sigdy Startet 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2012 Hvordan måler man tilstand og ladenivå på et vedlikeholdsfritt batteri? Så lenge man ikke kan åpne for å fylle vann, er det jo heller ingen sted å måle syrevekt... Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Ta det med til noen som selger batterier... setter på en diagnose maskin ... Eller kjør belastningstest på det. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 (redigert) man kommer vel et stykke på vei med multimeter, gjør man ikke det da? -nå har jeg nettopp begynt å utforske litt i batteribankens verden, så jeg skal være varsom med å si noe bombastisk, men du kan vel måle ladespenning og hvilespenning i V. Dersom batteriet faller relativt fort i hvilespenning, uten noe tilkoblet, så er det vel et tegn på at et ikke er bra. -oppdaget forleden at forbruksbatteriet i den nykjøpte seilbåten var uttørket i flere celler og blyplatene delsvis smultret opp.. Hadde forut for dette målt svært raskt fall i spenning. Viktig at batteriet ikke er koblet sammen med andre batterier når dette måles.. tror jeg. For en ukes tid siden hadde jeg knapt tatt i et multimeter, nå bruker jeg det titt og ofte. Ok oppskrift på bruk av det i bruksanvisningen. Men egnet til å måle ah er det ikke, da de fleste batterier man omgår seg med i en båt sprenger skalaen til et multimeter... til det har man vel et tangamperemeter.. Redigert 1.Juni.2012 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mortensen danmark Svart 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Hej... der findes kun en måde at teste et vedligehodelsesfrit batteri ! man kan ikke se med et voltmeter om batteriet er okay, voltmeter viser kun spændning ca. 12,5 volt. spændningen skal være ca. 12,5 volt når det er opladet, derefter kan du bruge en pære til en forlygte på bil. Har du et batteri som hedder 12 volt 50 amph. kan du bruge denne formel, hvis det hedder 12 volt 100 amp skal du gange med 2. Brug en stor pære som bruger 5 amp... pæren skal kan lyse i 10 timer 10 amp...pæren skal kan lyse i 5 timer 1 amp... pæren skal lyse i 50 timer man kan altid få mere strøm ud af et batteri når man belaster med lille forbrug Sitér dette innlegget Link to post
bredekaede Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Dette er kun teoretisk ,i praksis er det vel ingen batterier som klarer så mange ah t som de er merket med. Dersom stømmen blir tatt ut på en helt spesiell måte så kan det vel hende at det går. Sitér dette innlegget Link to post
mortensen danmark Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 på et batteri af Gel- typen står: 12 volt 56 amp 20 h / 50 amp 5 hour.... man kan få 56 amp ud på 20 timer eller 50 på 5 timer... batteriet KAN leverer det som står på det ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.