Viksfjordsjekta Startet 31.Mai.2012 Del på Facebook Startet 31.Mai.2012 Hei kjære medlemmer, Jeg har nå påført trebåten min linolje (utvannet 50/50 med terpentin) inni (under tiljenivå) og utvendig under vannlinjen. Før jeg går til innkjøp av både grunning og bunnstoff, ønsker jeg først å be om råd. Jeg ble ble nylig informert om at når man benytter linolje som metning innvendig og utvendig, så kan det være fare for "blæring" i malingen. Derfor: - hva benytter jeg av stoff på linoljen inni båten (en gråfarget blymønje har vært benyttet tidligere) - hva slags type grunning og bunnstoff benytter jeg utvendig på linoljen ?? Jeg har liggende 2 liter med "Jotun Bengalack - metallgrunning (386 Sink)". Er det denne man benytter inni under tiljenivå, etter først å ha mettet med linolje ?? Jeg er forvirret..... Beste hilsen, Viksfjordsjekta Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 31.Mai.2012 Del på Facebook Svart 31.Mai.2012 (redigert) Skal ikke bruke maling inni en trebåt, til nød på plekter og noe av tofta samt ripe. Men denne maling kan også lages av linolje - såkalt linoljemaling. som "puster". Utvendig kan du vel bruke det vanlige av bunnstoff for slike båter, om det blærer eller flasser av som ved bruk av Benarolje + andre oljer og lakk,er kommer vel på det samme. Skjønner at man vil at grunning skal sitte, men bunnsmurning må man jo som vanlig påføre hvert år nesten uansett. Bruk gjerne linolje over vannlinjen også, det er der ferskvann kommer til det råtner først og som oftes. Det vil si over vannlinje utvendig, lugarkappe, og innvendig hvis der blir stående ferskvann i kjølen. For å være sikker på at det skal råtne kan en plastlegge en lugarkappe etc. Blir da stående fukt der uten at det er noen form for lufting. Redigert 31.Mai.2012 av Auskar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.