Jump to content

Ødelagt stevnjern på plastbåt, fornye eller reparere?

crusern

Recommended Posts

Oppdaget i helgen at stevnjernet er knekt et par plasser. Båten har jern langs hele undersiden av båten. Grunnen til at det er knekt er nok at jernet har blitt bølgete, sannsynligvis pga ting som har grodd under og presset jernet ut. Uansett må dette fikses på fordi det nå er vanskelig å trekke båten på hengeren når det står biter som spriker under båten.

Bør jeg prøve å fikse dette eller sette på et nytt? Ser det er noen tråder fra før, men spør likevel.

Hvis jeg skal kjøpe nytt bør jeg da bruke skruer eller kan dette festes utelukkende med lim (sika el lignende)? Må jeg pusse ned til plasten og behandle først?

Hva med plastløsninger a lá keelguard?

Hvorfor legger ikke folk jern langs hele kjølen?

Takk for nyttige innspill :-)

Jeg ville ha fjernet det gamle, sparklet igjen hullene etter skruene og deretter vurdert enten å ha båten uten kjøljern eller montert Keelguard i stedet. Kjøljern må skrues fast, og dette gir skruehull i kjølen som kan forårsake problemer. Og med mindre du har for vane å trekke båten opp på land i fjæresteinene så har du vel strengt tatt ikke behov for kjøljern da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Er det ikke vanlig med kjøllist på båter? Jeg bygde en båt selv for noen år siden, og monterte list på den.. Men ser at båten jeg har nå ikke har det.. Kjekt å ha det når man skal inn på en Strand og lignende plasser..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Konstruksjonsmessig er kjølbeskytter i metall uheldig, da evt. slag overføres til skroget. Sats på dempende materialer. Agder Boat i Arendal utvikler nå eget avdeling for produksjon av skreddersyde kjøldemper- beskyttere i uslittelig elastomer til båter og uten bruk av skruer. Ribb og Scanbaltic eiere, med flere, har mindre å bekymre seg over i fremtiden.

Redigert av Pescador1 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...