hermansen Startet 30.Mai.2012 Del på Facebook Startet 30.Mai.2012 Båten min har en Sleipner SP40 baupropell (2004 modell) og har fått et problem. Når jeg kjører mot styrbord går alt ok. Propellen gir full effekt enten den går i 2 eller 10 sekund. Men mot babord gir den full effekt i ca 2 sekund for deretter å begynne å gå langsomt, nesten som den ikke får nok strøm. Jeg trodde først det var innslagsreleét fordi jeg hadde problemene uansett hvilken vei den gikk, så jeg byttet dette. Etter dette så fungerer den fint mot styrbord (den ene veien), men ikke den andre veien. Har målt spenningen på batteriet. Det var 12.6V uten belasting og 11.6V med belasting. Dette gjaldt både om jeg kjørte baupropell på styrbord eller mot babord. Avstand fra batteribank til baupropell er ca 5 meter (29 fots båt) og batterikabel er på 85mm2 (35mm2 + 50 mm2 koblet i parallell). Hva annet kan være feil ? Og er det noe jeg kan rette opp (bytte deler) selv ? /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 kjøpte du nytt rele ? Siden halve feilen ble reparert så virker det som du er på rett spor. Kanskje erstatningsrele har en feil ? Eller så er det kontaktfeil, og at du har vert "borti" når du byttet rele slik at feilen er redusert. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sitrin Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Sjekk børstene, de kan henge seg opp og kanskje det skjer når den roterer den ene veien og ikke den andre veien. Ellers kan det være releet som beskrevet Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
-morten- Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 på lekebiler tog og RC var det ofte børstene som ble slitt, slik at det gikk raskere bakover enn forrover, hehe.. er det ikke moderne børsteløse motorer som gjelder altså? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Marwin Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 .. er det ikke moderne børsteløse motorer som gjelder altså? PM-motor, (PermanentMagnet) er DET vanlig på små thrustere? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Ronald Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Hvis du kommer til, så ville jeg startet med å måle batterispenningen ved baupropell-motor under belastning. Har du samme spenning på ledningene for begge retninger? Det burde kunne bringe deg videre mht hvor feilen ligger. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Det var visstnok en svakhet med børsteholdere på enkelte motorer en gang. Jeg hadde identisk problem på en relativt ny motor og fikk dette fikset av Sleipner. Veldig bra service :-) Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2012 Hvordan kan jeg sjekke børstene selv ? Er det også mulig å bytte disse selv ? /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 31.Mai.2012 Del på Facebook Svart 31.Mai.2012 (redigert) Mulig du bare trenger å rense og justere litt. Ellers skal det være greit å bytte dem selv bare du holder orden over deler og plassering (ta eventuelt bilder under demonteringen). Husk å ha det helt strømløst (og dobbelt sjekk dette) når du holder på. Se på http://sleipner.no/?...at=11#ressurser her finner du manaler. Redigert 31.Mai.2012 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Marida Svart 31.Mai.2012 Del på Facebook Svart 31.Mai.2012 Hadde samme problem på min SP55. Jeg leverte den på Sleipner da den kun var et år gammel. (2008). Etter at de hadde feilsøkt i en uke fikk jeg ny. de fant ikke feilen. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 2.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2012 Fikk følgende svar fra Sleipner: --- Motoren har fire børster, 2 børster for hver retning. Det virker som om det er dårlig kontakt på det ene paret. Sjekk om noen av børstene sitter fast i holderen og ikke gir kontakt når motoren/ kommutatoren begynner å gå rundt. Motoren skal ha 10,5V når den kjøres målt på motorens +/- terminaler for å gi den oppgitte effekten. Kabelen din skal være ok (anbefalt er 70mm2) --- Men jeg finner ingen teknisk dokumentasjon som viser hvordan jeg kommer til børstene. Har lett på Sleipner sine sider. Noe som kan hjelpe med link eller tilsvarende ? /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.