Jump to content

Renovere vs overhale

Våtbåt

Recommended Posts

Hei, i forbindelse med et motorkjøp (mai 2012) lurer jeg egentlig på hva forskjellen mellom renovere og overhale egentlig er og hvordan det Det kan tolkes og hva dette vil si i praksis.

Det kan tenkes dette skal benyttes i retten, eller kan være til hjelp for andre som skal kjøpe noe renovert og overhalet.

Det jeg tenker på er:

Renovere = Forbedre og modernisere, dvs bytte ut deler.

Overhale = Kontroll og reparasjon, vedlikehold, dvs på eksisterende deler.

Hva mener dere er riktig tolkning, hva skal man forvente?

Eksempler?

Redigert av SelQueen (see edit history)

Du kan vel forvente at uttrykkene brukes i hytt og vær og i verste fall at "overhaling" i praksis er et oljeskift eller snaut nok det...

Det aller verste tilfellet jeg personlig har vært borti var en motor som ble påstått å være nyoverhalt som hadde ubrutt gammel maling på alle bolter i tillegg til et brent veivlager... Kjøpte ikke den jeg...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Renovere og overhale brukes noe om en annen.

Jeg ville forsøkt å finne ut om det finnes en bransjestandard for disse begrepene

Se f.eks her så bruker http://www.automatgearkasse.no/ begrepene om en annen.

Eksperten på automatgirkasser!

– feilsøkning, renovering/overhalning, reparasjoner og service av girkasser siden 1969

Får du en renovert motor fra en seriøs forhandler så får du en som er som ny, dvs alt er plukket fra hverandre og sjekket og alt som er utenfor tolleranser er byttet.

.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Jeg sidestiller utrykkene "renovere" og "overhale" og tolker de til å bety det samme - ikke nødvendigvis at deler er skiftet ut, men at de vanlige slite-deler er sett over og funnet i orden. Er det snakk om motor/gear så bør jo olje/filter/sil og andre deler med intervall-skift være byttet.

Refabrikert er et ord som brukes om deler som er "oppdatert" med nye slitasje-komponenter. Dette er veldig vanlig med startere, dynamoer, komplette motorer osv. Da kjøper man et "bytte-produkt" hvor man returnerer den gamle delen så denne blir satt i stand og selges "som ny" igjen, men til en redusert pris.

Her er en svensk leverandør sin definisjon:

http://www.nordicmot...erad-motor.aspx

Följande görs med renoverade motorer

Motorn demonteras och genomgår en noggrann rengöring

Motorn inspekteras på känsliga punkter

Vevaxeln slipas och förses med nya ramlager och vevlager

Cylinderloppen borras och honas, nya kolvar och kolvringar monteras

Topplockets ventiler slipas samt läckage-testas och topplocket planas

Ny kamrem / kamkedja medföljer eller sitter monterad (i vissa fall kan

den inte monteras innan dieselpumen monterats på plats, då medföljer den lös)

Nya packningar monteras i hela motorn

uansett hvilket utrykk man bruker er det egentlig for en kjøper null verdt om ikke det fremlegges dokumentasjon på hva som er gjordt! Det må ihvertfal vært utflørt av en faglig innstans! Det er ofte problemet! Mange tar for gitt at ting som blir sagt muntlig av en selger stemmer og er bombe sikkert! realiteten kan være noe helt annet. Det jeg forbinner med overhaling er skifte av indre motorkomponenter som lager simmeringer ventiler stempler, sjekket topp kam veiv osv osv. kjølere og andre komponenter må også sjekkes og ev renses eller byttes.

I en ev. rettsak kommer du ikke veldig langt uten dokumentasjon! Om ikke selger bevisst har holdt tilbake opplysninger.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

over|hale(etter nederloverhalen, eng.overhaul) undersøke, etterse og samtidig utbedre, reparere båten ble overhalt hver vår.

Restaurere (fra lat.) sette i stand igjen; gi kunst- el. byggverk igjen deres opprinnelige skikkelse r-

Som man ser så har de forskjellig opprinnelse men i dagligtale blir nå desse brukt om hverandre. og betyr jo det samme. Som i utbedre/reparere vs sette istand. Ikkje store skilnaden der akkurat..Ordkløyveri er nå ikkje veien å gå. Det handler jo om hva man fikk inntrykk av å skulle få.

Om deler er byttet eller ei er ikkje så relevant i en renovering/restaurasjon. Om man snakker remanufactured som det kalles på engelsk derimot så ville eg absolutt forventet at slitedeler ble byttet nødvendig eller ei.

Redigert av Plutonium (see edit history)

Jeg synes det er ganske greitt å skille mellom disse begrepene:

Renovere er som en annen nevner, å gå gjennom alle funksjoner og sjekke slitasje og rette feil, slik at tilstanden bringes mest mulig i tråd med ny tilstand. Enten det gjelder en leilighet eller en motor, så betyr det at objektet skal fremstå feilfritt og mest mulig som ny tilstand.

Overhaling betyr å sjekke alt, evt. foreta justeringer, inkludert skifte slitedeler som jevnlig bør fornyes.

Jeg har f.eks. en motor (Bukh DV48) med en liten oljelekkasje som skyldes tæring pga saltvann-drypp fra et utett impellerhus. Da gis impellerhus og saltvannspumpe full overhaling, pakninger og tæringsskade i et oljerør erstattes/repareres, og motorens øvrige funksjoner testes og justeres. Da er den overhalt, men ikke renovert som nevnt ovenfor.

Problemet er dessverre at altfor mange forveksler ordet overhalt med "overmalt". For den som gjør en slik jobb, vil bilder være en god dokumentasjon skulle jeg tro, evt. sammen med kvittering på innkjøp av deler, gjerne inkludert maling...

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Hva ordet strengt tatt betyr er vel ikke nødvendigvis det mest interessante. Jeg tror de fleste mener at en overhalt motor er åpnet og sjekket. Dersom man finner deler som er slitt, så byttes disse. Deler som er helt ubetydelig slitt byttes ikke. En overhalt motor må vel følgelig også ha nytt pakningssett?

Reparert og testet motor kan vel også være bra, i allefall dersom testen er gjort skikkelig og motoren funnet i god stand. Overhalt er den imidlertid ikke. Dersom en motor er overhalt skal motoren omtrent være som ny og ikke bestå av slitte deler.

Den motoren du har kjøpt SelQueen, virker ikke engang å være reparert og testet.

I mitt vokabular så er renovering noko som ein gjer med båt, bygg o.l.

Overhaling er noko ein gjer med til dømes ein motor. Då går ein gjennom heile motoren, skifter slitedeler om nødvendig, sylinderforinger, lager m.m. Og sliper ventiler, planer topp. Med andre ord sjekker alt.

Å skifte olje, filter, kjøleveske m.m er vanleg vedlikehald.

SelQueen skrev On 31.5.2012 at 18.32:

Overhaling er vedlikehold (smøring, justering, etterfylling, bytte reimer etc).

Dette er direkte feil. Ta kontakt med et seriøst motorverksted og spør hva de legger i å overhale en motor, du vil få en helt annen liste en det du selv angir her. Det du beskriver er periodisk vedlikehold og har ingenting med overhaling å gjøre.

Listen du vil få er nok ikke så ulik denne her: http://www.autoteknikk.no/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=23&Itemid=69

En full overhaling inkluderer fullstendig demontering og rengjøring av motoren, kontroll / slitasjemåling av alle vitale deler, sliping av veivaksel, skift av lagre, topplokksoverhaling inkludert plansliping, skift av ventilstyringer, sliping av ventiler og ventilseter, sylinderboring, etc.

Jeg jobber med å overhale helikoptre. Med 50-60.000 timer på fakturaen er det nok mere enn stripp&lakk. Noen deler skal byttes ut, men det meste skal inspiseres, måles, kontrolleres før gjenoppbygging. Kvaliteten forventes å være lik nytt. Hva det enkelte verksted legger i ordet er et svar på verkstedets seriøsitet.

Kort utdrag av overhaling til cat'ene her så ble det montert nye foringer, stempler kontrollmåles, nye ringer, nye veiv/ramme/thrustlager, kontroll av vippetøy, kam og kamlagre. Løftere ble byttet.. Det ble montert ny smøreoljepumpe, fueloil transferpumpe, kjølevannspumper, innmat i oljekjøler, termostater, injektorer , "nye" turboladere og topper. Ble også byttet ut en del annet smådill, og alt sammensatt med nye pakninger og tetninger.. Og etter denne jobben skal motorene være klar for noen 1000 timer til..

Redigert av JarleM (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...