Jump to content

Jernkjøl, tips om vedlikehold?

SRA

Recommended Posts

Jeg har også problem med rustgjennomslag på kjølen. Har vær borti noe stoff som man maler rett på rusten slik at det dannes et svart hinne. Biltema kaller det for rusteter??? (art.nr.36-189)

Biltema selger også noen greier som vistnok skal fjerne rust effektivt (art nr. 36-1823). Er det noen som vet om noe slikt kan brukes, og om disse produktene virker ?

Tok et skippertak for to år siden med vinkelsliper, noe jeg aldri gjør igjen da det endte opp med et vanvittig behov for sparkling for å få jevn overflate igjen. Neste skippertak blir garantert med sandblåsing (blir nok en del år til, for systemet jeg har nå med mange lag VC-tar2 fungerer utmerket som beskyttelse).

Eneste problem er undersiden av kjølen -ikke lett å komme til hvert år.

Heller lite, men lekkert laget

En jernkjøl har godt av zinkelektroder.Putter du jern i saltvann vil det ruste ,selv om det ikke er noen edlere metaller til stede, dersom overflatebehandlingen ikke er isolerende og tett.Det danner seg nemlig positive og negative elementer i overflaten på jernet,og så vil joner vandre fra det ene stedet til det andre.Skyter en inn en zinkelektrode som står lavere i spenningsrekken enn jern.vil jonevandringen skje mellom jernet og zinken.Zinken går i oppløsning,og jernet spares!

Hilsen Gutek

Jeg har selv ikke erfaring med dette, men forrige eier av båten sandblåste, primet og sparklet kjølen for 10 år siden. Deretter er skrog og kjøl behandlet med VC17 bunnstoff hvert år.

Etter ti år er det ingen tegn til rustgjennomtrenging på kjølen. Tror det er viktig å prime kjølen umiddelbart etter sandblåsning for å unngå rustangrep.

Vi har ikke anoder på kjølen.

• 1 år senere...

hei skal løfte båten snart og lurer på hva jeg kan bruke på ett lite rustangrep på kjølen!

det er kunn et lite område oppe ved kjølfeste som er angrepet, ser ut som små rustkanaler alla mark i eple stil :cryin:

tenker kunn og repparere dette og ikke pusse hele kjølen!

så jeg lurer på!

hva er primer? kan jeg få noen navn eller merker sån at jeg hvet hva jeg skal spørre etter i butikken!

så er det vel bare å fjærne rust, prime og stoffe på toppen ?

hilsen jim :sailing:

Gå inn på gjemmesidene til Jotun og spør, så får du raskt svar på hva du bør bruke :yesnod: (Gå inn på http://www.jotun.no/ -> Om Jotun og klikk på "kontakt Jotun" nede til høyre)

Jeg er på tampen av en omfattende renovering av kjølen på båten min. Siden jeg skulle sandblåse så anbefalte de Jotun Barrier sinkrik epoksyprimer, men denne er ikke egnet med mindre du faktisk sandblåser til rent metall. Dessuten er den innforj***lig dyr. Minstekvanta er 4 liter, og den koster 700 kroner literen til forbruker :eek: Men etter alle solemerker er det da også en meget bra primer.

Mener de anbefalte Arcanol som primer hvis jeg kun skulle pusse ned uten å sandblåse - men dette bør du få verifisert med Jotun.

Problemet med rust er at, så lenge rusten er dannet så krever den faktisk ikke ny tilgang til oksygen for å ruste videre. Usikker på selve kjemien, men det har å gjøre med at rusten veksler mellom 2-3 faser, hvor bl.a. oksygen som er bundet til jernet frigjøres igjen, noe som gir fornyet "næring" til prosessen og sørger for at rusten fortsetter å bre seg.

Jeg har lite tro på disse såkalte "rusteterne" som skal omdanne rust til et inert stoff - vanligvis ved hjelp av fosforsyre. For å si det sånn, hvis disse stoffene faktisk hadde fungert i et maritimt miljø, så hadde de brukt dem i Nordsjøen - og det gjør de ikke. Der er det sandblåsing og skikkelig grunning som gjelder.

Forøvrig så vil jeg vel si at, medmindre kjølen din er veldig hardt angrepet av rust så er flikking et greit alternativ. Når slipte ned før sandblåsing så viste det seg at mesteparten av kjølen faktisk var i veldig god stand, og det har vært en lang, og ikke minst dyr, prosess med grunning og sparkling. Nuvel, nå er det bare den siste slipingen igjen før jeg maler over med antipest og nytt bunnstoff :yesnod:

Bundin er bátleysur maður

Den gangen jeg kjøpte mye sinkprimer, fant jeg at Jotun var tre ganger dyrere enn International. Og spec.'en på malingen var omtrent den samme. Inter krever heller ikke sandblåsing, det holder å slipe vekk løs rust og inn til metall.

Båten skal opp i morgen. Den har i løpet av åtte år vært på land fire ganger, tilsammen fire utker, omtrent. Malingen til International sitter som et skudd.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...