Jump to content

Stillhet og ro på Oscarsborg en torsdag

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Med fruen på jobb, ble det helgetur for kapteinen og skipshunden. Etter en fin tur i 2m/s vind ankom vi Oscarsborg kl. 1400. Gjennom åpningen av jeteen på vestsiden hadde vi faktisk 2 knop medstrøm. Like etter, opp mot Oscarsborg, var det 1 knop imot!

Her er det ikke mange andre gjestebåter. Vi, en svensk seilbåt, en annen motorbåt og en daytcruiser.

borgen31mars.jpg

borgen31mars2.jpg

borgen31mars3.jpg

borgen31mars4.jpg

borgen31mars5.jpg

Ser en på det tredje bildet, ser en at det er lagt ut en flytebrygge vinkeltrett nordover på den lengste flytebryggen. Dette burde dempe en del svell inn i havnen. Dette er ikke helt ferdigstilt, men blir nok bra.

borgen31mars6.jpg

Og så var det kroen helt inne i havnen. Den har nok vært til både glede og "støy", men nå er det snart aktivitet der igjen. Det ble i hvert fall snakket polsk der inne mens gulvet ble slipt!

borgen31mars7.jpg

Nå regner det litt forsiktig her, så jeg får sette på litt kaffe. Det er greit med en undskyldning til å ta seg en cocnac.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Noen fordeler skal en ha etter et langt arbeidsliv når en er blitt pensjonist.

Nå hadde vi nettop et herlig skybrudd med torden og lynild, og selvfølgelig gikk landstrømmen. Snakket med havnevakten på telefon og hele øya er uten strøm!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Instämmer!

Ser fint ut, kollade även läget via Marinetraffic, och Din AIS lyser som den ska.

Har märkt att AIS-räckvidden med antenn på 'motorbåtsnivå' kan bli begränsad om man tittar på internet.

Vilken typ av antenn har Du?

Trevlig helg - hoppas att landströmmen kommer tillbaka eller att Du har värmaren i ordning...

:cheers:

Ser fint ut, kollade även läget via Marinetraffic, och Din AIS lyser som den ska. Har märkt att AIS-räckvidden med antenn på 'motorbåtsnivå' kan bli begränsad om man tittar på internet.
Ja, med 2watt og antennen 2m over havets nivå, er det ikke mye Marinetraffic klarer å fange opp. At du i det hele tatt ser meg, skyldes at jeg er koblet opp mot internett via ICE mobilt internet og sender ut min egen og hva jeg måtte se av nærliggenede båters signal til marinetrfaffic,com slik at det blir lagrt ut på internet.
Vilken typ av antenn har Du?
Jeg har en standard ca.90cm stålpisk antenne for VHF. Den er sikkert avstemt til kanal 16, så jeg har tenkt å forkorte den med 2 - 4cm for å bli ideel for AIS frekvensen. Jeg har nå et standbølgefohold på 2,5:1 som jeg håper å få ned mot 1,5:1 ved å tilpasse antennen og kutte ned antennekabelen med mange meter.
Trevlig helg - hoppas att landströmmen kommer tillbaka eller att Du har värmaren i ordning...

Landstrømmen fattas enn så lenge, men Ebern + litt ankerdram og en boks pilsner gjør at jeg har det rett så hyfsat!

inout.jpg

når det er sååå mange båter der.... frister det ikke å ligge longside?

Jo, longside er jo komfortabelt, men med baugen inn og en stødig baugstige er greit det også. Som jeg antydet i det første innlegget, er svært mange plasser allerede reservert her. Og dersom været ikke blir for ille, blir det nok fullt her i løpet av helen. Da erdet greit å gjøre plas til andre og ikke måtte flytte på seg på lørdag!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...