Jump to content

NMEA 0183 identifisere/bruke utganger/ledninger


Erik

Recommended Posts

Har ett knippe ledninger i 'skapet' i skuta som jeg mistenker er NMEA 0183. Er rimelig sikker på at de kommer fra IS15 seil instrumentene mine ihvertfall, men må demontere halve skuta for å komme til fra baksiden og se mer detaljert hva som går hvor. Hver ledning har to ledere, hvit og brun, samt skjerming rundt.

 

Hvordan kan jeg sjekke om det er signaler der, og hvilket format det er (Det finnes vel andre formater , seatalk Roblink etc), og hvis det er NMEA 0183, hvordan finner jeg hva som er + og - (kan jeg måle med multimeter feks) ?

 

Jeg skal kjøpe ny autopilot (tiller), og har Autohem ST1000 fra før (men denne er ikke koblet til resten av instrumentene fra før). Har derfor mest lyst på Raymarine ST2000 for de er mest kompatible i fester (tror jeg), men siden IS15 instrumentene mine er simrad, så er kanskje Simrad TP22 ett bedre valg av pilot, pga komunikasjon med de andre instrumentene ? Eller er dette hipps om happ?

 

IS15 instrumentene mine er koblet sammen, så jeg kan velge hvilke display som viser hva, mao virker det som om de deler info seg i mellom. Hvis det er NMEA0183 ledninger jeg har funnet, vil alle disse da gi all info, eller er det bare data fra spesifike sensorer som kommer i hver kabel ? Ønsker primært å hente windvinkel til Autopilot, men å styre på Kartplotter Waypoints er også interesant, og kompasskurs fra autopilot ville vært greit å sende til IS15 instrumentene. Kan jeg gjøre alt det via en ledning, eller må jeg ha tre separate ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Hvis man skal bruke Multimeter, hva måler man da ? Spenning mellom lederne ? Hvor får man tak i løse Dioder (Clas Ohlson ?)?

 

Men hvordan identifisere om dette er NMEA eller noe annet merkespesifkt (og dermed potensielt ukompatibelt ). Er det mulig å ta dette inn via com port på Pc og se data på skjerm via noe software feks ? En av disse kablene er allerede koblet via en com liknende utgang (som ikke er i bruk). Kan jeg sette denne i en Pc og lese signaler derfra på noe vis tro?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Jeg er ganske sikker på fargekodingen står i manualen, og hvis ikke du har den, burde det være mulig å finne den på nett.... Skulle ikke forundre meg om den ligger i dokumentasjonsseksjonen er på BP

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Jeg har isntruksjonsbøkene til instrumentene, og der står det hvilke utganger som er NMEA, men ikke noe om fargekoder i kablene. Det er en komplisert afære å komme til baksiden av instrumentene, men som en siste affære kan jeg nok gjøre det ja. Må skru opp en plate som ligger foran sprayhood på dekk, så er redd lekasjer etc hvis jeg begynner å fikle, derfor kvier jeg meg litt...

 

Men la oss si at det er NMEA0183 og at jeg da kobler en av disse til autopilot. Vi denne da levere alle data, eller bare data fra det instrument jeg hentet kabel fra. MÅ jeg hente wind data fra vindinstrumentet, eller vil alle kablene gi all info i rekkefølge ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Har ett knippe ledninger i 'skapet' i skuta som jeg mistenker er NMEA 0183. Er rimelig sikker på at de kommer fra IS15 seil instrumentene

Men hvordan identifisere om dette er NMEA eller noe annet merkespesifkt

Et minefelt.

Den opprinnelige spesifikasjonen for NMEA-0183 sa at den elektriske kommunikasjonen skulle være RS-422.

I dag beskriver NMEA-0183 kun hva som skulle stå i de forskjellige telegrammene som blir sendt. Selve kommunikasjonen kan være RS-232, RS-422, RS-485, TTL nivåer, optisk eller hva man finner på.

IS15 kjører NMEA-2000 på CAN-bus. Du må ha en CAN-bus converter for å se den på en PC:

Link to post

Iflg instr boka mi så leverer Is15 nmea0183. Is20 tror jeg leverer NMEA2000. Men IS15 leverer også en egen simrad komando, og det er hvilken av de som kommer ut jeg trenger å vite. Er det noen fare med å teste dette mot Pc? Kan jeg 'blåse' porten. Hva med autopiloten, er det bare å teste? Er det verste som kan skje at det ikke virker, eller kan jeg ødelegge noe her?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...