blåttvann Startet 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2012 (redigert) Har båten liggende i en bås med to ringer foran og to bak. Planen er å ha fire taubiter liggende der permanent, og feste disse i kryssholtene når båten ligger til land. Holder det å slå tauet rundt kryssholt på vanlig måte? Har kjøpt inn 12mm fortøyningsline og fortøyningsfjærer fra biltema. La 4 runder tau rundt strekkavlasterne. Ser at andre båter kun har 2-3 runder; bør jeg endre på dette så fort som mulig? De andre har stort sett også forsterkede øyne som fester tauet i ringene. På sikt er nok det tingen for meg også, men inntill videre blir det bare en knute der. Brukte pålestikk nå, men lurer på om ikke dette: http://en.wikipedia....Constrictor_knot kunne være et bedre valg? Er åpen for evt andre forslag. Redigert 31.Mai.2012 av blåttvann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Heisan I den havnen vi ligger må vi bruke strekkavlastere og tau direkte på fortøyningsringer. Dette for å unngå unødig slitasje på bryggedeler og støy (skrikende fjærer). Selv har jeg spleiset øyer i enden på tauet, og laget renneløkke med dette i ringene på brygga (føler dette dette vesentlig tryggere enn bare knuter). Hvor mange tørn du skal ha rundt avlaster er avhengig av hvor kraftige avlastere du har kjøpt, tyngde på båt og hvor værutsatt du ligger. Tyngre båt og mer værutsatt jo flere tørn rundt strekkavlaster. Tror jeg har 3 tørn på mine og da er det en båt på 6 tonn. Så da må du gjøre dine vurderinger. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Det holder helt fint å knytte tampene mot brygga, uten forsterkninger. Jeg har hatt det slik i 11 år, uten problemer. Bruker doble halvstikk, sitter som støpt. Og det er ikke der tauene slites, hos meg er det mer midt på der de flekser mest. Ingen grunn til å redusere antall tørn rundt gummiene heller, dette blir bra! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.