luka Startet 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2012 Me er nett komne heim frå tur der junior denne gongen skulle ha sitt eige "soverom"- i forpiggen. Dessverre viste det seg å bli for kaldt og rått sjølv om døra stod open frå salongen, der det var 20 grader frå varmeapparatet. Rett nok manglar det varmeuttak frå dette i forpiggen, noko som det lett kan ordnast på, men i tillegg mistenkjer eg vanntanken under køya som årsak til at det "slår seg"- ein ide å isolera rundt denne? I tillegg var det spesielt fuktig i underkant av ankerbrønn, noko å gjera med det, isolera på eit vis? Eg har ein vanntank + varmtvannstank under benk i salongen og, men i dette rommet er det aldri noko problem med fukt/kulde. Har du nokre idear om dette, så er eg takknemleg for svar! :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 (redigert) da går jeg utifra at det er enkeltskrog på båten? -hva slags båt er det ? opplever en del av det samme i min nykjøpte seilbåt. Båt fra tidlig 80-tallet med enkeltskrog. Opplever at det kan bli relativt klamt og rått der fremme om kvelden og natta og det er jo klin umulig å få sirkulasjon fremst i forpiggen. Har også stor vanntank under køya. Jeg vurderer å isolere skroget, men det slår meg at kanskje det er best å isolere kun undersiden av sengebunnen, som er av glassfiber. Dette fordi jeg har lyst til å benytte meg av sjøens varme om vinteren og ikke isolere denne ute...Jeg er ikke sikkert på hvilken løsning jeg tar, for det siste momentet har jeg ikke sett blir diskutert her før. I første om gang kommer jeg til å legge noen liggeunderlag under madrassen bare for å se om det blir forskjell. Dessuten vil jeg legge noe bobbleplast provisorisk på en relativt stor deksluke som er enkaltlaminat, i motsetning til dekket som er sandwich. jeg skal forske litt på det og komme tilbake til hvilke erfaringer jeg gjør meg. Redigert 30.Mai.2012 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Du må jo få lagt frem varmluftslange fra varmeren, da løser mye seg. Så må du ha noe under madrassene som gir luftsirkulasjon under madrassen når du ligger oppi køya. Det er varmen fra kroppen som skaper temperaturforskjeller og kondens. Midt ned på siden i linken finner dere min løsning. Det er fra akterlugarern, men eg har gjort det samme i forpeak. Saga til lengdene og trykker innpå gummifestene igjen etterpå. Den aller fremste biten skrudde eg fast da der ikke var stueplass under. https://baatplassen.no/i/topic/70239-ubehagelig-luftfuktighet-ombord-hva-gjoer-man/ Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 uansett hva man gjør, så kommer man nok ikke unna volfro sim løsning. Tror jeg kommer til å gjøre det---også-- hehe- herrejemini så mye jeg skal gjøre med denne båten.... på tide å få ut verktøyet så jeg sparer vekt.. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Hadde samme problem i forpiggen på min båt som også er enkeltskrog. Løste det omtrent som volfro beskriver. La inn et varmluftsuttak, vanlig liggeunderlag under madrassen og monterte en solcelleventilator i dekksluka. Valgte en solcelleventilator som i tillegg har innebygde batterier som overtar driften av ventilatoren på natta. Problemet løst! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Hadde samme problem i min Viksund. Skyldte på dårlig sirkulasjon etc, men det viste seg å være en liten vannlekkasje fra karmen rundt dreggluka som gjorde det fuktig og utrivelig der inne! Nå er det tett, og dermed tørt og trivelig! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Har det på samme vis, men benytter forpiggen da som svalskap, så vi ser det som en bonus ombord hos oss Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
adeneo Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Du må finne noen villige budeier til junior ute i skjærgården, så blir det så varmt og godt i forpiggen atte! Sitér dette innlegget Link to post
luka Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Takk for gode tips, alle saman! Båten er ein Beneteau Oceanis 331 Clipper, 2001 mod, med dekk i sandwich og skrog i enkellaminat. Då er det berre å bretta opp ermane............ Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 etter at jeg skrev mitt forrige innlegg i tråden fant jeg frem et stykke bobbleplast som jeg la på utsiden av dekksluka. En simpel luke med enkeltlaminat, men relativt stor. Det har nå gått noen dager og jeg synes jeg har merket forskjell i mengden kondens som legger seg på innsiden av luken, både på natt og dag. Nå har det vært godt under 7 grader hver natt den siste uken. Men jeg har uttak for eberen ved gulvet i forpiggen, men dette hjelper lite for det gir ikke sirkulasjon helt fremme i forpiggen. Ganske rått i badrassen i kveld. Derfor testet jeg ut noe. jeg tok vifteovnen og plasserte den på senga, helt fremme i forpiggen, vendt bakover. Dette gav stor effekt og madrassen ble fort tørr og fin og lufta helt fremme ble noe helt annet. Har tatt den bort nå, så jeg får se hvordan det blir i natt. Uansett bare en midlertidig løsning. Det jeg kommer til å gjøre er å strekke et nytt luftrør helt frem og montere slik at uttaket peker bakover. Da skal jeg klare å få sirkulert ut luft og fukt. Samtidig blir det ny sengebunn med ribber. Uansett, jeg tror det er lurt å henge dyne og pute ut til lufting på dekk når man står opp, om vært tillater det. heller ikke noe i veien for å ta dyne og pute inn i salongen en halvtime før man legger seg om det er særlig rått i lufta. I dag regner det så mye som det aldri har gjort før, siden jeg overtok båten. Det må nok gjøres en tettejobb med rekkestøttenen gitt :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.