Jump to content

Baupropell går langsomt ene veien - hva kan være feil ?

hermansen

Recommended Posts

Båten min har en Sleipner SP40 baupropell (2004 modell) og har fått et problem. Når jeg kjører mot styrbord går alt ok. Propellen gir full effekt enten den går i 2 eller 10 sekund. Men mot babord gir den full effekt i ca 2 sekund for deretter å begynne å gå langsomt, nesten som den ikke får nok strøm.

Jeg trodde først det var innslagsreleét fordi jeg hadde problemene uansett hvilken vei den gikk, så jeg byttet dette. Etter dette så fungerer den fint mot styrbord (den ene veien), men ikke den andre veien.

Har målt spenningen på batteriet. Det var 12.6V uten belasting og 11.6V med belasting. Dette gjaldt både om jeg kjørte baupropell på styrbord eller mot babord. Avstand fra batteribank til baupropell er ca 5 meter (29 fots båt) og batterikabel er på 85mm2 (35mm2 + 50 mm2 koblet i parallell).

Hva annet kan være feil ? Og er det noe jeg kan rette opp (bytte deler) selv ?

/Øystein

Sjekk børstene, de kan henge seg opp og kanskje det skjer når den roterer den ene veien og ikke den andre veien.

Ellers kan det være releet som beskrevet

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Mulig du bare trenger å rense og justere litt. Ellers skal det være greit å bytte dem selv bare du holder orden over deler og plassering (ta eventuelt bilder under demonteringen).

Husk å ha det helt strømløst (og dobbelt sjekk dette) når du holder på.

Se på http://sleipner.no/?...at=11#ressurser her finner du manaler.

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Fikk følgende svar fra Sleipner:

---

Motoren har fire børster, 2 børster for hver retning. Det virker som om det er dårlig kontakt på det ene paret. Sjekk om noen av børstene sitter fast i holderen og ikke gir kontakt når motoren/ kommutatoren begynner å gå rundt.

Motoren skal ha 10,5V når den kjøres målt på motorens +/- terminaler for å gi den oppgitte effekten. Kabelen din skal være ok (anbefalt er 70mm2)

---

Men jeg finner ingen teknisk dokumentasjon som viser hvordan jeg kommer til børstene. Har lett på Sleipner sine sider. Noe som kan hjelpe med link eller tilsvarende ?

/Øystein

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...