Aslakf Startet 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2012 Har en Askeladden 475 Fighter med en Mercury 60hk, 2 takt 1999 model. De senere år har jeg begynt å få problem med at jeg får alarm ved kjøring i lav hastighet. I fjor sommer ble dette problemet større og jeg valgte å bytte impelleren i høst. Det var da ingen synlige tegn på groing eller avleiringer i vanninntaket. Impelleren var brukt i 3-4 år og var ikke merkbart slitt. Har hatt service hver høst med kjøring av motor 15-20 min i ferskvann, ingen konserveringsvæske eller liknende brukt i vanninntaket. Hendelsesforløpet er slik at jeg kjører rolig en ca 10 minutter, så starter alarmen å hyle. Jeg kan da enten daue motoren og vente litt før jeg starter, eller øke farten og etter ca 2-300 meter forsvinner alarmhylingen. Kontrollstrålen er i enkelte tilfeller slapp ved tomgang, men de fleste ganger er strålen sterk ved tomgang. Ved vanlig rask kjøring kommer ikke alarmen. Noen som har kjennskap til hva dette kan skyldes og hva jeg kan gjøre? Vet noen hvor temperaturføleren er plassert? Kan dette skyldes avleiring/salt i kjølekanaler? Hvor god indikator er kontrollstrålen for reel kjøling? Hva slags middel kan benyttes for å rense opp i kjølekanaler. Venter i spenning på svar Mvh aslak Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Har du kjent på selve motoren når alarmen piper? Hvis den er nesten er til å holde på med hånden kan det være tempføleren som tuller. Denne sitter som regel inn i toppen bak ved pluggene. Blir motoren varmere enn den bør kan det være termostaten som ikke åpner skikkelig. Denne sitter også bak på toppen over tennpluggene. Sitér dette innlegget Link to post
Aslakf Svart 30.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Hei og takk for svar. Har ikke kjent på motoren når den piper, båten ligger på hytten, så jeg har ikke tilgang til å prøve nå. Ville samle litt forslag til mulige feilkilder. I forhold til termostaten, er det slik at den regulerer når det skal slippes inn vann. Trodde motoren var så primitiv at den kjørte vann gjennom hele systemet hele tiden. I forhold til at alarmen forsvinner etter at jeg har gitt gass, tyder ikke det på at termostaten fungerer? Ha med teorien om avleiring/salt i kjølekanalene. Er dette ikke noe vanlig problem? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 (redigert) Termostaten skal åpne seg ved en viss temperatur,hvis den er i orden. Dette kan du sjekke ved å ta ut termostaten og prøve,ikke noe farlig så lenge du ikke kjører timesvis på tomgang. Det kan selfølgelig være saltavleiringer,spesielt om ikke motoren blir kjørt i ferskvann ofte.' Jeg har fått rensket endel saltklumper ved å ta av undervannshuset og termostathuset og sprutet 556 nedi hullet til termostaten. Lar dette virke litt og blåser med trykkluft inn i termostathullet og kjølevannrøret. Redigert 30.Mai.2012 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
maskinisten71 Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Hadde samme symptomer på en 2005 mercury 60 efi 4T, skiftet pakningene og platen under impeller pluss impeller, problem fikset og motoren pisser nå som en avlsokse. Men sjekk gjerne termostaten også. Sitér dette innlegget Link to post
Aslakf Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Takk for mye god hjelp og mange gode svar. :smiley: Flott at det er mulig å få råd i slike forum. Konklusjonen min er at jeg tenkte å kjenne på temparaturen og bytte termostaten, så får vi se om problemet er borte. Hvis ikke spør jeg videre. En liten ting til som jeg nevnte. Kontrollstrålen er i enkelte tilfeller slapp og noen ganger sterk på tomgang. Som beskrevet ble impeller byttet i høst. Noen ide hva dette kan være. Har noen kjennskap til hvor sto mengde vann som går gjennom ved høyt turtall i forhold til ved lavt turtal. Er forholdet likt som ved turtalet, (eksempelvis 1 liter ved 1000 omdreining = 4 liter ved 4000 omdreining) Mvh aslak Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Strålen er som regel litt slappere på tomgang enn når du gir gass,men om det er noe forhold å regne på vet jeg ikke. Hvis du søker på Mercury 60 hp 2 stroke på Youtube ligger det endel videoer der du kan se hvordan kontrollstålen ser ut på andre motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Aslakf Svart 12.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Hei. Sommerferien er over og nå fungerer motoren fint (intil videre ). Skiftet termostaten. Det viste seg at stanga i termostaten hadde hoppet av i festet, så det var ett lettelses sukk når jeg så at den var ødelagt, og sannsynligvis var årsaken til mine problemer gjennom de siste sesonger. Kanalene for kjølevannet så fine ut uten noen form for begroing eller annet. Etter at ny termostat ble satt in har det ikke kommet en alarm, og den har fungert fint hele sommeren. Ha en fortsatt fin sommer og takk for gode tips. :thumbsup: Mvh Aslak Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.