Jump to content

Mercury 60 hk, 2 takt, 1999 mod. temperatur alarm

Aslakf

Recommended Posts

Har en Askeladden 475 Fighter med en Mercury 60hk, 2 takt 1999 model. De senere år har jeg begynt å få problem med at jeg får alarm ved kjøring i lav hastighet. I fjor sommer ble dette problemet større og jeg valgte å bytte impelleren i høst. Det var da ingen synlige tegn på groing eller avleiringer i vanninntaket. Impelleren var brukt i 3-4 år og var ikke merkbart slitt. Har hatt service hver høst med kjøring av motor 15-20 min i ferskvann, ingen konserveringsvæske eller liknende brukt i vanninntaket. Hendelsesforløpet er slik at jeg kjører rolig en ca 10 minutter, så starter alarmen å hyle. Jeg kan da enten daue motoren og vente litt før jeg starter, eller øke farten og etter ca 2-300 meter forsvinner alarmhylingen. Kontrollstrålen er i enkelte tilfeller slapp ved tomgang, men de fleste ganger er strålen sterk ved tomgang. Ved vanlig rask kjøring kommer ikke alarmen.

Noen som har kjennskap til hva dette kan skyldes og hva jeg kan gjøre?

Vet noen hvor temperaturføleren er plassert?

Kan dette skyldes avleiring/salt i kjølekanaler?

Hvor god indikator er kontrollstrålen for reel kjøling?

Hva slags middel kan benyttes for å rense opp i kjølekanaler.

Venter i spenning på svar

Mvh

aslak

Har du kjent på selve motoren når alarmen piper?

Hvis den er nesten er til å holde på med hånden kan det være tempføleren som tuller.

Denne sitter som regel inn i toppen bak ved pluggene.

Blir motoren varmere enn den bør kan det være termostaten som ikke åpner skikkelig.

Denne sitter også bak på toppen over tennpluggene.

Hei og takk for svar. Har ikke kjent på motoren når den piper, båten ligger på hytten, så jeg har ikke tilgang til å prøve nå. Ville samle litt forslag til mulige feilkilder. I forhold til termostaten, er det slik at den regulerer når det skal slippes inn vann. Trodde motoren var så primitiv at den kjørte vann gjennom hele systemet hele tiden. I forhold til at alarmen forsvinner etter at jeg har gitt gass, tyder ikke det på at termostaten fungerer? Ha med teorien om avleiring/salt i kjølekanalene. Er dette ikke noe vanlig problem?

Termostaten skal åpne seg ved en viss temperatur,hvis den er i orden.

Dette kan du sjekke ved å ta ut termostaten og prøve,ikke noe farlig så lenge du ikke kjører timesvis på tomgang.

Det kan selfølgelig være saltavleiringer,spesielt om ikke motoren blir kjørt i ferskvann ofte.'

Jeg har fått rensket endel saltklumper ved å ta av undervannshuset og termostathuset og sprutet 556 nedi hullet til termostaten.

Lar dette virke litt og blåser med trykkluft inn i termostathullet og kjølevannrøret.

Redigert av Lars K (see edit history)

Takk for mye god hjelp og mange gode svar. :smiley: :smiley: Flott at det er mulig å få råd i slike forum. Konklusjonen min er at jeg tenkte å kjenne på temparaturen og bytte termostaten, så får vi se om problemet er borte. Hvis ikke spør jeg videre.

En liten ting til som jeg nevnte. Kontrollstrålen er i enkelte tilfeller slapp og noen ganger sterk på tomgang. Som beskrevet ble impeller byttet i høst. Noen ide hva dette kan være. Har noen kjennskap til hvor sto mengde vann som går gjennom ved høyt turtall i forhold til ved lavt turtal. Er forholdet likt som ved turtalet, (eksempelvis 1 liter ved 1000 omdreining = 4 liter ved 4000 omdreining)

Mvh

aslak

• 2 måneder senere...

Hei. Sommerferien er over og nå fungerer motoren fint (intil videre :smiley: ). Skiftet termostaten. Det viste seg at stanga i termostaten hadde hoppet av i festet, så det var ett lettelses sukk når jeg så at den var ødelagt, og sannsynligvis var årsaken til mine problemer gjennom de siste sesonger. Kanalene for kjølevannet så fine ut uten noen form for begroing eller annet. Etter at ny termostat ble satt in har det ikke kommet en alarm, og den har fungert fint hele sommeren.

Ha en fortsatt fin sommer og takk for gode tips. :thumbsup: :thumbsup:

Mvh

Aslak

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...