Langs land Svart 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Finnes jo kart med andre målestokker enn sjøsportkartene. Hvis det er Båtsportkartene du henviser til, så er de utsnitt av kartene i hovedkartserien, skala 1:50000. Beklageligvis mangler alle de fine spesialene fra hovedkartserien i Båtsportkartene. Ellers må man ty til havnekartene for å få en bedre skala. For indre oslofjord er kart 401 og 402 ypperlige, med spesialer i 1:10000 flere steder. Til deg som mener at alt blir så meget bedre i de elektroniske kartene er det bare å si at du har misforstått det hele. Er kartgrunnlaget 1:50000 så er det 1:50000, uansett hvor mye du zoomer. Er det en unøyaktighet på 5 meter i originalen og man zoomer inn til 1:10000 forstørrer man også unøyaktigheten. Tror man da at man har et mye "bedre" kart kan man for være ille ute (i trange farvann). Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 (redigert) Hvis det er Båtsportkartene... Jeg skrev vist vitterlig: "Finnes jo kart med andre målestokker enn sjøsportkartene." som svar til nopain99. Og mente selvfølgelig ikke Båtsportkartene som jeg antar at de fleste anvender. 1:10000 finnes det jo mange av for kysten. Jeg er ikke noen fanatiker med hensyn til papirkart vist en har fått den oppfatningen av meg, men jeg har kartene ombord og bruker disse sammen med GPSene (har to fastmonterte). Kartgrunnlaget på 1:50000 fungerer utmerket når en zoomer inn. En får et bilde som tilsvarer papirkartet i samme målestokk vist en anvender lupe. Ligger det en unøyaktighet på 5 meter i originalen, så ligger den der uansett om målestokken er 1:10000 eller 1:50000 eller en annen målestokk. Det er derfor etter mitt syn vesentlig at en ikke bare står med nesa ned i kartene og gpsen, men samtidig holder et menneskelig øye med omgivelsene. GPSen er et flott instrument når en zoomer inn, men en bør kombinere GPSen med det visuelle øyet en har fått utlevert - ellers bærer det galt avsted. Ikke stol blindt på GPSen. Jeg har seilt inn i områder tett med brenninger, noe jeg ikke ville gjort med kun papirkart tilgjengelig. I slike situasjoner gjelder det å lese og forstå havet rundt seg. Så en kan si at GPSen har åpnet opp for nye områder å seile inn i. Redigert 1.Juni.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Lars H. Svart 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Til deg som mener at alt blir så meget bedre i de elektroniske kartene er det bare å si at du har misforstått det hele. Det var vel en litt generalisert uttalelse? Jeg bruker C-map vektorkart på plotteren, og ser man på listen over hvilke kart som er grunnlag for de digitale C-map kartene, er det et utall av detaljkart som en kan zoome inn på. Detaljkart i mye bedre målestokk enn 50000:1 finnes selvfølgelig ikke over alt, men plotteren min (Interphase Chartmaster 11CVS+) forteller meg hele tiden om jeg er på det beste kartet og om jeg er på "over-zoom". Lars H. pt. Oscarsborg webcam fra båten her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.