Vinke Lanke Startet 29.Mai.2012 Del på Facebook Startet 29.Mai.2012 Jeg var som "alle andre" ute på Oslofjorden pinsehelgen.Og søndagen så forflyttet jeg meg fra Ranvikholmen til Sandspollen. Da jeg passerte vestre åpning i Jeteen ved Slottet så var jeg i ferd med å ta igjen 3 seilbåter. 2 av seilbåtene gikk for seil i medvind (sønnavind) og 1 for motor. Jeg koplet ut den ene av mine to motorer for å unngå å ta disse igjen i den forholdsvise trange åpningen i Jeteen. Etter å ha sjeina gjennom åpningen i ca 4 knops fart på en motor og var på nordsiden av Jeteen så koplet jeg inn motor nr 2 igjen og oppnådde den svimlende fart av 6,3 knop. Da det er en lang grunne rett nord for Jeteen på vestsiden så ville jeg passere seilbåtene mellom seilbåtene og land som jeg antok at seilerne ville unngå. Det kom samtidig 2-3 båter fra Oscarsborg mot denne åpningen i Jeteen. Da jeg passerer den seilbåten som var nærmest meg så hilste jeg hyggelig til vedkommende som jeg vanligvis gjør når jeg får øyekontakt med andre båtfolk. Da fikk jeg finger`n og en hoderysting fra denne seileren tilbake! Dette var ikke en ung jyppling, men en person som i alder var 50+. Jeg kikket på GPS`n og der viste den 6,29 knop og i den farten lager min båt ubetydelige bølger. Kan noen forklare meg hva jeg gjorde galt siden denne seileren ga meg to tydelige signaler på at jeg ikke hadde oppført meg korrekt på sjøen? Jeg har vridd hodet mitt for å kunne tenke ut hva jeg hadde gjort galt uten å komme på noen årsak. Avstanden mellom meg og denne seileren var antagelig 20-25 meter da jeg passerte. Jeg spurte en god venn som er aktiv seiler om hva det kunne være og han minte meg på at jeg har en flybridgebåt... Kan det væreårsaken? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Mest trolig. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Fly eller ikke, noen hater motorbåter, og spesiellt de som kjører fra dem. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Eureka Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 tror du egentlig kan slå deg til ro med at det som fremstår som rasjonelt og riktig for en person ikke er like riktig for en annen person. Så når eneste kommunikasjonen mellom to personer er via hilsen og finger, så er det ikke rart at det blir feiloppfattelser. Du har dine faktorer du vil ta hensyn til i dine handlinger, mens den andre kun ser hva du gjør, uten å vite hvorfor du gjør det. Sommeren er her :) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Kan det være at vedkommende reagerte på at du ville passere han der siden det kom båter i mot?. Hele området har jo en fartsbegrensning på 5 knop, så hvis du holdt høyere fart helt frem til åpningen i sjeteen så kan det være at han syntes du burde ventet til det ble bedre plass. Uansett ingen vits i å gruble mer over det, det finnes raringer i seilbåt også :-) Forøvrig fulgte jeg Tidebaronessen på AISen der sist onsdag og den senket farten til 12 knop da den passerte vestre åpning. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
free Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Du kunne jo forsøkt å kalle vedkommende opp på VHF å spørre høflig om grunnen til at denne personen gestikulerte til deg på den måten, vi får håpe at denne personen er innom her å kan kaste litt lys over dette Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Når jeg hilser til noen er jeg påpasselig med å vise bredsiden av hånda. I motsatt fall pg man slurver med dette kan det virke som om jeg viser "fingeren" da 4fingre kan ligne på en "finger". Jeg har selv hatt etpar eksempler på dr..sekker på sjøen som er full av f... og mindreverdihetskomplekser og de er ganske irriterende. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Ikke noe å gruble over, jeg kvittert den fingern med et slengkyss tilbake Sitér dette innlegget Link to post
Vinke Lanke Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 (redigert) Kan det være at vedkommende reagerte på at du ville passere han der siden det kom båter i mot?. Hele området har jo en fartsbegrensning på 5 knop, så hvis du holdt høyere fart helt frem til åpningen i sjeteen så kan det være at han syntes du burde ventet til det ble bedre plass. Uansett ingen vits i å gruble mer over det, det finnes raringer i seilbåt også :-) Forøvrig fulgte jeg Tidebaronessen på AISen der sist onsdag og den senket farten til 12 knop da den passerte vestre åpning. Her har du nok misforstått, eller så har jeg forklart meg dårlig (like sannsynlig!) Som jeg skrev i tidligere innlegg såkoplet jeg ut en motor og hadde da 4 knops fart gjennom hullet i Jeteen for ikke å lage noen ekstra forviklinger i den forholdsvis smale passasjen. De motgående båtene passerte alle 3 seilbåtene på østsiden og jeg la meg nærmest land på vestsiden. Min hastighet var som sagt 6,29 knop ved passering av seilbåten noe som tyder på at jeg hadde noe over 1 knops medstrøm da tomgangsfarten min med begge motorer tilkoplet er 5,2 knop. Jeg burde selvfølgelig ikke ha kjøpt en båt hvor tomgangsfarten i mange områder bryter med lovverket, men gjort er gjort. Selvfølgelig så kan jeg gå for en motor, men da er jo ikke båten veldig manøvreringsdyktig og på tomgangsfart så lager den ikke mer bølger enn en lettbåt. Jeg satser på at denne seileren hadde en særdeles dårlig dag sist søndag og at han kan vinne i lotto slik at han også kan kjøpe seg årntli båt... ;-) Redigert 29.Mai.2012 av Vinke Lanke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Kan noen forklare meg hva jeg gjorde galt siden denne seileren ga meg to tydelige signaler på at jeg ikke hadde oppført meg korrekt på sjøen? Jeg har vridd hodet mitt for å kunne tenke ut hva jeg hadde gjort galt uten å komme på noen årsak. Avstanden mellom meg og denne seileren var antagelig 20-25 meter da jeg passerte. Jeg spurte en god venn som er aktiv seiler om hva det kunne være og han minte meg på at jeg har en flybridgebåt... Kan det væreårsaken? Her må vi nok analysere det hele på freudiansk vis ... fingern kan symbolisere flere ulike ting, jeg velger å tro den symboliserer masta på båten - for ikke å få moderator på nakken - og da betød nok gesten ganske enkelt - Jeg har seilbåt, jeg! Altså svært lite å bekymre seg for. Forøvrig er fjorden full av skvalpebølger i alle retninger når trafikken er så stor som den var i helga og i så måte kommer man til kort med kun ti fingre og ti tær uansett... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Du har uansett vist deg her som en reflektert og seriøs person som bryr seg. Jeg tror du skal slå deg til ro med at du både i følge deg selv og folk her har har utvist godt sjømannskap og at du ikke har noe å skamme deg over i så måte. Sitér dette innlegget Link to post
Brakkvannsseiler Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Hold styrbord i leia. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Kanskje det bare så ut som han ga deg fingeren, men at han rett og slett ikke hadde flere på den hånden han hilste med Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Kanskje en misunnelse finger Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Nautilus222 Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Jeg er ingen ekspert, men er vant til både motorbåt (flybridge og seilbåt...kanskje mest det siste). De senere årene har jeg lånt min svigerfars flotte og store Storebro for å unngå groe og sprukne pakninger når han selv ikke kan bruke den:) Jeg blir like forbauset hvert år, det er alltid en eller annen (og da alltid en i seilbåt) som rister på hodet eller gir uforståelige tegn tilbake, og jeg kan garantere at jeg både viker, setter motor i fri og er høyst påpasselig med å ikke passere i trnage farvann, lage mye bølger, eller vise uforsiktighet/uforutsigbarhet på noe som helst måte fordi jeg nettopp er vant til seilbåt og kjenner "følelsen". Likevel er det tydeligvis noen som bare MÅ vise sin forakt selv om det ikke virker logisk på noe somhelst måte...jeg tolker det som rett og slett en forakt for båten, noe som vel må være ok (smaken er som baken). Likevel i ditt tilfelle Vinke Lanke, jeg ville vært varsom med å passere en seilbåt i jeteen. Strømmen her gjør det vanskelig for en seilbåt å navigere pga liten motor og dermed har seilbåtføreren en helt annen opplevelse av mestringen gjennom jeteen enn deg med større motor og "power". Her synes jeg man skal ta hensyn og gi seilbåten og kanskje også usikre/uerfarne båtførere god plass og la de komme seg gjennom...det blir som å kjøre i tunnel for eldre menesker på landejorden, det går i 60 uansett:) Håper det er ok at jeg også ytrer min mening:) GOD SOMMER Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Likevel i ditt tilfelle Vinke Lanke, jeg ville vært varsom med å passere en seilbåt i jeteen. Men dersom jeg leser det første innlegget rett, var det vel akkurat det han gjorde, ventet med å passere seilbåtene til de alle var kommet gjennom åpningen i jeteen? Og så passerte han mellom seilbåtene og land? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kristian_H Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Det som er ganske sikkert er at det finnes hyggelige motorbåtere og hyggelige seilere, men det finnes alltid noen som er mindre hyggelige. Jeg syntes det virker som at Vinke Lanke har gjort alt rett og at seileren i denne båten var av den mindre hyggelige sorten. Selv prøver jeg å hilse på de fleste båter som kjører forbi eller seiler forbi, men jeg blir også ganske sur om det kommer en motorbåt forbi i 30++ knop noen å meter unna og har halve fjorden på slep. Sitér dette innlegget Link to post
Vinke Lanke Svart 30.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Godt å høre at jeg mest sannsynlig ikke har gjort noe ufint ved denne passeringen, men nå har jo dere kun hørt min versjon av saken. Jeg går ikke akkurat inn i en dyp depresjon når jeg får slike "hilsninger" fra andre båtfolk, men rart å se reaksjonene fra disse. Uansett folkens, nå er det virkelig båtsesong og tenk så trivellig det vil bli i sommer om vi alle var blide og tok litt hensyn til hverandre! Selv om min båt er noe over gjennomsnittet i størrelse så skal dere bare vite at jeg også blir grinete når en artsfrende i en båt som drar opp masse sjø passerer meg på kort avstand slik at alt slenger og jeg ikke rekker å vende baugen mot bølgene. Og disse hekksjøgeneralene kan være glad for at Fruen ikke får tak i dem... Om jeg blir sint så kommer jeg ikke i nærheten av det sinne som Fruen klarer å oppdrive i en slik situasjon! Dere får alle, seilbåtentusiaster og motorbåtfolk, ha en riktig god sommer! Jeg vil nok møte en del av dere i sommer og håper at jeg klarer å vise like mye hensyn til dere alle som jeg ønsker at dere viser meg. Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Og så er spørsmålet: Passerte du i le eller i lo for seilaren? Sjølv om vinden var rett akter, så har ein seilbåt ei side der vinden blir fanga i seila. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.