Jump to content

KAD 44,tips-Kompressor starter ikke


to&to

Recommended Posts

Kretsen til kompressoren er bestykket med en sikring, skjekk om denne er brent av. Sitter på KAD 300 under releboksen som er vist på bidlet over. Er denne brent er neste på listen å ohme koplingen på kompressoren. Du skal måle 3,4 ohm +/- 10% mellom pinnene på pluggen til clutchen.

Ene min måler 1,4 ohm nå og nøkker sikring i ny og ny, er på leit etter ny men må vel bare bite i det sure eplet. Er dyrt å bite i disse volvoeplene..:P

Link to post
  • 3 måneder senere...

Løfter denne da jeg har samme problem. Sikringer ryyker etter kortere og kortere tid. Nå går den nesten med en gang.

I går måtte jeg stappe inn en 20A sikring for å komme hjem til en viss tid.

 

Nå har jeg ikke rukket å målt strømtrekket,

Mener du at magnet clutchen bruker mer og mer strøm (isolasjonsfeil?) eller er det noe annet som bidrar?

Skulle vært artig å testet med 10A sikring. Tror mm2 på ledningene til kompressor tåler det......

Link to post

Målte motstand til 1,4 ohm, litt utenfor spec. for å si det sånn.

Så vidt jeg forstår så vil ikke diodene ha noen innvirkning på måleresultatet.

Jeg antar da at lakken på spolen i clutchen er på vei ut.

 

Neste spm blir da; hvor får jeg tak i bare spolen?

Ser ut som de har sluttet å selge denne løs. Får bare komplett clutch til den nette sum av 3600kr...

 

(Tenker høyt: hvis det er spolen, er det temperatur den ikke tåler eller er det bare dårlig håndverk? Når jeg kjøpte båten var motoren pakket inn i kryssfiner og isolasjon, stakkars. Dette ble kastet ut ved første anledning. Kan den ha fått varige mèn?)

Link to post
  • 2 år senere...

Da var det min tur til å få problemer med kompressorene.

Har 2stk. KAMD 44 EDC fra 2000 ombord, bryter på kompressorene og får feilmelding ved hver bruk.  

Denne resetter jeg selv vha. diagnoseknappene og har forsåvidt lært meg å leve med dette.

 

Men det har I det siste blitt værre og værre å få kompressorene igang igjen, og når jeg tenker meg om har det bare vært den ene kompressoren som har kommet den siste tiden. Dette gjelder bade ved oppstarten av motorene og når jeg skal opp I fart og nå får jeg ikke kompressorene igang igjen I det hele tatt. 

 

Her misstenker jeg at det er spolen eller evt.dioden på tilførselen som er defekt.

 

fikk dere tak I spole eller komplett magnet noe rimeligere enn fra VP verksted?

 

Har også fått lest ut feilmeldingene som ligger I systemet og de viser overbelastning på compressor, men har kompressor noen sensor som kjenner dette, eller er det overbelastning på tilførselen dette betyr?

 

Hilsen en som starter ferie til uka...

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post

Bryter på kompressoren på 44 roter det til i hodet på ECU.

Det skal sjekkes shimsing mellom clutchen, skal være mellom 0,35 og 0,7mm.  Har du sjekket det?  Skulle tro at strømtrekket måles internt i ECU, det går bare 2 ledninger bort til kompressoren.

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Spolen i clutchen kan testast ved å kopla 12VDC direkte på inng. kabel.

- Pass på polariteten!

Er denne ok, så er det styresignalet som står for tur. Usikker på 44`men på 42-43`er det ein induktiv givar i registerhuset som gjer turtalls-signal til styrerelè for compressor.

Ser i skjema at 44`ikkje har dette releet, så den utgår....

Redigert av Havlengt (see edit history)
Link to post

Fikk feilsøkt litt I går.

Sikringene på tilførsel til kompressor på begge motorer, var røket ( 8A )

 

Fikk resatt disse og alt  funket igjen, men etter kun noen minutters drift med kompressorene inne, røk de igjen.

 

Konklusjonen er at magnetene erdefekt, og skaper kortslutning ved varmgang.

 

Bestiller derfor to Nye magneter I dag, og satser på at dette er feilen.

 

Takk for alle tips.

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
  • 1 år senere...

Åpner denne igjen.

Har en båt med 2 stk KAD 44, hvor den ene kompressoren ikke slår inn lenger.

Det hele startet med at kompressoren låste seg Jeg kjørte motoren i ca 30 sekunder og det begynte å ryke fra clutch.

Tok ut kompressor og overhalte den. Når jeg satt den inn igjen ville den ikke slå inn.

Sjekket først at clutch virket ved å sette spenning på denne.

Etter at det var sjekket lot jeg kompressor få signaler fra denne motor hvor kompressor virker og da slo den inn.

Noen som kan hjelpe meg med hvor feilen kan ligge?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...