Jump to content

Hvordan "lese" været ang kjøreforhold?

windyén

Recommended Posts

med respekt for de som kan mere enn meg, så kan jeg fortelle litt om det jeg kan.

For det første så vil det ofte være avhengig av hvor i ladet man er.

Her på sunnmøre vet jeg for eksempel at dersom det blåser fra øst og sørøst, så blir det generelt pent vær, og vinden blir ikke noe å snakke om. Dette er fordi nedbøren slippes øst for sunnmørsalpene. Samtidig blir det ikke noe særlige bølger dersom det er vind fra øst/ sørøst. Det er da fralandsvind i store deler av det området jeg beveger meg mest i. Med fralandsvind vil det ikke bygge seg opp noe sjø.

Blåser det fra nord, kan det godt være fint vær, men det blir kjølign og vinden kan godt bli sterk. Jeg må også da ut av fjordene for at det skal bli noe særlig bølger.

Dessuten, om det ligger en skydott på Godøyfjellet, lokalt fjell, så blir det godt vær neste dag. :)

I en brei fjord med høye fjell så kan det være vind fra alle kanter og den varierer. Kraftig fallvind kan komme. Selv om vindretningen i utgangspunktet er fra vest, så kan det blåse fra øst nede i fjorden. Mye rufsete sjø i fjordene.

Kommer du ut i havet, ut av fjordene, så vil du oppleve mere bestemte bølgeretninger.

Vind i samme retning som bølgeretningene gir fort krappe bølger med kort intervall.

I 13:00-tiden, blåser det stort sett opp. Det samme på ettermiddagen. Om morgenen kan det oftest være stille både på sjøen og i lufta.

Er det pent og varmt vær på dagen så kan det fort bli pålandsvind på ettermiddagen. Dette fordi fastland blir oppvarmet mere på dagen enn havet og varmluften stiger opp, over land. "tommrommet" må fylles og da med luft fra havet. Det blir mao vind fordi varmluft stiger over land.

Skyer: dersom du ser blomkålformede skyer, skyer som strekker seg oppover, så er dette et tegn på godt vær. -høytrykk, lufta stiger.

Er det tåke, så er det vindstille.

Søk på "værtegn" på nettet, og du vil finne mye bra å lese.

Det er veldig gøy å bli kjent med lokale forhold og registrere skyer, skyformasjoner, vindretninger og hvordan dette påvirker sjøen.

dette ble et veldig rotete innlegg, men igjen, søk på nettet og ha det gøy med været. Lim gjerne inn gode artikkler og sider her :)

Eureka har lest leksa si - gir en sekser :thumbsup:

Stort sett kan en bruke disse kunnskapene for det meste av kysten vår, men vær obs på at det som oftest kan være lokale forhold en ikke får med seg i fra meldingene. Noen ganger kan det vær meldt fint vær og så øker vinden kraftig utover dagen og bølgene følger etter.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

"Det hender jo at man kan ha skyfri himmel og drømmevær, uten særlig vind, men bølgene kan være relativt store, hvorfor er det slik?"

Fint vær der en er kan ha med seg bølger som oppsto dagen før og som fortsatt har energi nok i seg til å vise seg. Ser du i retningen bølgene kommer fra vil du kunne observere farten på skyene som fortsatt kommer mot deg i horisonten. Lover ikke alltid til gode utsikter da energien ennå sitter i dette værsystemet. Flo og fjære medvirker også på bølgesystemet og kan skape urolige forhold.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...