Jump to content

Er du redd for å gå på skjær, eller slapper du av?

Sjøogvind

Recommended Posts

Har vel tidligere vært en 3-4 ganger på skjær/grunn totalt. Det begynner å bli en del år siden. Båten jeg har nå har jeg i alle fall hatt 7 sesonger og den har aldri hatt noen berøring med moder jord, utover ved opplag da selvsagt....

De gangene jeg har gått på grunn, har det skyldtes sløvhet fra min side. Har vært i ukjente områder uten å sjekke kartet godt nok. Man lærer av det etterhvert. Nå går det automatikk i at jeg drar frem papirkartet når jeg er usikker. Plotteren er et kjempefint hjelpemiddel, sammen med ekkoloddet, men uten papirkartet føler jeg meg naken.

Erfaringen min på dette området begrenser seg til å "subbe" over en grunne jeg på avstand hadde identifisert på kartet og fulgt opp på plotteren...

Årsak: lot meg distrahere av "forstyrre føreren" spørsmål. Hva lærte jeg: hold fokus på pri 1; trygg seilas

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

På kjente steder blir det mye plotter. På ukjente steder blir det mye begge deler Plotter/ekkolodd + kart. Jeg slapper kun av når jeg er i områder som plotter og kart viser er trygge, er sikkert litt for mye på hugget, men fikk propellen på ett umerket skjær for ett par år siden, og etter det har jeg tatt meg sammen. Vi gikk i 4 knop, plutselig varslet plotteren, før jeg rakk å stoppe motoren, var vi nedi og skled over, skjedde på ett sekund alt det der, og proppellene fikk seg en bra smell, så var bare å kuske på 4 knop hjem til havn og starte demonterinegen av propeller.

Men når det har blåst til havs (har skjedd meg), så hjelper det akkurat like mye som den plotteren som skjermen døde på...

Har jeg også opplevd. Kartet fly til havs, dårlig vær, urent farvann. Før plotterens tidsalder. Ikke høy i hatten da.

Også opplevd at Kartplotter røyk da jeg var utenfor området papirkartene mine dekket. Ikke kjekkt det heller, men det var i bedre vær.

Overlevde begge hendelser :lipseal:

NB: men et godt analogt kompass vil jeg aldri være foruten ;-)

DET kan jeg skrive under på. Var ute på havet og dimman kom, og det var endel sjø, så måtte korrigere kurs konstant. Autopiloten røyk, måtte ratte manuelt. 3 kartplottere var til liten hjelp da, de var for trege i oppdateringene, og ingen faste referanser å styre etter i omgivelsene.

Det gamle ordtaket : kroket ror gir lang fjord ble testet i praksis den dagen.

Nå har jeg opptil flere kompass ombord !

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Litt interresant og se at noen forherliger sjøkart for enhver pris. Bare så det er sagt. Med godkjent ecdis stasjon ombord er det ikke lenger noe krav til papirkart. Jeg startet selv med papirkart og basisikunnskapen fra bruk av disse sammen med kompass vil jeg ikke være foruten, men man lærer å bruke hjelpemidlene etterhver som de kommer. Ekkoloddet er en ypperlig måte å sjekke at man er der man tror man er om man har papirkart eller plotter. Jeg vil videre hevde at det er enklere å kaste et kjapt blikk på plotteren enn å sitte med en finger på papirkartet. Da blir det mer tid til å holde utkikk. AIS'en er også kjærkommen,når man skal krysse der det færdes større trafikk. Derimot må jeg innrømme at jeg har hatt Radar på 2 båter og selv om jeg er glad i å knotte så kan jeg ikke si at jeg hadde følt meg helt komfortabel i allslags vær.

Problemet er som flere skriver her mangel på kunnskap og begrensninger på hjelpemidlene, ikke om man har papirkart eller plotter eller en app på en telefon.

Til JRK. Om du har jobbet lit i papirkart er det veldig fort gjort å ta en krysspeiling eller en 4 strekspeiling for å sjekke hvor man er. Det var ikke min mening å forhelligjøre papirkart! det er ikke det det handler om! Godkjendte proffe stasjoner er det jo ikke veldig mange som har i fritidsbåter! da begynner du å snakke om summer som kansje koster mere enn båtene til folk her..

Uannset hjelpemiddel må man kunne grunnleggende navigasjon for å i heletat hvite hvor man er på en trygg måte. Plottere GPS radar og ekkolodd er med på å gjøre navigasjon enklere så klart!! i båt er et hvert insterument som forteller hvor man er kjærkomment! Som backup i en normal fritidsbåt bør man ha papirkart og kunne bruke det!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Mnjo og tja.

Ska du kaste papirkartene skal du ha to Rattmerkede ECDIS'er ombord. Disse skal være helt separert med UPS. Oppdateringer skal gå fortløpende via Chartserver e.l.

Ecdis kapanjetilbud fra Simrad/Pronav:

Veiledende pris med 19" skjerm: 119.000,- eks.mva

Veiledende pris med 23" skjerm: 137.900,- eks.mva

(Alle priser er eks.mva til kunde)

Dette er ikke noe du finner i den typiske fritidsbåten!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hei,

Nå var ikke tanken at folk skulle investere i ecdis stasjoner heller da, men poenget er at man skal ikke så mange år tilbake så måtte man ha papirkart selv om man hadde ecdis. Jeg oppfatter dette slik at elektronisk navigasjon er blitt så sikker at man aksepterer at man ikke trenger papirkart i enhver sammenheng. Og jeg har selvfølgelig 2 uavhengige sett av papirkart også ombord. Ha en fin kveld

Er ikke spesielt nervøs for å gå på skjær og holmer !

Ruten er vanligvis godt planlagt i forveien.

Kartplotter, radar og ekkolodd, er alltid aktive når vi farter rundt.

Værre er det med ukjente flytende objekter som ligger i vannskorpa og som ikke vises på verken radar eller plotter.

Spesielt etter uvær så holder jeg ekstra god utkikk etter flytende tømmer, paller, tauverk og plast. (Litt på sidelinja av hva trådstarter etterspør !)

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Det virker som om mange har et litt relegiøst fohold til sine ulike hjelpemidler for navigasjon.

Bruker bare papirkart eller kun plotter. :wink:

Jeg har innbilt meg at vi skal benytte alle tilgjengelige hjelpemidler i vår navigasjon (som er brukbare under de rådende forhold).

Så kan man gjerne hevde at en plotter bare gir en tilleggsinformasjon, men er det ikke evnen til å tolke disse tilleggsinformasjonene som gjør at vi blir "helstøpte" navigatører?

De fleste jeg har kontakt med bruker plotter, i en eller annen form, som det primære navigasjonshjelpemiddelet, langt de fleste navigerer også mer presist ved hjelp av plotter enn ved hjelp av papirkart. Ulempen er naturligvis at mange ikke har/opprettholder tilstrekkelig kunnskap om navigasjon ved hjelp av papirkart.

Så hva gjør de da hvis strømmen går?? Mange driver vel viljeløst omkring fordi da går ikke motoren heller.... :giggle:

Neida, ikke nødvendigvis, men det er nå engang slik at vi i stadig større grad faktisk er avhengig av elektronikk for å ha fremdrift på disse båtene våre. Naturligvis med et hederlig unntak for de som har seilbåt eller mekanisk styrte motorer.

Så hva gjør de da hvis strømmen går?? Mange driver vel viljeløst omkring fordi da går ikke motoren heller.... :giggle:

Tjaa.. tar frem min håndholdte Garmin tenker jeg, med batteridrift. Veldig greit å ha i bakhånden. Men at jeg har back up på dette , betyr ikke at jeg ser det som unødvendig å ha med papirkart også. Papirkartet gir meg en god oversikt over området i store blad. Ville ikke vært foruten.

Jeg klarte å subbe på grunn ved Gml. Hellesund med gamlesjarken vår. Bare helt og fullstendig pinlig! Dette er i nærområdet hvor jeg egentlig er mer kjent i enn i min egen bukselomme. Men, selv om hun ikke er spesielt ung, men fortsatt i mine øyne like fager, så er det likevel fort gjort - selv med kartplotter.Vi bar heldige og subbet over, men...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...