powerpuff Startet 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2012 (redigert) Eg har en eldre (2005 modell) C-120 kartplotter m.ekkolodd i min Nordic Oceancraft 38. Det er også tilkoblet en autupilot av typen ST6001, med et fluxgate kompass, og det har tydeligvis også vært tilkoblet en rategyro tidligere, men her er det bare ledningen igjen, den ligger frakoblet i boksen. Ønsker å få oppgradert plotteren med ny software, og å få oppdatert kartbrikken. Har forsøkt å laste ned oppdatering fra raymarine.com til en CF brikke, men er ikke mulig å få brukt dagens CF brikker, da 2 giga er det minste man får tak i nåtildags, mens plotteren helst ikke vil "snakke" med større brikker en den orginale 256MB brikkestørrelsen. Noen som har en slik brikke, gjerne med opdatering på, som eg kan få kjøpe eller låne??? Noen som kan fortelle meg hvor/hvordan eg kan få oppdatert/oppgradert kartbrikken eh har???? Eg har hatt problemer med at COG og SOG kurs aviker opptil 180 grader, (med det resultat at det så ut som båten "rygget" ut sundet på plotteren, og det var vanskelig å vite hva som er styrbord/babord når eg har "heading up" på kartet), sendte derfor Smartpilotboksen til reprasjon, og har nå kun et avvik på max 20 grader...håper dette vil bli bedre når eg kommer meg ut på åpent hav i stille sjø, slik at eg får kjørt en ny "autolearn" på systemet?? Eller trenger eg å montere en såkallet rategyro også?? Eg vet vel knapt hva dette er......og hvor/hvordan/pris å få kjøpt dette til en gammel plotterserie.....all info mottas med takk :-) Redigert 31.Mai.2012 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Du kan benytte den gamle kartbrikken ved oppdatering. Raymarine advarer mot å gjøre dette, men dersom du uansett skal kjøpe nye kart er det kanskje ikke så nøye om du risikerer de gamle kartene. Du må ha en CF-kortleser på PC-en. Har ikke maskinen dette innebygget finnes det slike for tilkobling via USB. Kopier kart-filene fra CF-brikken til PC. Det ligger skjulte filer på kartbrikken, slik at du må inn i mappealternativene på PC-en og krysse av for at skjulte filer skal vises. Når du har kopiert alle kart-filene sletter du disse fra CF-brikken og kopierer oppdateringsfilene på brikken. Sett brikken inn i plotteren, slå på og du skal få spørsmål om oppgradering av SW. Etter at oppgraderingen av SW er gjennomført kan du slette oppdateringsfilene fra brikken og kopiere tilbake kart-filene. Jeg har gjort dette uten at kart-filene har tatt skade. Med den nyeste versjonen av SW skal du kunne bruke større kartbrikker, jeg er usikker på om grensen går på 8 eller 16 GB. Når du skal kjøpe nye kart må du antagelig kjøpe kartene på en SD-brikke og benytte en adapter som denne brikken settes i. Etter hva jeg har fått opplyst har Navionics problemer med å levere kart på CF-brikke. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
powerpuff Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Takker så mye for svar :-) har snakket med Nautisk Forlag i Oslo, og de har Navionocs Gold kartbrikker på CF, og disse koster ca 1500,- om eg leverer inn den gamle kartbrikka eg har. Men, de kan ikke garantere at min plotter vil fungere med disse brikkene, uten at eg har oppdatert plotteren. Jeg har uansett bedt de holde av en 45XG-CF brikke til meg, så kan eg hente/bytte når eg kommer hjem fra offshoreturen..... Eg har en løs kortleser som eg kan bruke mot PC\en min, men eg har litt "dataskrekk" , så eg er usikker på om eg klarer å utføre de operasjonene du foreslår? Håper derfor fremdeles at det er noen som har en 256MB brikke med siste oppdateringsfil liggende ? Noen som kan fortelle meg om eg trenger en rategyro, og i tilfelle hvor mye dette koster og hvor eg kan kjøpe det? Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Vær oppmerksom på at den siste versjonen av programvaren til C120 5.x ikke støtter radaroverlay mermindre du har koblet til et fluxgatekompass! Versjon 4.30 er den siste versjonen som støtter dette. Det kan hende at du får låne en passende brikke hos en av leverandørene der du kjøper kart. fikk selv tilbud om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Jeg oppdaget begrensningen mht radaroverlay etter å ha oppgradert til v.5.04. Etter å ha vært i kontakt med Belamarin fikk jeg bekreftet at vår C-120 plotter fra 2005 er mulig å "nedgradere" til en tidligere versjon. Slik jeg forstår det er ikke dette mulig på nyere plottere. Nå har jeg kjøpt nye kart, og min lokale pusher her i Trondheim kunne bare levere disse på SD-brikke og med adapter. Jeg får imidlertid ikke plotteren til å lese disse kartene med SW v.4.30. Det er mulig at det er nødvendig med siste versjon. Er det noen som kjenner Raymarines rasjonale for å ta bort muligheten for radaroverlay uten tilkoblet kompass e.l. på de siste versjonene av SW? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
powerpuff Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Toscana - Ser du skriver at du fikk tilbud om å få låne en oppdateringsbrikke til plotteren der du kjøper kart :-) Hvilken butikk var isåfall dette - kanskje jeg også skal handle der om jeg får låne en slik brikke :-) At siste versjon software ikke støtter radaroverlay er ikke noe problem for meg (mangler radar - og får ikke kjøpt dette til min gamle plotter, dessuten har eg fluxgate og autopilot..). Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 (redigert) Jeg har veldig gode erfaringer med Seatronic i Moss. Flinke folk og god service. Fikk tilbud om å låne brikke der. Redigert 31.Mai.2012 av Toscana (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.