Jump to content

With Dromedille 320 (11fot) m/40hk Yamaha, hvilken propell?

Keiserås

Recommended Posts

Du kan jo kjøpe deg en turtallsmåler på Biltema,et apparat du holder mot svinghjulet.

Følger med refleksteip som du fester en bit av på svinghjulet.

With jolla mi gjorde akkurat 20 gps knop med Yamaha 9,9 fra 70tallet.

Mener jeg har lest flere steder de greier oppimot 35 knop med frisk 30hk og optimal høyde.

60 hk var hvertfall alt for mye :diving:

Det selges knapt to-taktere mer, så jeg tipper at du får tak i en billig en på et båtverksted. De som bytter til 4-takter røsker nok ut den gamle, eller så har forhandleren en ny liggende på lager som du sikkert får god pris på.

denne kan muligens brukes: http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/instrumenter/faria/faria-turt-7000-o-min-85-mm-12v-sort

og mener den kobles på vekselstrømmen ut fra svinghjulet. Den må da stilles på rett poltall for å vise riktig, mener det skal være 4 på disse modellene

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har fått varsel på første innlegget om at moderator har endret tittelen.

Av en eller annen grunn så har moderator endret til 11 fot, jeg skrev 10 da jeg laget denne tråden...

Den klassiske 10 fot With'en, mod. 200, er 10 fot. 320 Dromedille er 11 fot. Med dagens målemetoder hadde den vært minst 14... :wink:

På samme måte er den originale 12foteren (mod. 300) 12 fot, mens 385 Dromedille er 13 fot.

Og sist, og minst, den på folkemunne 8 foteren er egentlig 9 hvis det er 265 dromedille.

Men at du fikk rettet tittelen har ikke noe med dette å gjøre, grunnen er at det er et uttrykkelig krav i reglene og at kun produktnavn ikke er godkjent, man må også fortelle hva saken gjelder.

Det står et tips i reglene: "Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent."

Man sier da ikke "With Dromedille 320 (10fot) m/40hk Yamaha", vedkommende vil se ut som et spørsmålstegn. Samme vil alle som leser den overskriften.

Og det er dette vi ønsker å unngå ved å ha regler for emnetitler. :smiley:

Dette som info til alle, unødvendig mange får emnene sine stengt fordi de ikke leser reglene før de poster.

320 Dromedille er 11 fot. Med dagens målemetoder hadde den vært minst 14... :wink:

kanskje du kan utdype dette..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

joda, men meg bekjent har ikke with 320 fått baugspyd og badeplatform, som vel er vanligst årsak til slik "vekst" :giggle:

Jeg har samme type motor på en Terhi415Nova. Der har jeg hevet motor ca 5 cm slik at plata ligger ca 3 cm over bunn. Propellen er en Ballistic 10 1/8x15. Denne oppnår jeg 5700RPM alene i båten med. Fungerer veldig fint til både vannski/wake samt med flere personer ombord.

Har i tillegg SmartTabs - anbefales på det sterkeste. All hopping forsvinner med disse

Det selges knapt to-taktere mer, så jeg tipper at du får tak i en billig en på et båtverksted. De som bytter til 4-takter røsker nok ut den gamle, eller så har forhandleren en ny liggende på lager som du sikkert får god pris på.

Det er et veldig godt tips. Jeg skulle nylig ha turteller til min 40hk johnson, det vill kostet meg rundt 1000kr i butikk. Gikk ned til det lokale johnson verkstedet og fikk en brukt en til 300kr. God som ny :thumbsup:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Jeg har noen nye slike turtellere liggende hvis det er av interesse? Kan brukes på både 2 og 4 takts motorer, 1 til 8 sylindret. Viser turtall, lagrer max turtall og motortimer.

Meteret slår seg på når motoren startes, og av like etter den er stoppet.

Enkel og grei turteller. 400kr.

rpm_time.jpg

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Jeg har noen nye slike turtellere liggende hvis det er av interesse? Kan brukes på både 2 og 4 takts motorer, 1 til 8 sylindret. Viser turtall, lagrer max turtall og motortimer.
Meteret slår seg på når motoren startes, og av like etter den er stoppet.
Enkel og grei turteller. 400kr.

rpm_time.jpg

Jeg kjøper gjerne en slik en.
Ta kontakt på tlf: 95076488

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...