Jump to content

MD21B - hvilken vei skal termostaten monteres?


Ronald

Recommended Posts

Jeg var litt rask ved gårsdagens demontering av termostaten mhp hvilken vei den stod, og ved montering så konstaterte jeg at den faktsik kunne passe begge veier. Riktignok var det noe elnklere å montere det hele den ene veien, så jeg valgte den. Termostaten har en "lang side", dvs siden hvor fjærene er, og en kort side. Jeg monterte nå med den lange siden, altså med fjærene, stikkende opp i termostathuset. Jeg snakker retning opp når huset er montert fast på motoren.

Spørsmålet er altså: Er dette riktig vei? Eller spiller det i det hele tatt noen rolle? Bare så det er sagt - alt tydet på at temp.reguleringen fungerte helt OK etter monteringen.

 

 

Litt om bakgrunnen( for de som er spesielt interessert eller som kan ha nytte av det):

For tredje gang på et par år så opplevde jeg overoppheting av denne motoren. Det skjedde på første tur etter vinteropplagg, det samme skjedde i fjor. I tillegg så skjedde det ytterligere en gang i fjor. "Mysteriet" har vært at det utover disse enkeltepisodene så har alt fungert helt OK. I går fikk jeg imidlertid stanset tempen før det kokte (dvs med en gang akustisk alram slo inn). Denne gang ble det (i motsetning til tidligere) ikke bra etterpå, men det brakte meg også til årsak og løsning (med 95+% sikkerhet, vil jeg anslå). Termostaten setter seg nemlig fast, mest sannsynlig når den har stått lenge, eks over vinteren. Tidligere har motoren kokt, og jeg antar at når temp/trykk blir så stort så løsner den til slutt (men for sent). I går ble det ikke fullt så stort trykk/temp, ergo forble den låst.

 

Termostat ble tatt ut. Det var litt irrdannelse (el.l.) i termostaten der den åpner/lukker, og den satt tilsynelatende fast. Jeg kokte den i kjele, den åpne seg, jeg renset og la på litt fett ved åpning. OK nå, men jeg kjøper ny ved første anledning uansett.

Link to post

Du har montert den feil retning, fjærdelen skal peke nedover slik at den struper bypasshullet når termostaten åpner. Den MÅ sitte denne veien uavhengig av dette også slik at det varme vannet ifra toppen på motoren påvirker den voksfylte delen i midten. Slik du har montert den vil den aldri åpne.

Edit: Ser at du skriver at den regulere likevel, da må det være en viss påvirkning på voksen. Den vil iallfall ha en annen karakteristikk, at det tar lenger tid før den åpner. Litt vann vil også passere gjennom luftehullet, men blir det samme her, skal lenger tid til for å varme opp voksen.

 

Du vil også få dårlige kjøling under høy belastning iom at ikke bypass strupes.

 

har skrevet noe om dette her: https://baatplassen.n...annsirkulasjon/

Link to post

Jo, jeg hadde lest det og ble derfor usikker. Men nå kjørte jeg over en time i går etter montering og temp'en ble liggene akkurat der den skulle. Før jeg tok termostaten ut så satt den fast, og jeg fikk temp på det røde (før jeg stoppet). Nå åpner den definitivt, varmeveksleren blir god og varm (før når motoren ble varm så var den iskald). Så at den åpner er jeg helt sikker på. Men den åpner kanskje ikke riktig?

 

Jeg leste det med bypasshullet, men forstod ikke helt (litt kjapt og plundrete fra mobil i båten under montering i går). Litt usikker her nå, fatter'n skal ut på et par timers tur - jeg får be ham følge godt med. Så lenge motortemp er OK iflg intrumentet så kan han vel kjøre? Eller er det noe som tilsier at den lar seg "lure" slik det er nå? Bør jeg gi ham kjøreforbud? Det er snakk om avreise kl. 12.... (puuuh...). Jeg er fristet til å si at det er OK så lenge han følger nøye med og ikke presser motoren for hardt (ref. det med manglende tetting av bypass-hullet).

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Det gikk bra, t/r Svenner (en drøy time) ble gjennomført uten problemer - heldigvis. Ny termostat er bestillt og blir montert om en drøy uke - da monterer jeg den motsatt vei. Forøvrig ikke så billig synes jeg, kr. 422, på en annen side så er det helt ok når jeg tar i betraktning at de kan levere dette samme dag på en 32 år gammel motor. Noe skal de jo ha igjen for å sitte med lager av deler med garantert begrenset omsetning. I alle fall et godt argument for å velge anerkjente (og som regel noe dyrere) motormerker.

Link to post

Har ikke noe å si med bypass'en så lenge motoren ikke blir for varm, og det er som nevnt under høy belasting dette kan skje, at det ikke går nok vann gjennom varmeveksleren fordi det går igjennom bypass istedet. Er det montert bereder blir effekten enda større.

At den tilsynelatende regulerte normalt er forbløffende, det er altså voksen i beholderen innenfor fjæren som blir oppvarmet av vannet, utvider seg og presser lokket i termostaten nedover. Som en hydraulikksylinder.

Som jeg skrev så er det bedre å kjøpe uoriginal termostat da denne er på 80 istedet for 72 grader. Motoren er brukt i flere biler, bl.a Peugot 505 og en Ford. jeg betalte bare noen få kroner på Biltema. (Dette var oppe i en annen tråd ifm å finne ny vannpumpe. her er bilutgaven ikke lik)

Link to post

Iflg kaptein (fattern) så hadde han økt til 3000 (fra ca 2200) omdreininger de siste knappe 10 minuttene for å teste, 3800-3900 er vel det absolutt maksimale jeg får til. Det var ingen som helst bevegelse i temp.nåla som følge av dette, men det kunne selvsagt ha kommet enda nærmere maks turtall. Det prøver vi ikke (han fyller 80 om ei uke og vil helst slippe å stå bøyd i motorrommet i rom sjø, som han sier). Nå er ny termostat hentet og inntil den er byttet så blir det moderat turtall.

 

Det er forøvrig montert bereder, ja.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Da var ny termostat montert - denne gang motsatt vei. Som den gamle så var også den nye merket med 71 grader. Jeg har ikke kjørt båten i sjø å høyere turtall, men kjørte drøyt 30 minutter på 2200 omdreininger ved brygga. Temp.nåla la seg da på eksakt samme posisjon som den gamle gjorde montert motsatt vei.

 

Det er selvsagt farlig å konkludere bombastisk, men ting tyder i alle fall at opp til "rimelige" turtall så spiller det ingen rolle hvilken vei termostaten står på denne motoren. Like fullt kan det være slik som Ingar antydet tirdligere; at under stort turtall med behov for mye kjøling så er det mulig at feil vei og ditto manglende tetting av bypasshullet ville medførefor varm motor. Det testet jeg altså aldri...

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...