Eureka Startet 1.Juni.2012 Del på Facebook Startet 1.Juni.2012 (redigert) I denne tråden håper jeg at alle som har eller har hatt en Comfort30 melder seg og kan dele kunnskap, erfaring, og stille tekniske spørsmål om modellen og modifiseringer. For 3-4 uker siden kjøpte jeg meg en Comfort30 fra 1982. Siden da har jeg jobbet mye med å klargjøre denne for årets sesong. Jeg har bodd ombord i båten i en uke nå og begynner å bli kjent med den. Samtidig støter jeg på ting som jeg lurer på, konstruksjonsmessig mm. Jeg vil også foreta modifiseringer og er svært interessert i erfaringer med dette. Dette regner jeg med andre også kan ha nytte av, i dag og i årene fremover. Det som skrives vil jo være søkbart for alle på nettet og dermed øke muligheten for andre å få kunnskap om båten både i kjøpsøyemed og når man ønsker å gjøre utbedringer, reparasjoner og modifikasjoner. -Det er veldig greit å høre om andres erfaringer når en selv skal endre på noe. Jeg håper flest mulig eiere og tidligere eiere legger inn et innlegg så det er mulig å ta kontakt med hverandre på IM. Mine første spørsmål er: 1: Er den enkeltlaminat eller sandwich-konstruksjon med balsa i hele eller deler av det vertikale partiet som vinduene er montert i? Tenker da på hele partiet fra Cockpit til dekksluken. Dette vil ha betydning for hvor viktig det vil være å undersøke vindu for lekkasje og fornye tettning før det blir lekk. 2: Hvordan ser mastestøtten ut bak kledningen? 3: På min båt er det plater i plast/ glassfiber i tak/himling og delvis nedover sidene og bak innredningen. Fra hvilke årsmodeller ble dette vanlig? Har noen erfaring med å etterisolere mellom platene og dekket? Erfaringer med resultat av etterisolering av båten i sin helhet mottas med takk. 4: Hvor er det normalt å montere septikktank i båten? 5: Jeg regsitrerer at det finnes to versjoner av røstjernfester og at den ene regnes for "forsterket utgave". Når kom denne endringen og hvordan er konstruksjonen for den "ikke-forsterkede" utgaven? Jeg tror jeg har den forsterkede hvor røstjernfestene både er boltet fast i vertikale spant samt et innstøpt vinkeljern horisontalt nederst i festet. 6: Dekksluke: er det noen som har erfaring med å ettermontere dekksluke i salongtaket? 7: Båten er sparsomlig utrustet med pullerter. 1 på fordekket og 2 akter. Har noen erfaring med å montere flere? På min båt er det sveiset på et øye på to bolter som holder sammen overbygg og skrog, midskips på hver side. Dette er egentlig til bruk som preventer. Er det noen som har erfaring med å bytte ut flere bolter med øyebolter til bruk som fenderfeste? Redigert 1.Juni.2012 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.