Jump to content

BMW marine, Bosch pumpe justert, nå starter ikke motoren


Rune870

Recommended Posts

Motor og båt gikk dårlig. Dårlig med turtall i gir.

 

Fikk så en som trodde han kunne dette til å stille inn en "ventil" eller skrue i forkant. dette økte turtallet.

Så overføringen til gassen, skulle da skrues tilbake. løftet av en arm, og byttet plassering.

Resultat, båten starter ikke.

 

Denne ventilen ble skrudd helt ut, da det satt fast pga noe plombering, rant diesel ut. Har dette noe betydning?

 

Kommer diesel ut fra tilkobling til dysene. (alle 6)

Dette er en bmw marine, med en bosch dieselpumpe 0 460 416 022

 

Noen forslag til tiltak til å få startet igjen?

Noe spesielt med lufting?

Har prøvd å sette tilbake til utgangspunktet, men vil fortsatt ikke fungere. Motor fyrer kun med startgas.

 

 

-Rune

Link to post

Dieselpumpa er fyllt med diesel og gjør du noe så det lekker ut må den luftes. Har du primepumpe på denne? Isåfall kan du begynne med å åpne lufteskrue på filteret og pumpe til det kommer diesel uten luft ut. Neste er lufteskrue på pumpa og deretter på et dyserør nærmest dysa. Nå kan du forsøke å starte, må gjerne kinne i tjue sekunder. Ikke kjør lenger på starteren da den blir varm. Starter den ikke kan du lufte på hvert dyserør, ett av gangen mens du kjører på starteren. Det skal komme en liten sprut for annenhver omdreining.

Men å stille på maks-skruen for å få motoren til å yte det den har gjort før er helt feil. Det vanligste er tett dieselfilter/grovfilter/sugesil. Vanlig på våren og særlig nå som folk fyller biodiesel på høsten, og lar det spire og gro...... Luftfilter kan også gå tett men da ryker det svart.

Link to post

Nok et eksempel på at fikling med ting man ikke kan ikke lønner seg! På noen motorer kan man vel justere dieselpumpa for å få økt effekt.. i verstefall kan du ødelegge motoren din om du har dette feil. Få en som er motorkyndig til å hjelpe deg! Om motoren din gradvis har begyndt å gå dårlig og ikke oppnår turtall er det jo noe som er galt! å stille opp dieselpumpa er neppe rette vegen å gå! Da må du heller prøve å identifisere problemet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Lufteskruen sitter mellom dyserørene (på bildet er skruen nede til høyre mellom rørene).

Skru den ut noen omdreininger og bruk matepumpen til å få diesel frem.

Når du ser diesel uten bobler, skru igjen, da er den klar.

Du må lufte hvert dyse rør oppe ved dysene også, løsne alle og kjør på starter til det kommer

diesel og skru igjen. Normalt er det nok, men om det er ujevn tomgang kan du skru

løs mutteren på en og en dyse for å lufte. Pass på, det er høyt trykk der, legg en fille eller papir over

så du ikke søler for mye.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Tror du skal ta pumpa med til et boschverksted og få dei til å stille inn pumpa igjen og husk at plomberinger er der for en grunn.

Dersom du tror du har greid å stille pumpa tilbake til slik den var i utgangspunktet kan du lufte den ved å løsne returen på dieselen. Da er vel pumpa full, ved å lufte på skruen mellom dyserørene er det et lavt punkt på pumpa og det er ikke sikkert du får med lufta ut. Her ble det vel angrepet i feil rekkefølge da motoren gikk dårlig, som nevnt før over, må man starte med tilførsel av diesel og luft og enetuellt om det er mekaniske årsaker på propell og bunnen av båten som gjør det. Bedre føre var enn etter snar, men se positivt på det du lærer noe nytt om motoren din og øker din kompetanse på dieselpumper og lufting. :smiley:

Link to post

Har liksom ikke fått noe trykk med matepumpa, bare hørt sildring som at det renner lett rundt i returen.

 

Skulle peile olje før oppstar, men ble ikke noe forsøk på oppstart, da jeg har fylt hele motoren med diesel.

Nå peller jeg ut denne motoren, setter inn en annen.

 

Noen som vet hva som har skjedd med denne motoren?

Link to post

 

Skulle peile olje før oppstar, men ble ikke noe forsøk på oppstart, da jeg har fylt hele motoren med diesel.

 

Noen som vet hva som har skjedd med denne motoren?

 

Muligens hull i membranen i fødepumpa?

Da kan dieselen komme inn i motoren, samtidig som det ikke leveres nok til dieselpumpa.

Kan stemme bra med problemene du har.

 

Ta av lokket på fødepumpa og sjekk etter små hull eller sprekker i membranen.

Raskt og billig å fikse hvis det er her feilen ligger.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Støtter tipset om at det antageligvis har skjedd noe i fødepumpa, altså den du pumper manuellt på. denne er oftest drevet av en arm som går inn i blokka mot veiv eller kamaksel. hull i pumpemembranen her vil åpne fri passasje for diesel inn i motorens oljereservoar.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...