olpi Startet 24.Januar.2005 Del på Facebook Startet 24.Januar.2005 Har sikkert vært svart på tidligere, men spør allikevel. Er helt grønn på dette området. Hvis man skal importere en brukt båt fra f.eks tyskland: Prsien står ofte oppført INCL VAT f.eks som på denne: http://www.boatshop24.com/web/no/haendler_...dler&MVAL=1382_ For å få den inn til Norge må jeg betale HK-avgift i tillegg til MVA på kjøpesum+frakt + HK avgift, stemmer ikke det? VAT som er inkludert i prisen i f.eks tyskland - er det mulig å få trukket fra VAT? Er usikker på om bruktbåter blir tillagt ny avgift (VAT) når den omsettes på nytt. Hvordan fungerer det i tyskland og andre eu-land? Blir avgift kun betalt en gang, eller legges det til for hver gang båten omsettes? Begynte bare å lure litt da jeg sjekket litt priser på brukte båter og det står oppført at VAT er inkludert. Når det gjelder CE-merking så er det vel ikke noe problem på båter brukt innenfor EU...? ..., eller må man streve med dette da også? Søkte litt her: http://www.boatshop24.com/ , og finner at utvalget av båter jo er ganske stort. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 24.Januar.2005 Del på Facebook Svart 24.Januar.2005 For å få den inn til Norge må jeg betale HK-avgift i tillegg til MVA på kjøpesum+frakt + HK avgift, stemmer ikke det? Ja ! VAT som er inkludert i prisen i f.eks tyskland - er det mulig å få trukket fra VAT? Nei, ikke på bruktbåt Er usikker på om bruktbåter blir tillagt ny avgift (VAT) når den omsettes på nytt. Hvordan fungerer det i tyskland og andre eu-land? Kun ved nyinnkjøp ... alle privateide båter i EU land har VAT status som "betalt", og den følger båten gjennom levetiden uansett hvilket EU land den selges til ... DVS at en båt hvor VAT er betalt i Storbritania (17.5%), vhis solgt til Frankrike (VAT 19%) vil fremdeles ha VAT status as "paid" og ingen tillegsavgifter blir lagt til.... Blir avgift kun betalt en gang, eller legges det til for hver gang båten omsettes? En gang ved nysalg til privat ... hvis firma, så endrer jo situasjonen seg... Begynte bare å lure litt da jeg sjekket litt priser på brukte båter og det står oppført at VAT er inkludert. Når det gjelder CE-merking så er det vel ikke noe problem på båter brukt innenfor EU...? ..., eller må man streve med dette da også? Burde være OK.... Søkte litt her: http://www.boatshop24.com/ , og finner at utvalget av båter jo er ganske stort. Helt riktig, men Norske avgifter kommer i tillegg ... og da Norge ikke er i EU kommer MVA i tillegg på alt sammen .... <{POST_SNAPBACK}> Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
olpi Svart 24.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2005 Takk for svar - det var slik jeg tenkte det var, men ble usikker da det alltid sto incl VAT på prisen. Får håpe EU/EØS nekter Norge å legge på MVA der VAT allerede er betalt. HK avgift hadde også vært greit å slippe Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.Januar.2005 Del på Facebook Svart 24.Januar.2005 Får håpe EU/EØS nekter Norge å legge på MVA der VAT allerede er betalt. HK avgift hadde også vært greit å slippe <{POST_SNAPBACK}> Det er nok LAAAANgt frem til at det blir en virelighet. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
olpi Svart 24.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2005 Får håpe EU/EØS nekter Norge å legge på MVA der VAT allerede er betalt. HK avgift hadde også vært greit å slippe <{POST_SNAPBACK}> Det er nok LAAAANgt frem til at det blir en virelighet. <{POST_SNAPBACK}> Er vel bare å sørge for å bli EU medlem det Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.Januar.2005 Del på Facebook Svart 24.Januar.2005 Om vi ble medlemmer så skal vel OLA dunk ha noen særfordeler, og da er det nok oss båtfolk som ikke blir tilgodesett. Vi får vente og se. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Trophy Svart 24.Januar.2005 Del på Facebook Svart 24.Januar.2005 Alle båter som er satt i marked før 16 juni 1998 i EU kan importeres uten CE merking. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 25.Januar.2005 Del på Facebook Svart 25.Januar.2005 (redigert) Har sikkert vært svart på tidligere, men spør allikevel. Er helt grønn på dette området. Hvis man skal importere en brukt båt fra f.eks tyskland: Prsien står ofte oppført INCL VAT f.eks som på denne: http://www.boatshop24.com/web/no/haendler_...dler&MVAL=1382_ Begynte bare å lure litt da jeg sjekket litt priser på brukte båter og det står oppført at VAT er inkludert. Tror dette gjelder inkl. EU skatt hvis man kjøper båten og importerer den til et EU land. Siden den ligger i Kroatia. Skal du importere den til Norge så er den ca 6 - 7% dyrere pluss hk avg. og frakt. MEN den kan vel prutes en del !! Synes Sunseekeren på samme side var billig OOOPS oppdaget plutselig at den båten du kikket på lå i Tyskland og da blir det annerledes, men jeg ville ringt til megler og sjekket uansett. Redigert 25.Januar.2005 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
GeirFrode Svart 25.Januar.2005 Del på Facebook Svart 25.Januar.2005 Prsien står ofte oppført INCL VAT f.eks som på denne: http://www.boatshop24.com/web/no/haendler_...dler&MVAL=1382_ For å få den inn til Norge må jeg betale HK-avgift i tillegg til MVA på kjøpesum+frakt + HK avgift, stemmer ikke det? Søkte litt her: http://www.boatshop24.com/ , og finner at utvalget av båter jo er ganske stort. [ Ser at det på nevnte side er båter til salgs "excl VAT" også, Hva med å importere en av disse til Norge?Får man seg en stor overraskelse da i form av ekstra avgifter? I utgangspunktet er jo prisen ganske gunstig sett med norske øyne. MEN.................... Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 26.Januar.2005 Del på Facebook Svart 26.Januar.2005 Alle båter som er satt i marked før 16 juni 1998 i EU kan importeres uten CE merking. <{POST_SNAPBACK}> Vil det si at min båt fra 1996 og som kom til Norge i 2002 ikke trenger CE merkes. (Ikke at eg bryr meg om den CE merkes eller ikke) Snakket med tollmyndighetene og dei sa at dei ikke brydde seg siden den alt var i Norge Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Sydvesten Svart 26.Januar.2005 Del på Facebook Svart 26.Januar.2005 Vil det si at min båt fra 1996 og som kom til Norge i 2002 ikke trenger CE merkes. (Ikke at eg bryr meg om den CE merkes eller ikke) Snakket med tollmyndighetene og dei sa at dei ikke brydde seg siden den alt var i Norge <{POST_SNAPBACK}> Det kommer an på hvilket land båten din kommer fra. Kom den i 2002 fra et land utenfor EU/Eøs så skal den være CE merket i henhold til direktivet. Det var imidlertid en liten glipp fra sjøfartsdirektoratet og tollvesnets side som gjorde at en del båter ble importert til Norge fra 3.land(USA) uten CE merking fra 16. juni 1998 og frem til 1. juli 2002, (skikkert en og annen slenger etter den tid også). Disse båtene ble importert hit til lands uten noe krav om CE merking fra Norske myndigheters side, selv om direktivet sier helt klart at de skal være CE merket. Forøvrig så har ikke tollvesnet noe med om båten er CE merket eller ei etter at den er fortollet inn i Norge, da overtar sjøfartsdirektoratet som eneste instans. Snakk med sjøfartsdirektoratet om dette med CE merking av 3. lands båter i perioden mellom 1998 og sommeren 2002 da reglene ble innskjerpet. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
saga Svart 26.Januar.2005 Del på Facebook Svart 26.Januar.2005 Er vel bare å sørge for å bli EU medlem det <{POST_SNAPBACK}> Da kommer vel dieselprisen til å doble seg og vel så det, samtidig som man kun får slik miljødiesel med dårligere ytelser likedan som i Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 26.Januar.2005 Del på Facebook Svart 26.Januar.2005 Ser at det på nevnte side er båter til salgs "excl VAT" også, Hva med å importere en av disse til Norge? <{POST_SNAPBACK}> Disse er de rette for import til Norge ... uten VAT i EU land = billigere .. og kun Norsk importavgifter og MVA gjelder. men salg skal baseres på eksport ut fra landet, noe som kontrakten må omtale... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Birchwood 320 Svart 26.Januar.2005 Del på Facebook Svart 26.Januar.2005 Det kommer an på hvilket land båten din kommer fra. Kom den i 2002 fra et land utenfor EU/Eøs så skal den være CE merket i henhold til direktivet. Det var imidlertid en liten glipp fra sjøfartsdirektoratet og tollvesnets side som gjorde at en del båter ble importert til Norge fra 3.land(USA) uten CE merking fra 16. juni 1998 og frem til 1. juli 2002, (skikkert en og annen slenger etter den tid også). Disse båtene ble importert hit til lands uten noe krav om CE merking fra Norske myndigheters side, selv om direktivet sier helt klart at de skal være CE merket. Forøvrig så har ikke tollvesnet noe med om båten er CE merket eller ei etter at den er fortollet inn i Norge, da overtar sjøfartsdirektoratet som eneste instans. Snakk med sjøfartsdirektoratet om dette med CE merking av 3. lands båter i perioden mellom 1998 og sommeren 2002 da reglene ble innskjerpet. <{POST_SNAPBACK}> Det var sjøfartsdirektoratet eg mente og ikke tolldirektoratet.. Men uansett.. Bryr meg ikke omm EU merkin og synes det er noe stort Tull.. Hva står egentlig "CE" for egentlig.. Etter min mening betyr dette merket nada Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Divemaster Svart 26.Januar.2005 Del på Facebook Svart 26.Januar.2005 Hva står egentlig "CE" for egentlig.. Etter min mening betyr dette merket nada <{POST_SNAPBACK}> Informasjon her fra DNV Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Sydvesten Svart 26.Januar.2005 Del på Facebook Svart 26.Januar.2005 Hva står egentlig "CE" for egentlig.. <{POST_SNAPBACK}> CE-merket (Conformité Européenne) viser at eit produkt fyller krava til helse, miljø og tryggleik for å kunne marknadsførast i EØS-området. Den indre marknaden for fri handel med varer og tenester ble introdusert ved den traktaten som på norsk har fått namnet Enhetsakten (the Single European Act) frå 1987. Ein føresetnad for fri handel med varer og tenester er eins tekniske krav til produkta på heile den europeiske marknaden. Produktet som er påført CE-merket kan marknadsføres i heile EØS-området, utan ytterlegare testing og tilpassing til særskilde nasjonale krav. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
olpi Svart 26.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2005 CE-merket (Conformité Européenne) viser at eit produkt fyller krava til helse, miljø og tryggleik for å kunne marknadsførast i EØS-området. Den indre marknaden for fri handel med varer og tenester ble introdusert ved den traktaten som på norsk har fått namnet Enhetsakten (the Single European Act) frå 1987. Ein føresetnad for fri handel med varer og tenester er eins tekniske krav til produkta på heile den europeiske marknaden. Produktet som er påført CE-merket kan marknadsføres i heile EØS-området, utan ytterlegare testing og tilpassing til særskilde nasjonale krav. <{POST_SNAPBACK}> bra på dialekt også du Sitér dette innlegget Link to post
gruff Svart 26.Januar.2005 Del på Facebook Svart 26.Januar.2005 bra på dialekt også du <{POST_SNAPBACK}> Dette er da ikke dialekt, men nynorsk! Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 26.Januar.2005 Del på Facebook Svart 26.Januar.2005 Det kommer an på hvilket land båten din kommer fra. Kom den i 2002 fra et land utenfor EU/Eøs så skal den være CE merket i henhold til direktivet. Den "magiske datoen er 16 juni 1998 Dette ble ikke kontrollert noe særlig og Sjøfartsdirektoratet påla Tollvesenet å skjerpe kontrollen. Likevel ble det ganske tilfeldig hvem som ble tatt. Det kom 2 båter til Ålesund i jan/feb 2003. Begge slapp CE-merking. Alle båter som er produsert etter den 16. juni 1998 må være CE-merket uansett om den kommer fra EU/EØS eller huttiheita . FOR Å OMSETTES FRITT INNENFOR EU/EØS OMRÅDET MÅ VARENE (båten) VÆRE CE-MERKET. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Birchwood 320 Svart 26.Januar.2005 Del på Facebook Svart 26.Januar.2005 Alle båter som er produsert etter den 16. juni 1998 må være CE-merket uansett om den kommer fra EU/EØS eller huttiheita ......... OK.. MEn er det ikke som med bil da.. At om den er kommet til norge i f.eks 2000 så i visse tilfeller er den en 2000 modell.. Min er produsert i 1996 men kom til Norge i 2002 Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Trophy Svart 27.Januar.2005 Del på Facebook Svart 27.Januar.2005 Alle båter som er produsert etter den 16. juni 1998 må være CE-merket uansett om den kommer fra EU/EØS eller huttiheita ......... OK.. MEn er det ikke som med bil da.. At om den er kommet til norge i f.eks 2000 så i visse tilfeller er den en 2000 modell.. Min er produsert i 1996 men kom til Norge i 2002 <{POST_SNAPBACK}> Den skulle etter reglene vært CE-merket fordi den krysser grensen til EU / EØS etter fristen. Du har vært heldig, som en del andre av oss Finner du en billig Amerikansk båt i EU som er importert FØR den "magiske" datoen og det kan dokumenteres, så kan den importeres uten CE-merking Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.