Masserarti Startet 29.Mai.2012 Del på Facebook Startet 29.Mai.2012 Heisann! Jeg skal polere båt for først gang til helgen! Finnes det noen enkelt oppskrift på hvordan dette gjøres? Tenkte jeg skulle vaske over båten med grønnsåpe og svamp for å så spyle av den med høytrykken. For å så polere med meguiars one step compound. Men da lurer jeg på hvilket turtall polermaskina bør ha? Og hvilken type pad? Så videre tenkte jeg skulle vokse med en voks fra mequiars, dette blir nok for hånd. eller lønner deg seg og vokse med maskin også? Emil. Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 (redigert) Om dun har en proff poleringsmaskin som det er hastighetsregulator på så vær forsiktig. Den skal gå fort bog alltid være i bevegelse. Du legger på samtidig som du polerer av. Gjør følgende: Ha poleringskremen/voksen på padden og la maskinen gjøre jobben i høy hastighet. Hold maskinen aldri i ro da det kan smelte eller lage brannsår på skroget ditt (samme gjelder for bil). Jo fortere maskinen jobber og utvikler en normal varme under behandlingen (det skal bli varm overflate) jo bedre blir resultatet. Rubbing/forsegling er det best og ta for hånd. Når du ser/føler at patten er tom har du på mer. Det som er balansegangen her er å la padden jobbe lenge nok på den flaten du polerer, men ikke så mye at det blir for varmt. Jeg har ødelagt mang en bil siden jeg har gjort dette mye. Det tar tid for å opparbeide seg tilstrekkelig erfaring for og få det perfekte resultat. Dette gjelder poleringsmaskin som kan minne litt om en vinkelsliper både hva utseende og hastighet, kun at du har påsatt en myk skumbasert nylon pad/skumgummi/tøy pad. Disse har også trinnløs hastihetsregulering. Hold deg langt unna den maskinen som Biltema tilbyr. Skaff deg også en skikkelig poleringskrem som er beregnet spesielt for maskinpolering. Du får et helt annet resultat. Om dette er en slik hobbymaskin som kun vibererer og så vidt går rundt er det bare og kjøre på som om du polerer for hånd. Ta på og la padden jobbe inn voksen, la den sitte på og tørke inn i ca 1 time (forskjellig fra leverandør til leverandør). Gå så på med en ny og ren pad som du polerer av med. Lukke til :-) Redigert 29.Mai.2012 av Leon Latex (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Framtia Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Jeg prøvde meg med Abralon i år, og det gikk som en drøm. Anbefales. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gabi Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Jeg hiver meg på denne her. Hvis man bruker polermaskin-er det slik at man først påfører polish på skumgummi-padden og polerer inn. Deretter lar det tørke til en tørr hinne. Og så tar man på den bustete ull-padden og polerer det av? Feks Biltema har en grovmasket (tynn) ullpad og en bustede ullpad hvor det virker som om man skal bruke den bustete til å påføre og den grovere (tynne) til å polerer av med etterpå. Hva er riktig? Jeg synes også skumgummi-padden til Biltema virker litt grov til å påføre, så er usikker på om dette er riktig.... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Tror det er veldig viktig å kjøpe sikkelige pads som er av bra kvalitet! Det aller aller viktigste er at gelcoaten er helt ren og fri for fett og smuss før man går i gang! en lakkrens eller lett rubbing er som regel altid lurt om du ikke har en splitter ny båt! da får du igjen glansen og dypheten i fargen. da blir det lettere å polere etterpå også. skal jobben gjøres sikkelig så tar det tid! Jeg fikk bra resultater med Hempel sine produkter! men bruker maskina bare til å ta av poleringa med og en ullpadd til siste finish! Du må ha en maskin med nokk watt til å kjøre på lavere turtall uten at det blir for tungt.. er det for mye turtall brenner du gelcoaten! dette skjer fort om du ikke vet hva du gjør Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Gabi Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Bruker man skumgummi padsen til å påføre polish med og ullpadsen til å fjerne det etterpå? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 31.Mai.2012 Del på Facebook Svart 31.Mai.2012 Kunne gjerne tenkt meg gode svar fra superekspertpolerbåtfolket der ute! Sitér dette innlegget Link to post
JORNR Svart 1.Juni.2012 Del på Facebook Svart 1.Juni.2012 Bruk skumgummi til påføring og polering i en og samme operasjon, ta et lite felt i gangen ca.1-2 kvadratmeter, det skal så og si være blankt når det er gjort riktig og med rett mengde poleringsmiddel. Etterpoler en siste finish med ullpaden og ha litt høyere hastighet på maskinen med denne. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 1.Juni.2012 Del på Facebook Svart 1.Juni.2012 TAKK! Da skjønte jeg det. Da mangler jeg bare rutine og arbeidslyst. Alt det andre har jeg... Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 1.Juni.2012 Del på Facebook Svart 1.Juni.2012 Bruk skumgummi til påføring og polering i en og samme operasjon, ta et lite felt i gangen ca.1-2 kvadratmeter, det skal så og si være blankt når det er gjort riktig og med rett mengde poleringsmiddel. Etterpoler en siste finish med ullpaden og ha litt høyere hastighet på maskinen med denne. så det du mener er at man kliner polish på en pads og kjører på til alt er borte?? Sitér dette innlegget Link to post
jabra Svart 1.Juni.2012 Del på Facebook Svart 1.Juni.2012 (redigert) Det virker som om det er litt forskjellige teknikker/metoder ute og går. Min erfaring, som jeg selv føler gir godt resultat, er å påføre poleringsmiddelet og jobbe dette godt inn i skroget med skumgummipads. Etter at det er tørket tar jeg det av/blankpolerer med ullpad. Begge deler med roterende polermaskin. På mindre flater bruker jeg en eksentersliper med skumgummipad for å jobbe inn poleringsmiddelet og tar av/etterpolerer med microfiberklut. Samme metode med voks. Men min erfaring er også at resultatet sjelden blir bedre enn kvaliteten på polermidlene og voksen man bruker, spesielt med tanke på holdbarhet. Redigert 1.Juni.2012 av jabra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 1.Juni.2012 Del på Facebook Svart 1.Juni.2012 Er mange fasit svar på dette. I år har eg brukt endel timer å lese om polering og sett masse filmer på youtube. Legger ved en link eg syns ga meg endel info. http://www.superiorcarcare.net/how-to-use-circular-polisher.html Sitér dette innlegget Link to post
JORNR Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 så det du mener er at man kliner polish på en pads og kjører på til alt er borte?? Jepp Sitér dette innlegget Link to post
espn86 Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 (redigert) Gode tips: http://www.detailers...båt#entry133430 http://www.detailers...e__hl__princess Jeg jobber på flater som er ca 30x30cm av gangen(aldri større) Utstyr: Swissvax Cleaner Fluid Marine, Markita roterende poleringsmaskin, og gule 3m pads. Spre på 600rpm, økt til 1500 3-4runder , så opp til 1700-1800(2-3 runder) , til slutt ned på 1200 (lett press, for å fjerne evt hologrammer) La på en Hardvoks til slutt (biltema ), men Swisswax har en Marine-wax som er regner med er bedre. Om det er den mest optimale fremgangsmåten vet jeg ikke, det er bil-polering som er mitt felt. Men jeg fikk "rubbet" vekk alt av matte flater og tipper 80-90% av alle riper(vaske riper) forsvant. Redigert 4.Juni.2012 av espn86 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.