Sjeldenutpå Startet 30.Mai.2012 Del på Facebook Startet 30.Mai.2012 Sliter med å få på plass ny eksosslange. Du verden så stive greier :-) menmen forsøker å måle litt ombord nå. Eksos kommer ut i akterspeilet ca 8cm over vannlinja, og slangen stiger 10cm neste 1,4m, så eg har ikkje vannlås bak. Men så går slangen nedover og inn til maskinrom. Tilkobling til motor ser ut til å være 30 cm under høyeste punkt på slangen, så eg må lage en vannlås opp under dekk mellom turbo og slange, slik at ikkje kjølevann renner tilbake i motor når den stoppes. Hvor høy bør en slik vannlås være? Eg ser at dette blir vanskelig å forstå, men eg fann ingen annen måte å forklare problemet på... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Akora Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Hei! Hvilken dim eksos slange snakker vi om? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 (redigert) Jeg fikk en gang tak i en meget bra artikkel fra Universal Diesel laget av Unipower om dette problemet, og spesielt problemet med at vann kunne renne inn i motoren pga. hevertvirkning når båten lå i ro efter en tur. Artikkelen finnes her. Selv leste jeg artikkelen for sent, efter at jeg fikk vann i motoren som kostet meg 60k for over 10 år siden! Lars H. Redigert 30.Mai.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Det er 5tomms eksos nå. Eg skal lese den artikkelen når eg kjem heim på peseen.... nytter ikkje på mobil :-) Men det er vann i motor som har ødelagt den gamle.... Så eg må få løst problemet nå før eg starter opp den nye motoren. Men eg sliter med høyden. Motor ligger så dypt i båten. Men eg kan klare 20cm trur eg. Hevert blir det ikkje siden eksos går ut over vannlinja. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Johannes Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Litt i forhold til hvorledes det ser ut i motorrommet ditt kan du muligens få til en tilstrekkelig høy "riser" direkte ut fra motoren før du kobler sjøvannskjølinga til. Bare en tanke. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 En riser er vel samme funksjon ja. Planen er å sveise sammen to bend og lage en "opp ned U" som går rett fra turbo og opp under dekk og ned igjenn til slange. Og sveise på stuss for evakuering av sjøvann på motsatt side av torbo, slik at det går tørr eksos opp under dekk i det som eg valgte å kalle vannlås. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Johannes Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 OK, da misforsto eg forklaringen din. Du har altså 18 cm høy svanehals som jo er i minste laget ja. I den monteringsansvisningen som Lars H har linket til er anbefalt høyde på svanehalsen 35 cm. Det er vel det samme du bør bestrebe deg på å få til med en "riser". Du kan jo også vurdere å la eksosen gå ut under vann etter "riseren" og spare deg for slange helt bak... Ta en kikk på f.eks en Viknes 1080, der går eksosen ut igjennom skutebunnen. Uansett, lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 (redigert) Yanmar skriver minimum 35 cm på våre 6LP-motorer. Målt fra turbo. Redigert 30.Mai.2012 av Zandra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 (redigert) 35cm fra vannlinje ? Lurte litt på montere eksosgjennomføring en utradisjonell plass, som feks i bunnen, men valgte bruke det gamle hullet i hekken og utvide det. Under vannlinje i hekken var det rett og slett ikkje plass å få slangen bak under gulvet. Redigert 30.Mai.2012 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kaldfisk Svart 31.Mai.2012 Del på Facebook Svart 31.Mai.2012 Noen av brislingsnurpernes tidligste små loddebåter hadde en manuell treveisregulering på kjølevannet før innløpet på eksosen, valget var direkte overbord eller gjennom eksosen . Bl.a. for før stopp å kunne stenge av og blåse eksosrøret tomt for vann. Problemet blir da å huske på å åpne igjen. Skulle vel ikke være allverden å mekke noe med magnetventiler og tidsrele for å få en automatisk funksjon tilkoblet f.eks. switch'en ? Og eventuelt som ekstra sikkerhet - en temperaturalarm på eksosrøret ? Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Akora Svart 31.Mai.2012 Del på Facebook Svart 31.Mai.2012 Kaldfisk, du får vel ikke tømt det om du bare stopper vanntilførselen, da kommer det ikke mer vann for å "dra" med seg vannet inni? Om du var med på hva jeg mente? :-) Muligens hvis du ruser motoren noe alvorlig at du klarer å blåse ut noe. Uansett dumt å få motoren full av vann om motoren stopper utilsiktet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2012 Eg ser at eg vil få minst to ganger radius høyere svanehals over turbo, en høyeste plassering av slangen på sin vei bakover og ut. Så da skulle det være godt nok. Uansett er eksos over vannlinja slik at det ikkje vil bli noe hevert eller slik. Det er grådig vanskelig å måle dette ut nøyaktig når det er forskjellige rom. Eg vurderer å forhåndskutte eksosslangen opp under dekk i maskinrommet, da vil den være lang nok uansett, og så fylle den med vann for å sjå når det begynner å renne ut bak. Eg kjøpte nesten to meter for lang slange, så nå er det rimelig håpløst å jobbe med den... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.