to&to Startet 30.Mai.2012 Del på Facebook Startet 30.Mai.2012 Noen som kjenner til dette?, Feilmelding Inngående Spenning til Kompressor og feilmelding på giver vanntemp.Problemer med og finne feilen ved feilsøking,takknemlig om det er noen som kjenner tild dette og har noen tips. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Er det ikke et rele som styrer kompressoren her da? Sitér dette innlegget Link to post
sæther corp Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Hvis det er samme system som på 43'n som 44 er det en svart boks over diesel pumpa (festet med 3stramme skruer). Sjekk koblinger og ledingene som går ut fra denne og til kompressor osv. knipset faktisk et bilde av den idag :) lykke til:) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Ikke samme system på 43 som 44. 44 har ECU som styrer kompressoren... mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
to&to Svart 1.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2012 Hei, takker for svar,vi fant ut av det i går. det var en liten motstand som ligger ved første koblingen ut i fra kompressoren som var røket. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 1.Juni.2012 Del på Facebook Svart 1.Juni.2012 Kretsen til kompressoren er bestykket med en sikring, skjekk om denne er brent av. Sitter på KAD 300 under releboksen som er vist på bidlet over. Er denne brent er neste på listen å ohme koplingen på kompressoren. Du skal måle 3,4 ohm +/- 10% mellom pinnene på pluggen til clutchen. Ene min måler 1,4 ohm nå og nøkker sikring i ny og ny, er på leit etter ny men må vel bare bite i det sure eplet. Er dyrt å bite i disse volvoeplene..:P Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 1.Juni.2012 Del på Facebook Svart 1.Juni.2012 Det ligger en diode mellom kablene ut fra kompressorkoblingen, en firkantet klosse på kabelen. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 9.September.2012 Del på Facebook Svart 9.September.2012 Løfter denne da jeg har samme problem. Sikringer ryyker etter kortere og kortere tid. Nå går den nesten med en gang. I går måtte jeg stappe inn en 20A sikring for å komme hjem til en viss tid. Nå har jeg ikke rukket å målt strømtrekket, Mener du at magnet clutchen bruker mer og mer strøm (isolasjonsfeil?) eller er det noe annet som bidrar? Skulle vært artig å testet med 10A sikring. Tror mm2 på ledningene til kompressor tåler det...... Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 9.September.2012 Del på Facebook Svart 9.September.2012 En sikring har jo en funksjon. Så hvis den ryker hele tiden, er det jo et tegn på at noe er galt? Det er jo relativt lett å ohme en kompressor, så det ville jeg gjort. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
SvartRøyk Svart 9.September.2012 Del på Facebook Svart 9.September.2012 Målte motstand til 1,4 ohm, litt utenfor spec. for å si det sånn. Så vidt jeg forstår så vil ikke diodene ha noen innvirkning på måleresultatet. Jeg antar da at lakken på spolen i clutchen er på vei ut. Neste spm blir da; hvor får jeg tak i bare spolen? Ser ut som de har sluttet å selge denne løs. Får bare komplett clutch til den nette sum av 3600kr... (Tenker høyt: hvis det er spolen, er det temperatur den ikke tåler eller er det bare dårlig håndverk? Når jeg kjøpte båten var motoren pakket inn i kryssfiner og isolasjon, stakkars. Dette ble kastet ut ved første anledning. Kan den ha fått varige mèn?) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Du kan jo begynne med å koble fra dioden og måle motstand uten. Kanskje er bare dioden brent? Dioden sitter der for å unngå spennings-spike når kretsen brytes. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 12.September.2012 Del på Facebook Svart 12.September.2012 Da er dioden er koplet ifra og målt. 650 Ohm ene veien ikke noe andre veien. Da er nok den (dessværre) hel skulle jeg tro. Måler fortsatt 1,4 ohm over spolen :-( Kan se ut som jakten på ny spole kan begynne.....? Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 7.Juli.2015 Del på Facebook Svart 7.Juli.2015 Da var det min tur til å få problemer med kompressorene. Har 2stk. KAMD 44 EDC fra 2000 ombord, bryter på kompressorene og får feilmelding ved hver bruk. Denne resetter jeg selv vha. diagnoseknappene og har forsåvidt lært meg å leve med dette. Men det har I det siste blitt værre og værre å få kompressorene igang igjen, og når jeg tenker meg om har det bare vært den ene kompressoren som har kommet den siste tiden. Dette gjelder bade ved oppstarten av motorene og når jeg skal opp I fart og nå får jeg ikke kompressorene igang igjen I det hele tatt. Her misstenker jeg at det er spolen eller evt.dioden på tilførselen som er defekt. fikk dere tak I spole eller komplett magnet noe rimeligere enn fra VP verksted? Har også fått lest ut feilmeldingene som ligger I systemet og de viser overbelastning på compressor, men har kompressor noen sensor som kjenner dette, eller er det overbelastning på tilførselen dette betyr? Hilsen en som starter ferie til uka... Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Windy37GM Svart 7.Juli.2015 Del på Facebook Svart 7.Juli.2015 (redigert) Bryter på kompressoren på 44 roter det til i hodet på ECU. Det skal sjekkes shimsing mellom clutchen, skal være mellom 0,35 og 0,7mm. Har du sjekket det? Skulle tro at strømtrekket måles internt i ECU, det går bare 2 ledninger bort til kompressoren. Redigert 7.Juli.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Havlengt Svart 7.Juli.2015 Del på Facebook Svart 7.Juli.2015 (redigert) Spolen i clutchen kan testast ved å kopla 12VDC direkte på inng. kabel. - Pass på polariteten! Er denne ok, så er det styresignalet som står for tur. Usikker på 44`men på 42-43`er det ein induktiv givar i registerhuset som gjer turtalls-signal til styrerelè for compressor. Ser i skjema at 44`ikkje har dette releet, så den utgår.... Redigert 7.Juli.2015 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 8.Juli.2015 Del på Facebook Svart 8.Juli.2015 Fikk feilsøkt litt I går. Sikringene på tilførsel til kompressor på begge motorer, var røket ( 8A ) Fikk resatt disse og alt funket igjen, men etter kun noen minutters drift med kompressorene inne, røk de igjen. Konklusjonen er at magnetene erdefekt, og skaper kortslutning ved varmgang. Bestiller derfor to Nye magneter I dag, og satser på at dette er feilen. Takk for alle tips. Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Windy37GM Svart 8.Juli.2015 Del på Facebook Svart 8.Juli.2015 Hva kostet disse magnetene ? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Mossekråke Svart 26.August.2016 Del på Facebook Svart 26.August.2016 Åpner denne igjen. Har en båt med 2 stk KAD 44, hvor den ene kompressoren ikke slår inn lenger. Det hele startet med at kompressoren låste seg Jeg kjørte motoren i ca 30 sekunder og det begynte å ryke fra clutch. Tok ut kompressor og overhalte den. Når jeg satt den inn igjen ville den ikke slå inn. Sjekket først at clutch virket ved å sette spenning på denne. Etter at det var sjekket lot jeg kompressor få signaler fra denne motor hvor kompressor virker og da slo den inn. Noen som kan hjelpe meg med hvor feilen kan ligge? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.