Æsuf Startet 1.Juni.2012 Del på Facebook Startet 1.Juni.2012 Ja, ikke gunstig vil jeg tro. Var klar over dette problemet med vann i dobbelbunn på disse båtene, og spurte derfor selger spesifikt om det var tilfelle her, men fikk negativt svar. Kjøpte båten helt på slutten av høsten i fjor. Siden har den stått lagret inne på låve til nå. Fikk den i garasjen min ganske nylig, og etter å ha funnet vann på gulvet under den, fant jeg denne skaden under. Kunne pilke bort glassfiberen i ett flak. Faen! Jeg gidder ikke å åpne den for å hive ut skum osv denne sesongen. Det får ev bli til vinteren. Men hvordan tetter jeg dette sånn at jeg kan bruke den i sommer? Den virker ikke å være noe spesilet tung igrunnen. Skal jeg bare fylle igjen med epoksysparkel, eller hva? Må det da være helt tørt der i så fall? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Juni.2012 Del på Facebook Svart 1.Juni.2012 Du må fjerne all gelcoat i et område rundt hullet. minst 10 cm utenfor i lengderetningen og 5 i bredden. Og så plastre over. Flere tynne lag, som herder litt , av gangen, ellers detter det av. Da vil du også kunne se om laminatet er knust i området rundt hullet. Skummet i området må være tørt når du plastrer. Går ikke an å gjøre dette om det fortsatt drypper fra hullet, da må båten snus med bunnen i været. Sorry, skjønner at dette er skikkelig ergerlig... Sitér dette innlegget Link to post
Æsuf Svart 1.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2012 Hmmm, takk for tipset, men det tror jeg ikke at jeg gidder! Ikke før vinteren i alle fall. Den var på vannet med denne skaden utpå høsten i ca 3 uker uten at jeg la merke til det. Vil ikke en slik epoksyfyllmasse duge en sesong hvis jeg får det noenlunde tørt der? Sitér dette innlegget Link to post
Æsuf Svart 22.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 (redigert) Javel Ingar! Da får du det som du foreslo! Båten er kjørt til en hage vi disponerer for helga, og jeg begynner på den rett etter jobb! Kommer til å legge den på siden/ryggen, pusse ned og begynne rett på skaden. Har vært og henta en bok om glassfiberreparasjoner på biblioteket, og er skikkelig motivert!! Kommer nok til å legge ut oppdateringer her etterhvert som det dukker opp stress. Er det noen som har en typisk handelliste å foreslå til denne jobben? Hvilken type duk og kjemikaler? Biltema holder vel? Bør jeg kjøre på med antipest? Har fiksa med nye hjullager på hengeren også, siden det bare er to uker til jeg skal kjøre den til Nord-Norge på ferie. Håper å rekke å heve akterspeilet før den tid også! Har en 1972 50hk Johnson på lur. Uten fjernkontroll, men håper å kunne bruke den som står der fra før. Må da bare fikse en bryter for start og gir. Er det noen som har forslag? Redigert 22.Juni.2012 av HansAA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juni.2012 Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 kjøp inn aceton til avfetting, stålrulle til å få ut all luft når du laminerer. Jeg har brukt 450 grams matter, syns de er greie å jobbe med. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Æsuf Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2012 Sånn ser det ut nå! Fant noen svekkelser i strukturen som førte til at jeg tok bort mer enn først planlagt. Skal legge første lag med epoksy og matte i dag. Spørsmål: - Skal man legge antipest rett på det nye laget, eller må man legge ny gelcoat først? Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 25.Juni.2012 Del på Facebook Svart 25.Juni.2012 Hei. Ser du laminerer med Epoxy.Etter ferdig laminering biter gelcoat dårlig på epoxy.Epoxy biter på så å si alt som er avfettet.Det gjør ikke polyester.Bruk epoxy primer.Gjerne flere strøk.Avslutt med bunnstoff.Lykke til.. Sitér dette innlegget Link to post
Æsuf Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2012 (redigert) Oppdatering! Hvor mange lag med epoksy skal man egentlig legge der det er hull tvers igjennom? Det gule midt på er epoksyfiller lagt oppå to lag med vev for å forsegle mot den våte skumkjernen. Blir å legge over noen lag der i kveld. Hvor mange trenger man?Jeg skal bruke jotun sine bunnprodukter. Er det et poeng å legge et helt strøk i ett? Eller kan man dele de opp? Været her i byen er litt ustadig, og det hadde hjulpet på om en kunne legge på etterhvert som flaten er klar.... Redigert 28.Juni.2012 av HansAA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 28.Juni.2012 Del på Facebook Svart 28.Juni.2012 Hei.Dette ser bra ut.Skroget er nok rundt 3000 gram med glass.Ofte mer i kjølområdet,opp til det dobbelte.Når du har lagt filler der,er området rettet opp.Ville lagt 3lag over hele kjølprofilen i hele lengden. Da er du oppe på 5lag totalt.Med epoxy bør det bli solid.. Sitér dette innlegget Link to post
Æsuf Svart 29.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 ...men er det et poeng å legge et helt strøk primer i ett? Sitér dette innlegget Link to post
Æsuf Svart 29.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Altså, har det noe å si om jeg legger første strøk primer i etapper? Været er ikke helt stabilt for tiden... Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Det går sikkert bra . Det blir vel flere strøk. Sitér dette innlegget Link to post
Æsuf Svart 1.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2012 Ferdig med dritjobben!! Dægern som det tok tid å fjerne alle lag med gammelt bunnstoff. Vi slipa oss gjennom tre forskjellige farger ned til gelcoaten! For dem som vurderer en lignende jobb: Kjøp ordentlig støvmaske!!!!! Jeg hadde bare disse "bindene", og dem i kombinasjon med vinkelsliper og grov flapdisk på skadet glassfiber er bare en hinsides ræva deal. Kjente det godt i svelget dagen etterpå. Tror ikke det støvet er så sunt. Veldig fornøyd med resultatet også. Nå blir det båtsommer!! Det ble vel 5 lag over hullskaden, og ellers tre lag rundt om. Båten er tyngre en den skal og det er vann i skummet på den. Dette blir jeg å ta ut til vinteren. Siden jeg da likevel må stive opp bunnen innenfra, tok jeg ikke for meg større område enn nødvendig denne gang. Båten er gammel og den hadde flere skjulte skader i fiberen under gelcoaten i kjølen. Disse er nå fiksa. Stort sett gamle støtskader vil jeg tro, med påfølgende delaminering. Endelig på vei til garasjen igjen!!! Skal nå på med nye glass i vindskjermen, og legge antipest og bunnstoff. Den opprinnelige planen var å heve og forsterke akterspeilet for å kunne montere en -72 Johnson 50hk jeg fikk. Men det får jeg ikke tid til før ferien. Det er uviss stand på den og undervannshuset er lekk etter et impellerbytte. Har bare en uke igjen... Blir derfor å sette tilbake gode gamle 15 hesteren. Kanskje jeg kommer i plan nå etter nytt bunnstoff og mindre vann i kjølen? Har tross alt stått og dryppet siden i høst. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.