert merket hverken i kart eller på plotter. Svenskekysten er en utfordring hvis du beveger deg utenfor leden. -G- Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Neida, De plotterene jeg har hatt kan du blandt annet velge mellom fot og meter. Tror alle (3) har kommet opp med fot som orginal innstilling første gang jeg slo på plotteren. Er flere som har fått bunnkjenning på grunn av dette. Bla, en flittig bruker av BP, på Koster for noen år siden. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
JRK Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 På 20 år har jeg vært nedpå 2 ganger, heldigvis helt uten skader. Begge gangene har jeg slappet av. En gang var det et umerket skvalpeskjær, en annen gang holdt jeg retning mot en kai men viden blåste meg sideveis inn mot en grunne. Fort gjort. Den siste kunne vært unngått med mer skjerpede sanser. Nå er jeg uten kjøl og er nok mer på vakt... Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Uansett hjelpemidler så er det skippern som styrer skuta og lav fart begrenser skadene ved en grunnstøting. Det finnes to typer båtfolk! De som har gått på grunn. Og de som skal gå på grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Slapper alltid av uansett... og kjører mye innimellom trangt. Er jeg i tvil om det går så sitter frua forran og ser . Har ikke kjørt på ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Enda en tankevekker for "folk i båt"... http://www.abcnyheter.no/motor/2012/05/29/unnga-elektronikktabbene-til-sjoes Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
-morten- Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Jawik, den linken vitner jo om at vedkommende ikke har noen som helst forståelse for navigasjon og jobbing i sjøkart. Ofte bruker man jo å stevne et fyr, et merke eller annet lettgjennkjennelig pungt, men å sette på autopiloten og så gå å sette seg uten å følge med vitner om en som ikke har særlig forståelse for å føre en båt. man må altid holde utkikk og følge med på andre båter uansett hjelpemidler. Du bør uansett kunne navigering i vanlige papirkart før man begynner med elektroniske hjelpemidler.. Føler jeg har rimelig god kontroll på papirkart og har lært masse om det i marinen, bruker i tillegg kartplotter og Ipad som backup. Har aldrig gått på grund og er forsiktig på ukjendte plasser.. studerer nøye kartt før jeg legger ut på ukjendt seilas. Papirkart kompass og paralellforskyver og passer er altid med! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Jeg har alltid papirkart fremme når jeg er på tur, og planlegger et godt stykke fremover. Så jeg er ikke redd for å gå på grunn, men jeg er forsiktig i farvann der jeg vet det er grunt. Og ekkolodd som sikkerhet er en dårlig sikkerhet. Man kan ha 50 meter dybde helt fram til skjæret, da ser man ingenting før man står oppå det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Worry II Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Jeg synes navigering er halve morroa med båtkjøring. Plotteren bruker jeg kun til bekreftelse av at navigeringen er korrekt. En annen ting som er fint men plotteren er at koordinatene er lett leselige om man først trenger bistand om uhellet er ute. Om jeg er i ukjent farvann går jeg kun etter papirkart. Legger jeg ruta på gps i forkant er det sjeldent jeg følger denne sine waypoints underveis, kun som en anvisnings-bekreftelse på at retningen er riktig. Har aldri gått på, men jeg ser jo til stadighet at det kan skje den beste. Knock on wood ! Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Du bør uansett kunne navigering i vanlige papirkart før man begynner med elektroniske hjelpemidler.. det var det jeg også tenkte og de første 5 somrene med båt hadde jeg ikke kartplotter. Fikk veldig god trening og gode vaner med bare papirkart, kompass og ekkolodd. Anbefales. J Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Jawik Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Jawik, den linken vitner jo om at vedkommende ikke har noen som helst forståelse for navigasjon og jobbing i sjøkart. Og her burde vel selger ha holdt igjen båten slik at minstekravene ble oppfylt - om ikke minst med BF-prøven -, men selger synes sikkert alt er ok så lenge han får betalt. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
valvolainen Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Jeg har nettopp begynt å farte i helt nytt farvann uten elektronikk, og de første gangene jeg reiser fra a til b, holder jeg nøøøye utkikk. Andre gangen vet jeg jo det gikk bra første gang, så da slapper jeg av. Sitér dette innlegget Link to post
wd200s Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 farta rundt i samme farvann i 8 år har ALDRI noensinne truffet et skjær aldri vært nøye på å unngå det heller går som regel fint men er ikke noe stress holder aldri noe mer enn 5-10 knop allikavæl Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Jeg merker litt av den samme tendensen i denne tråden som kommer frem når uerfarne båtbrukere er ute på praksistur ombord i Poseidon II Noe av det første man spør etter og vil basere seg på er EKKOLODDET Mitt standardsvar på det er at ekkoloddet kun forteller at der var dypt nok der hvor man nettopp var - og det vet man vel strengt tatt . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Neros Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Har heller ikke hatt den tvilsomme ære av å dundre på land, og jeg slapper egentlig god av på sjøen.. Jeg tilhører den bizzarre gruppe båteiere som mener en god plotter/lodd langt overstiger verdien av papirkart... Men det betinger at man kan bruke utstyret riktig. Har vært på et utall av fritidsbåter hvor kapteinen har steike flotte draft, og vet hvor han skal men ikke helt hvor han er... ;-) Å kunne bruke moderne utstyr handler om mer enn bare å handle inn siste skrik, man må virkelig sette seg inn i bruken og forstå fordeler og ulemper(begrensninger) Et kart virker alltid, kan man lese... Men når det har blåst til havs (har skjedd meg), så hjelper det akkurat like mye som den plotteren som skjermen døde på... Det er umerkede skjær på kart og det samme gjelder plottere.. For noen er kart det tryggeste, for andre er det elektronikk... Uansett metode, lær deg å aktivt bruke det du velger og bli god på det.. NB: men et godt analogt kompass vil jeg aldri være foruten ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Mitt standardsvar på det er at ekkoloddet kun forteller at der var dypt nok der hvor man nettopp var - og det vet man vel strengt tatt . . . . Ikke for å arrestere deg, men ekkoloddet har vært til god referanse ved bruk av kart og peilinger mot kjente mål på land. Dybdelinjene ligger jo i kartet og i det øyeblikket en passerer dybden vet en omtrent hvor langt fra land en er ved hjelp av ekkoloddet. Så det er jo ikke helt bortkastet info å få med seg så lenge en har dybder en kan stole på. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.