Jump to content

Jernkjøl, tips om vedlikehold?


SRA

Recommended Posts

Har ikke erfaring med jernkjøl, trenger noen tips på hva man gjør med denne?? Det er litt rust på den, skal den grunnes?? børstes eller??

Hva gjør dere andre??

<{POST_SNAPBACK}>

Gikk i samme tanker i fjor på denne tiden, de som hadde hatt min Maxi 77 før meg syntest nok det var dekorativt med rødbrune flekker over hele kjølen. Den trengte virkelig en omgang, og etter å ha forhørt meg i noen lokale fargehandlere og båtbutikker var jeg like klok, ingen kunne gi meg noen skikkelig oppskrift på hvordan jeg skulle få bukt med rustgjennomslagene. Så jeg endte opp med å ringe til Jotun. De anbefalte: fjern all rust og gammel maling, deretter minimum 4 strøk med epoxiprimer (var det antipest den het?), og bunnstoff på toppen.

 

Gikk på med krum hals. Kjøpte meg en bunke med "flappdisk" til vinkelsliperen og satt i gang. Fjernet det meste av maaaange lag med gammelt bunnstoff på denne måten. Brukte så sandblåser på å fjerne det aller siste. Brukte tokomponent epoxysparkel og sparklet over ujevnheter, slipte jevnt, murte 4-5 strøk med primer og to strøk bunnstoff. Tok opp båten i år så var det et lite rustgjennomslag på størrelse med en tiøring, ellers helt fin.

 

Det var en del jobb, men det bra resultat. Anbefaler deg å kjøpe deg en skikkelig pustemaske og noen gode beskyttelsesbriller, slipingen støver mer enn du kan klare å innbille deg! Lykke til

 

 

1/2-Geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Det avhenger vel litt hvor mye rust det er i frohold til hvor mye jobb en skal legge an til.

 

Jeg tar den rusten som kommer punktvis. Skummelt å ta hele kjølen hvis en ikke får det helt lufttett, så det krever litt for å få det bra.

 

Jeg pusser rent, legger på ruststoppmaling (noe epoxybasert jeg har kjøpt på Torshov Rekv.)) og primer med tokomponent primer.

 

Erfaringen min ved å ta det "punktvis" er at det som er bra, forblir bra, og jeg har registrert at det blir mindre og mindre rustutslag hvert år.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

Hei

Ikke glem å sette offeranoder på jernkjøl.  :smash:

Bor hull, gjeng opp og det er lettvint å bytte

dem senere. :wink:

mvh

giver

<{POST_SNAPBACK}>

Har ikke offeranoder selv, men har lurt på å sette dette på i forbindelse med at jeg sandblåser kjølen og legger på Jotamastic Aluminium 87.

Lurer på hvorfor ikke produsentene setter på anoder med en gang? hvis kjølen er helt innmalt og ikke i kontakt med sjøvann blir det vel ikke noe tæring - og hvorfor skulle det bli tæring av kjølen? er det pga. spenningsforskjell mellom feks. bronsepropell og kjøl eller syrefast aksel og kjøl?

Link to post

Jeg har også lurt litt på hvorfor det ikke er anoder på kjølen, men etter å ha rådspurt meg litt har jeg fått til svar at det ikke er nødvendig med anoder så lenge kjølen ikke er i kontakt med noe elektrisk.

 

Stemmer dette, eller er det uansett en idè med et par anoder?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

På min gamle seilbåt var det stålkjøl.

Det så ut som om noen hadde gått på med skjærebrenner. :cryin:

Kavitasjon får du uansett så lenge den er i vann, noe som er strømledende.

Om du har dekket kjølen med primer etc, har ikke noe å si.

Primer etc. er ikke isolerende for strøm, og stålet kaviterer og slipper

primer. sparkel eller hva det måtte være.

mvh

giver

Link to post

Hei

På min gamle seilbåt var det stålkjøl.

Det så ut som om noen hadde gått på med skjærebrenner. :cryin:

Kavitasjon får du uansett så lenge den er i vann, noe som er strømledende.

Om du har dekket kjølen med primer etc, har ikke noe å si.

Primer etc. er ikke isolerende for strøm, og stålet kaviterer og slipper

primer. sparkel eller hva det måtte være.

mvh

giver

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, jeg husker også en gang å ha sett en seilbåtkjøl som så ut som en sveitserost.

Kan du forklare nærmere hva sdu mener med kavitasjon. Trodde kavitasjon var en slags erosjon forårsaket av turbulent vann strømmning- men er kanskje på jordet.

Link to post

Hei

På min gamle seilbåt var det stålkjøl.

Det så ut som om noen hadde gått på med skjærebrenner. :cryin:

Kavitasjon får du uansett så lenge den er i vann, noe som er strømledende.

Om du har dekket kjølen med primer etc, har ikke noe å si.

Primer etc. er ikke isolerende for strøm, og stålet kaviterer og slipper

primer. sparkel eller hva det måtte være.

mvh

giver

<{POST_SNAPBACK}>

Mener du da at det er en idè med anoder på kjølen uansett?

Link to post

Jeg vet ikke om en eneste levrandør/produsent, av seilbåter som sette offeranode(på kjølen) på sine båter, så hvorfor skal dette være nødvendig ?

 

Venter også på at ekspertisen skal komme med en god og fornuftig forklaring

:seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Eftersom ingen vågar,så får jag väl pröve meg på en förklaring! :lol:

(rätta mig om jag har fel, detta er ju ett typiskt motorbåtsemne.......)

 

När en propeller går mycket snabbt börjar den kavitera,

vilket innebär att trycket bakom bladen blir så lågt att vattnet börjar koka.

(framför, skall det vara, den sida av propellerbladet som vetter mot fören på båten!)

Små gasbubblor uppstår på framsidan av propellerbladen,

dessa bubblor vandrar sedan ut mot propellerbladets kant, av sentrifugalkraften,

og möter 'ostört' vatten med normalt tryck og då så imploderar luftbubblan....

implosionen kan vara så kraftig att den rycker med sig delar av metallen i propellerbladet,

det blir små urgröpningar, som påminner om korrosjon, men det er alltså kavitation!

 

 

(veldigt teoretiskt.......

så fungerar ju en segelbåtskjöl ungefer som en propeller, med ett minskat vattentryck

på lovartssidan og ett ökat tryck på läsidan av kjölen! men att det minskade trycket

skulle ge upphov til kavitasjon, har jag aldrig hört talas om......

tror man får segla veldi snabbt..... för att uppnå denna effekten!

min rost på kjölen (på Maxi77orna) berodde nog på gammeldags hederlig korrosjon !! :smiley: )

 

 

rätta mig gärna., det kan ju vara saker jag missuppfattat! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post

Offer-anoder fungerar på en järnkjöl.........

 

två metaller av olika slag o en elektrolyt (saltvatten) så börjar elektronerna vandra

og den minst ädla metallen äts opp först!

 

men de flesta seglare,bryr sig inte, om det försvinner några kilo järn, när man har flera

ton, att ta utav......båten går ju bara fortare......

 

en del kappseglare dom till og med borrar bort material i kjölen, för att lätta båten......

S/Y Gunga Din

Link to post

God og riktig pedagogikk fra Gunga Din angående kavitasjon. Det blir rett og slett så stort undertrykk at vannet begynner å koke.

 

Den såkalte kavitasjonsplata, eller antikavitasjonsplata på drev og påhengere er nok en "trailer".

Grunnen til at den står der er at det ikke er noe skrog eller vannsøyle til å holde trykket fra propellen på plass. Uten denne plata hadde trykket fra propellen forsvunnet rett opp.

 

 

Og dessuten så har ordentlige seilbåter blykjøl. :yesnod:

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...