Jump to content

Johnson 7,5 - noe vits å fikse?

ko-stens

Recommended Posts

Har en 7,5 hk (?) Johnson fra 1981 på hånda. Det er en delemotor. Har vært og sett på den for å se om jeg kan fikse den, men er usikker. Tror muligens motoren har skjært seg da den er vanskelig å dra rundt. Må bruke skikkelig makt. Ser ut som om blokka kan være tatt fra hverandre og satt sammen igjen, så vil anta at de som har hatt den har funnet noe mystisk der og "skrotet" den.

Eieren vet ikke hva som er galt med den selv, da han selv kjøpte den som delemotor. Han trodde det var samme motor som 6 hk, som han trengte deler til, men får derfor ikke bruk for den.

Dersom den har skjært seg, noe som virker som den beste teorien, hva mer kan være galt!? Hvor mye kan en regne med det kan koste før den starter? Vanskelig spørsmål, kanskje...

Vil anta jeg trenger to nye stempler og at man må hone (er det det heter?) sylindrene pluss pakiningssett.

Resten av motoren ser jo ganske bra ut, så om det ikke er stort mer enn stempler og fiks av sylindervegger, kan det kanskje være verdt forsøket?

Om jeg finner ut at jeg overtar den, hvor er det greit å handle deler så rimelig som mulig?

Finner ikke stort på Ebay i hvert fall.

Et annet spørsmål; Det står 8 på modellnummeret, altså 8 hk har jeg skjønt. Hk-tallet på dekselet er borte, og selger selv sier 7! 8 hk har jeg ikke sett før senere årsmodeller, så 7,5 er vel det mest plausible her!? 7 hk av disse finnes ikke så vidt jeg vet, men har sett 7,5 av dem. Vil anta 7,5 og 8 hk er den samme motoren?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...