Jump to content

Hjelp til valg av solcellepanel

s/y UT-sia

Recommended Posts

Heisan

Å bare utvide forbruksbank, er bare å utsette det uungålige, derfor har jeg bestemt meg for å kjøpe et solcellepanel som kan tilføre batteribanken litt strøm.

Nå på sommerstid blir det stort sett kjøleboks (ca 5 amper), vannpumpe av og til, og litt belysning (ledd) som vel er hovedsaken av forbrukere når vi ligger i uthavn.

Det er en seilbåt vi har og jeg har forsøkt å vurdert forskjellige typer panel, alt fra paneler med stiv ramme, bøylig (som tåler å tråkkes på), til sammerullbart.

Når det gjelder plassering, er vel lukegarsjen (foran sprayhood og under bommen) et alternativ for stive typer. Der vil det ihvertfall bli minst tråkk, men dog en del skygge fra bom men nedpakket seil på og en plassbegrensning på ca 50x60 cm.

På denne plassen bør det kanskje være et panel som tåler å tråkkes på, men hva da med skygge, solvinkel og format? Blir dette en dårlig kombinasjon?

Har sett en del som har sammenrullbare paneler som de tar frem og kobler til når båten er fortøyd. Fordelen her må vel være at man lett kan plassere i beste vinkel i forhold til sol og unngå skygger over panelet og kan neste ha ubegenset størrelse. Men hvordan er effekten av slike paneler?

Paneler med stiv ramme har jeg vel delvis sett på som et ikketema, da jeg ikke har targebøyle og heller ikke vil henge slike paneler på rekka og på over lukegarsjen blir det vel bare et tidsspørrsmål før en er uheldig.

Er det noen her som kan bistå med erfaring og meninger om type (gjerne hvilket merke og størrelse) og plassering?

Heisan Plutonium

Nå TROR jeg det er kompressor på dette og husk, dette er boks hvor kulden IKKE renner ut hver gang du åpner.

Uanset så kan aldrig noe som bruker strøm (uansett hvor lite) konkurere med noe som gir strøm.

Men spørrsmålet mitt går på hva slags solcellepanel og ev. plassering av dette.

Hvilke tanker har du gjort deg omkring bruken av vindturbin i tillegg til eller istedet for solceller?

Eller så kan du benytte brenselcelle som du kan se erfaringer om i en annen tråd.

Jeg har sett at man får avanserte solcellepanel som justerer seg etter riktig vinkel i forhold til sola. Sikkert veldig bra men sikkert dyre. Ellers er det også mulig å kjøpe et stort panel for da er du ikke like avhengig av å få riktig vinkel til enhver tid. Jo mindre effekt på panelet du har jo værre er det å få ut den effekten du må ha.Ville trodd vindturbin som sørget for lading i vind gjorde at du trengte mindre størrelse på solcellepanelet ville vært en god kombinasjon?

Redigert av nopain99 (see edit history)

Man vet hva man har men ikke hva man får. Jaja det var bare en tanke, for desse piezo elektriske kjøleboksene SLUKER strøm og drar full effekt hele tiden uansett i motsetning til et kompressorskap som bare går når det trengs. 5Ax24t blir 120Ah i døgnet det vettu og forskjellen vil utgjøre et heilt batteri.

Einaste eg veit om solcellepanel er at oppgitt effekt kan man bare se langt etter sjøl i solskinn midt på dag og at som forrige mann nevner har eg mye større tro på vindkraft

Redigert av Plutonium (see edit history)

Solceller på tak / under bommen og fast montert er uheldig.

Det holder allerede noe skygge av en tynn stykke tau på bare 1 celle for å trekke ned effekten

om så mye som 90% av hele kapasiteten.

Ingen vits å feste det der.

Men det kan bli effektiv hvis man kan rette panelene mot solen, både med vinkel og retning, og å korrigere det tre fire ganger per dag.

.

Samtidig kan det være av fordel å splitte opp flere panel med separate regulatorer, i alle fall hvis man ønsker å bruke det ordentlig.

Ang. vindmølle, støy og effekt er jeg ikke helt med deg.

...kunststykke å si det her fordi jeg selger sånt.

Uansett kan jeg love deg at du ikke vill oppfatte det som forstyrrende hvis du kjøper noe ordentlig og monterer slik ordentlig.

Og i tillegg må du gjerne studere litt vindkartene og statistikk av vindaktiviteten i løpet av de siste årene.

Derfor er det blitt veldig fristende med en ordentlig kombinasjon siden det vanligvis minst blir en av begge deler,

dvs. enten vind eller dagslys.

Vindkraft ha i tillegg fordelen at den -kan- brukes døgnet rund, også når det ikke blåser mye.

Regner man da gjennomsnittlige resultater i Wh per dag da blir det meget interessant.

I tillegg litt sparing på forbrukere da er det absolutt ikke sjelden at man minst kan dekke døgnbehovet,

enten nesten komplett eller komplett komplett.

Men tilbake til solcellene:

Det er som sagt ikke så hovedsakelig panelene som gjør susen, men hvordan den installeres og brukes.

Små feil, eller små forbedringer utgjør da forskjell mellom "liv og død".

Men så finnes det likevel ordentlig forskjell også mellom mono- og polykristalin som kan bli opp til 20% regnet på effekt.

Vill man da gå riktig inn i temaet da er det (i nord) også av fordel med en MPP-regulator.

Også slik kan bidrar med mye, men som sagt bare når panelene henger riktig.

Lykke til !

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Heisan

Solceller på tak / under bommen og fast montert er uheldig.

Det er den jeg sitter igjen med også.

Men for at det skal være mulig å ha et panel jeg kan flytte og ikke minst lagre når det ikke er i bruk, snakker vi om panel jeg kan rulle sammen eller legge under sitteputer ned i peisstua.

Men hvilket merke bør man vurdere å kjøpe??

Bør man da ha regulator på et slikt eller kobler man da bare via sigaretttenner??

Alltid med regulator.

Ang. merke finnes det imidlertid så mange at man nesten kan resignere.

Problemet er rett og slett kineserne som både kopierer og produserer alt mulig rart og det -flest- av dårlig kvalitet.

Jeg er ikke spesialisert på dette segmentet og må være litt tilbakeholdene, bortsett av min egen oppfatning.

Men den ha vist meg at det er ikke lurt hvis man prøver å spare for mye nå,

fordi problemene som oppstår med slik dykker ikke opp i løpet av 5 år.

Så ville jeg holde meg til leverandører som er inne i markedet og som ikke bare forteller deg noe om Wp men også om Wp/d her i Norge/norden.

Det er også viktig at den leverer høy strøm med lav spenning, så begynn å studere tabell.

Og det som vinner der, det først tar du med inn i vurderingen mht. prisen.

Kjøp heller noe som er dyrere enn billiggreie.

En annen sake er det med fleksible moduler.

Alle som kan rulles sammen er laget av materiell som er dampet på, dvs. såkalt amorf.

Slike moduler har en mye dårligere virkningsgrad enn poly- eller monokristaller.

Derfor er slike moduler enten billig og med det "billig" fordi den duger lite, eller koster -riktig- mye.

Det beste er fortsatt stive moduler, med god lufting under.

Temperaturen spiller -kanskje- ikke noe så stor rolle i Norge, men når solen skinner kan solceller fort bli 60°C og mer.

Forskjellen til 25°C kan fort bety en forskjell av 4 - 5 Volt, som tærer heftig på effektiviteten.

Derfor er det også interessant å ha et øye på temperaturkoeffisienten,

Interessant tema, men nå tar jeg kvelden.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Svart (redigert)

Heisan Joerg

Når man ikke har et helt skip å ta av, må man svelge noen kameler og velge det som er greit nok.

I mitt tilfeller så er plass en luksus som det ikke er for mye av. så valgert blir 50x60 cm under bommen eller et fleksibelt ett som man tar ut og inn ved behov og kan henge der hvor solen er best. http://www.seatronic...llepanel-p-1484

Og da er ønsket at dette fleksible panelet klarer å holde f.eks kjøleboksen gående i uthavn, gjør det det så blir liggetiden veldig forbedret.

Redigert av s/y UT-sia (see edit history)

Som bare et lite tips:Vask og shining av solcellepanel er et must hver dag om du vil ha den ønskede effekt. Det merket jeg i fjor.

JA, det er fast rutine hver morgen og noen ganger to (når en er ombord).

Har også panelet under bommen, og når det leverer nok strøm til kjøleskapet og lit til er skyggen av bommen de gangene den er i veien

for sola å leve med.

Men optimalt nei, men må men så må man.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Heisan roger-jo

Ble litt usikker på hva du mener i svaret ditt.

Du sier at du har panelet under bommen (oppe på lukegarasjen?), dvs at panelet er sånn ca 50x60 cm? Og at det leverer strøm nok til kjøleskap og litt til, selv om bommen skygger litt??

Hva slags panel er det du har liggende der da??

Du sier at du har panelet under bommen (oppe på lukegarasjen?), dvs at panelet er sånn ca 50x60 cm? Og at det leverer strøm nok til kjøleskap og litt til, selv om bommen skygger litt??

Hva slags panel er det du har liggende der da??

Har et 95 W Sunpower SPR-95 og Steca PR 1515 15A regulator fra alternativenergi

se denne tråden er fornøyd enda.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Heisan Joerg

Når man ikke har et helt skip å ta av, må man svelge noen kameler og velge det som er greit nok.

......v og kan henge der hvor solen er best. http://www.seatronic...llepanel-p-1484

Og da er ønsket at dette fleksible panelet klarer å holde f.eks kjøleboksen gående i uthavn, gjør det det så blir liggetiden veldig forbedret.

Heisann på UT-sia.

Mja, med en mindre båt og forholdsvis lite plass stemmer det vel.

Uansett ser jeg personlig ikke noe vits i sånt.

Skal vi da bare se litt på eksemplet du henviser til.

Den gir (som jeg leser der) 15V og ca.1,94A maksimalt.

Så skriver selgeren at den kan brukes uten regulator pga. "bare maks 15V" og kan være tilkoblet også over natten fordi den har en diode.

Åpner vi denne knuten, uten nøyaktig effektkurve, og ser på "uten maks", da leverer den vel drøy under en Ampere på dagstid = ca. 8 Ah/d på en kalt sommer.

Og det blir vanligvis verre så snart det er en varm sommer, eller hvis man glemmer å flytte panelet regelmessig.

(Akkurat nå fant jeg tekniske data som sier "up to 9Ah a day". Og det er maximal, dvs. "on a sunny day in the middel of the summer").

Ellers betyr det også at en må ha veeeldig lite strømforbruk at en slik panel i det hele tatt kan bidra med noe positivt på energibalansen.

Så, for i grunn mindre enn 1 Ah og uten regulator er du villig å gi kr. 3600,-?

Oppfatter jeg deg riktig da sier du at du har en forholdvis liten båt, jeg synes ikke at en Bavaria 33 er særlig liten?

Jeg vet om båter som er 3 meter kortere og fant likevel plass for å lagre en to "normale" 50W-panel,

som drives med regulator og som henger ute på dagtiden.

Seatronic (og de fleste andre kollegaer) tilbyr jo også flere andre alternativer hver.

En slik 50 - 60W med ordentlig regulator kan levere opp til nesten 5 Ampere per stykke,

koster (hvis så) bare "some kkkroners more".

Koster ikke mye mer, men bidrar mye mer i balansen.

Et stiv panell er kanskje litt mindre bekvemt, men derfor om minst 500% mer effektiv allerede pga. virkningsgraden som er

så voldsomt forskjellig mellom amorfe (alle flexible) og monokristaline celler som er på ramme.

Så da?

Skal bare være noe for å huske på når noen vurderer solceller.

Jørg.

Hei

På min gamle båt, en minitransat på 21 fod, hadde jeg et 65W panel montert på hekken. Når jeg seilte justerte jeg det etter solen, ellers satte jeg det mott "syd". Jeg hadde kun gode erfaringer med det og kommer til og montere et tilsvarende på min nye båt.

På mini'en hadde jeg 2x115Ah og en landstrømslader ved siden av solcellepanelet. Landstrømsladeren ble brukt et par gange i løpet av året ellers klarte solcellene det.

Jeg tror du skal moderere dine forhåpninger. Hvor mye tenker du at et slik solcelleanlegg vil gi av lading? Hvis det er slik at kjøleboksen din bruker 5 amp i timen, kan du bare se langt etter ønsket ditt som fremkommer i sitatet ovenfor. Hvor mange timer om dagen tror du at du får maks lading på panelet ditt, og hva er maks... 1,5 - 2 amp? Er du heldig snakker vi om 3-4 timer opp mot maks og deretter må du regne med halvparten eller mindre (hvis været er bra og solen skinner, vel og merke...). Om natten lader det ikkeno. Så regn ut hvor mye strøm du får ut av panelet i løpet av et døgn - kontra hvor mye boksen din bruker. Deretter ser du litt på hva et slikt solcelleanlegg koster, og så spør du deg selv...er det verdt det?

Jeg mener at svaret er helt klart NEI.

...og du kan jo dra på med store stive og stygge paneler for å få maks effekt,....men det er vel ikke særlig realistisk når vi snakker båt?

Så hvilket alernativ har du? Ja opp mot et par amper noen få timer pr dag, ville jeg heller startet opp motoren og latt den gå en times tid. Hvor mange amp gir dynamoen din i forhold til hva du får ut av solcelleanlegget..? Ja det blir som natt og dag i forskjell. Og i tillegg slipper du investeringen!!

Min påstand: solcelleanlegg som fortløpende strømkilde har ikke noe for seg. Men hvis du ikke har landstrøm i hjemmehavnen din, da blir regnestykket et annet. Da får nemlig panelet mange døgn på seg mellom hver gang forbruksbanken belastes - og da snakker vi....

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Først og fremst er det jo bare enkle matematikk, dvs. brukte Wh pluss produserte Wh og differensen er det som må til.

Så er det avhengig hvor mye kapasitet det finnes og hvor mye forbruk en har.

Det finnes mange som klarer fint å forsyne det meste med solceller og vindkraft.

Derav finnes det også mange som klarer seg fint helt uten å bruke motoren i det hele tatt

mens de fleste andre kan strekke det så mye at de klarer seg frem til neste turen eller neste opphold med landstrøm.

Det dreier seg jo ikke bare om økonomi, i så¨fall skulle trolig ingen av oss eie båt.

Og hvis jeg ser på nettleie da er det heller ikke særlig gratis.

Jørg

Man kan regne dette begge veier, enten "kaputt" eller "skjønn".

Enkelt regning for å forklare litt.

Går jeg ut i fra noe brukbar kapasitet av 1400Wh og har noe døgnforbruk med 700Wh da klarer jeg meg 2 døgn uten lading.

Har jeg samtidig solarlading med 220Wh/d da er ølen 1/3 døgn lengre kalt.

Med 2 panell leverer disse allerede strøm for nesten en dag til.

Og reduserer man forbruket fra 60Ah til bare 40 da er man på 480Wh = nesten autark.

På en gjennomsnittlig båt går det enda lengre ned fordi hovedtyvene er jo lys og dårlige kjølebokser.

Hvis man har riktig lyst på sånt da kan man også fordele flere solarceller for å kombinere strømmen igjen.

Man kan gjøre mye med solarceller, man må bare tenke litt.

I kombinasjon med vind i tillegg kan man hente seg også en strømkilde som også virker om natten = ofte 2/3 mer strøm også med lite vind.

Og på vestlandet og i nord finnes det regelmessig så mye vind at det blir riktig interessant,

ikke minst med blikk på mørkere tider.

Det finnes i grunn egentlig bare få argumenter som taler i mot grønne energikilder.

For de fleste er det bare kostnåder som teller, men hvis man ser det i forhold til båtprisen og det som stappes inn ellers

da blir det forsvinnende lite og gøy i tillegg.

Men så klart er det ikke interessant for folk som enten har en 9 meter båt og forbrenner 2000Wh/d

eller som reiser hjem og til stikkontakten hver dag.

Jørg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...