WindySport Startet 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2012 Har en 86 mod. Windy 22 Sport, den har en diesellekkasje som kommer og går. Syrefast tank på 250 liter. Denne var halvfull da den ble parkert for vinteren. I løpet av vinteren var 50 liter kommet ut, som jeg har pumpet ut av motorrommet. Nålekker det ingenting mer, det lakk helleringenting da den ble parkert før vinteren. Noen ganger er det kommet diesel i motorrommet på sommeren også, men bare små mengder. Det ser ikke ut som det er hull på tanken så lurer på hva dette er, noen har nevnt "hevertprinsippet". Er det noen som kjenner til slike tilfeller, eller har noen tips til feilsøking? Jeg kan ikke se noen lekkasjepunkter på motoren, merkeverksted har også sjekket motor. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Hmmm, er luftingen i orden? Er det andre koblinger på tanken som f.eks til varmer? Tanken har jo kun åpninger på toppen så for å få noe ut må det komme opp av stigerøret. Vil først anta at det kommer ut på et lavt punkt på motoren som f.eks. ved matepumpen. Sitér dette innlegget Link to post
WindySport Svart 30.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Lufting i orden?; ser at det går et kobberrør fra topp av tank og opp langs påfyllingsrør, også et kobberrør som går fra topp av tank og til punkt på topp av motorrom,, begge med noe som ser ut som ventiler som kan betjenes med skiftnøkkel. Skal jeg sikre at disse ventilene står åpne? Det er også to gummislanger fra topp av tank som går opp mot påfyllingsstuss. Det er ingen andre forbrukere som feks. varmer. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Kan hende du bør åpne tanken (mannlokk?) for å se om det er stigerør på flere av tilkoblingene enn til tilførselsrøret. Ble båten levert med dieselmotor eller er den satt inn seinere? Rør som går til topp av motorrom skjønte jeg ikke..... Sitér dette innlegget Link to post
KVIC Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Hei Jeg opplevde det samme med min 87 modell 22 sport. Våren startet med at all bensinen hadde lekket ut i dørken. Pga eksplosjonsfaren ringte jeg til brannvesenet som tømte båten uten at det kostet meg noen ting Det viste seg at det hadde korrodert hull i tanken. Hullet var på størrelse med et nålestikk. Det var en del jobb å få ut tanken pga fjerning av dørkeplate og diverse tre avstivere som var skrudd fast med mengder av messingskruer. Har du ikke en kraftig batteridrill så bør du kjøpe en nå. Hamy sveis (Oksenøya Bærum) reparerte skaden for noen hundrelapper. De mente at tanken var laget av duraluminium som vistnok ikke var det mest holdbare produktet. De anbefalte at det laveste punktet i tanken som kondensvannet samlet seg burde males for å unngå fremtidige skader. Jeg valgte jotuns antipest som skulle tåle bensin. Reparasjonen holdt i mange år frem til jeg solgte båten. Konklusjon, du kan ha mye jobb foran deg men det koster ikke mye. Sitér dette innlegget Link to post
WindySport Svart 1.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Dieselmotoren er ettermontert av tidligere eier i 2001. Det ene kobberrøret går fra topp av tanken, gjennomskott til motorrom, og så til topp av skottet nesten opp til motorluken. Kan være en rest etter den tidligere bensinmonteringen. Ventil i enden av kobberrøret, lurer på om dette er en lufting slik at ventilen skal stå åpen? Hull i tanken; det rare er at tanken ikke har rent tom, det er fortsatt diesel på tanken, men finner jeg ikke annen årsak må jeg vel demontere. Det er ikke bra med luft i rørene, så må vel være forsiktig ved demonteringen, eller er det lett å ordne på et vis når den er montert? Sitér dette innlegget Link to post
WindySport Svart 4.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Har begynt å demontere, ser nå at det lekker små mengder gjennom et lavpunkt, meget lite hull. Er igang med batteridrillen. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Er det lekkasje i selve tanken? Sitér dette innlegget Link to post
WindySport Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Ja, det var lekkasje i selve tanken. Fulgte anbefalingen og fikk sveist hos Hamy sveis. De skar ut et rektangel på 30X40cm og sveiste inn ny plate (til en rimelig pris). Det var flere tæringer innvendig i dette området sannsynligvis pga vann på lavpunkt i tanken. Noe tæring også på utsiden på lavpunkt. Kan også anbefale Hamy sveis. Behandler nå utvendig med Jotun antipest, men bør gjøre det innvendig også? Når jeg har montert alt tilbake er det utfordringen med luft i systemet, har noen tips til hvordan jeg fikser det? Sitér dette innlegget Link to post
KVIC Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Sjekk med Jotun om Antipestmalingen tåler diesel (OK med bensin). Regner med at de svarer ja, så maler du tanken innvendig på det laveste punktet der kondensdråpene legger seg. Pass på god avfetting/fint sandpapir for sikre god heft. Jeg anbefaler flere strøk for å sikre at det blir 100% tett. Nå har du hindret tilsvarende korrosjon for fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.