Erik Startet 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2012 Har ett knippe ledninger i 'skapet' i skuta som jeg mistenker er NMEA 0183. Er rimelig sikker på at de kommer fra IS15 seil instrumentene mine ihvertfall, men må demontere halve skuta for å komme til fra baksiden og se mer detaljert hva som går hvor. Hver ledning har to ledere, hvit og brun, samt skjerming rundt. Hvordan kan jeg sjekke om det er signaler der, og hvilket format det er (Det finnes vel andre formater , seatalk Roblink etc), og hvis det er NMEA 0183, hvordan finner jeg hva som er + og - (kan jeg måle med multimeter feks) ? Jeg skal kjøpe ny autopilot (tiller), og har Autohem ST1000 fra før (men denne er ikke koblet til resten av instrumentene fra før). Har derfor mest lyst på Raymarine ST2000 for de er mest kompatible i fester (tror jeg), men siden IS15 instrumentene mine er simrad, så er kanskje Simrad TP22 ett bedre valg av pilot, pga komunikasjon med de andre instrumentene ? Eller er dette hipps om happ? IS15 instrumentene mine er koblet sammen, så jeg kan velge hvilke display som viser hva, mao virker det som om de deler info seg i mellom. Hvis det er NMEA0183 ledninger jeg har funnet, vil alle disse da gi all info, eller er det bare data fra spesifike sensorer som kommer i hver kabel ? Ønsker primært å hente windvinkel til Autopilot, men å styre på Kartplotter Waypoints er også interesant, og kompasskurs fra autopilot ville vært greit å sende til IS15 instrumentene. Kan jeg gjøre alt det via en ledning, eller må jeg ha tre separate ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
ebonita Svart 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Ett sätt att hitta rätt bland NMEA-kablar är att prova med lysdioder. En lysdiod lyser rimligt bra direkt på NMEA-signaler, och Du bör då se blinkande från ett pulståg några gånger i sekunden. Med hjälp av lysdioder kan Du även avgöra polariteten. En vanlig multimeter kan ju oxå användas. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 ...den var ny for meg. Takk for tipset! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Erik Svart 1.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Hvis man skal bruke Multimeter, hva måler man da ? Spenning mellom lederne ? Hvor får man tak i løse Dioder (Clas Ohlson ?)? Men hvordan identifisere om dette er NMEA eller noe annet merkespesifkt (og dermed potensielt ukompatibelt ). Er det mulig å ta dette inn via com port på Pc og se data på skjerm via noe software feks ? En av disse kablene er allerede koblet via en com liknende utgang (som ikke er i bruk). Kan jeg sette denne i en Pc og lese signaler derfra på noe vis tro? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
egilwh Svart 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Jeg er ganske sikker på fargekodingen står i manualen, og hvis ikke du har den, burde det være mulig å finne den på nett.... Skulle ikke forundre meg om den ligger i dokumentasjonsseksjonen er på BP Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Erik Svart 1.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Jeg har isntruksjonsbøkene til instrumentene, og der står det hvilke utganger som er NMEA, men ikke noe om fargekoder i kablene. Det er en komplisert afære å komme til baksiden av instrumentene, men som en siste affære kan jeg nok gjøre det ja. Må skru opp en plate som ligger foran sprayhood på dekk, så er redd lekasjer etc hvis jeg begynner å fikle, derfor kvier jeg meg litt... Men la oss si at det er NMEA0183 og at jeg da kobler en av disse til autopilot. Vi denne da levere alle data, eller bare data fra det instrument jeg hentet kabel fra. MÅ jeg hente wind data fra vindinstrumentet, eller vil alle kablene gi all info i rekkefølge ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
ghertzbe Svart 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Du kan koble til en com port på en pc og se hva den faktisk sender puTTY er et program som kan vise dette http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html oppskrift: http://cnx.org/content/m21582/latest/ kobling: jord på pin5 nmea data fra ut på pin 2 data skal se ut som: http://en.wikipedia.org/wiki/NMEA_0183 litt ned på siden. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 1.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Supert, da sjekker jeg det Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mulligan Svart 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Har ett knippe ledninger i 'skapet' i skuta som jeg mistenker er NMEA 0183. Er rimelig sikker på at de kommer fra IS15 seil instrumentene Men hvordan identifisere om dette er NMEA eller noe annet merkespesifkt Et minefelt. Den opprinnelige spesifikasjonen for NMEA-0183 sa at den elektriske kommunikasjonen skulle være RS-422. I dag beskriver NMEA-0183 kun hva som skulle stå i de forskjellige telegrammene som blir sendt. Selve kommunikasjonen kan være RS-232, RS-422, RS-485, TTL nivåer, optisk eller hva man finner på. IS15 kjører NMEA-2000 på CAN-bus. Du må ha en CAN-bus converter for å se den på en PC: Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Iflg instr boka mi så leverer Is15 nmea0183. Is20 tror jeg leverer NMEA2000. Men IS15 leverer også en egen simrad komando, og det er hvilken av de som kommer ut jeg trenger å vite. Er det noen fare med å teste dette mot Pc? Kan jeg 'blåse' porten. Hva med autopiloten, er det bare å teste? Er det verste som kan skje at det ikke virker, eller kan jeg ødelegge noe her? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.