is_620 Startet 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2012 Jeg har båten i indre Oslo fjord og opplever at det er mye stress og fylle bensin på de få stedene som finnes, samtidig som det er dyrt. På veien ned til båten passerer jeg en bensinstasjon , slik at jeg i praksis har begynt å frakte bensin på vanlige svarte 10l bensinkanner. Jeg kan kjøre bil nesten helt frem til båtplassen. Har nettopp fått en 20 liters bensinkanne, samt at jeg har liggende 3-4 oransje 25 l plastdunker som det har vært renset parafin i ( til Zibro hytteovn- kjøpt på Hyttebutikken på Stabekk ) Spørsmål no 1 - tåler disse dunkene bensin ? ? Spørsmål no 2 - er noen som vet om en OK pumpe til å pumpe bensin fra kannene over på tanken. Er klar over at dette kan synes tungvint og dumt , men for meg er det ikke det. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Eg bruker en sånn når eg skal fylle fra kanne og å helle direkte fra kannen ikkje passer seg slik http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Hevertpumpe-20366/ Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 der hvor jeg kjører, i Øyeren så har vi ikke bensinpåfylling! og 25liters kanner er standard! men har savnet en fjong pumpe.. og må si den fra biltema så smart ut! Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Hvis du bruker en slik pumpe MÅ du jorde kanna til tanken. Den plastpumpa kan generere statisk elektrisitet med påfølgende eksplosjonsfare. Ved transport og fylling skal det kun brukes utstyr beregnet for bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Da jeg hadde båt med bensinmotor, hadde jeg flere 25liters kanner til bensinfylling, av typen som bensinstasjoner/bilverksted får konsentrert spylervæske i. Fylte søndag kveld på den lokale Esso-stasjonen og dro i havna. Da hadde jeg et ekstra lokk der jeg hadde en kort slangestuss og en lang slange som nådde ned i bunn av kanna og ned i fyllerøret. Stappet den lange slangen ned i dunken og fyllerøret og blåste trykk i dunken med den korte slangen. Dermed ble det overtrykk som presset bensinen ut og resten gikk på hevert-prinsippet, hadde da dunken høyere enn fyllerøret. Slapp dermed pumper og styr. Bensinen rant selv og jeg måtte bare passe på når dunken var nesten tom, slik at jeg fikk slangen i et hjørne og vippet dunken litt, dermed kom all bensinen ut. Ingen problemer. Har dunkene enda, etter 5 år og fyller bensin på hobbybilene slik. Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Lettrus Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Hva er galt med å bare helle bensinen på gjennom helletuten? Kjøp 20-liters kanner med lufteskrue så renner det fort. Problemet er å stoppe når båttanken er full, så det kan bli litt søl. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Det er ingen fare forbundet med å bruke den pumpa til bensin. Den har vært solgt i en årrekke på verdensbasis og hadde det vært noe fare med det så hadde det stått må ikke brukes til bensin på den Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.