Jump to content

Koppla in generatorn korrekt ?

I.E

Recommended Posts

Godkväll,

Har haft ett rejält haveri då jag seglade hem min nyköpta båt. Generatorn var kopplad till en LEAB laddningsdator som styrde det mesta gällande laddningen till batterigrupperna, problemet var bara det att den började brinna pga en glappande kontakt.

Nu har jag dragit om hela laddsystemet så att det är ett konventionellt system med generator med inbyggd regulator och ett skiljerelä som styr laddningen mellan batterigrupperna. Så långt allt väl.

Jag använder samma Delco-Remy 70 A generator som satt på båten sedan tidigare men den är nu återställd till normalt skick via en expert på generatorer. Fick tillbaks generatorn idag och har nu ett par frågor så att jag inte gör något dumt.

En Delco-Remy generator har två stift i toppen märkt "1" och "2" (inte DF & D+ som det brukar vara). Laddlampan skall kopplas till stift "1" och stift "2" skall kopplas till batteriplus eller tändningsplus. Så har jag fått det förklarat för mig och det finns inget jag betvivlar i detta. Saken är bara den att jag inte riktigt förstår hur det hela fungerar.

Har jag rätt för mig om jag dragit tändningsplus till laddlampan och vidare till stift "1". Min tanke är att lampan tänds då jag vrider om nyckeln eftersom stift "1" då fungerar som minus tills generatorn laddar av sig själv och då gör stift "1" till plus = lampan släcks och generatorn laddar. Borde fungera så ? Problemet är bara stift "2", skall denna verkligen kopplas till batteriplus eller tändningsplus ? Isåfall har jag tändningsplus kopplat till laddlampan samt stift "2". Stift "1" är vidare kopplat till ett skiljerelä eftersom jag vill att generatorn skall ladda båda batterigrupperna då det blir plus i stift "2" och reläet sluts.

Hoppas det finns någon som förstår vad jag menar och har koll på Amerikanska generatorer ..

Tack /Dan

Ingar,

Jag chansar på att "2" skall gå till batteri plus. Vad kan hända i värsta fall ?

Forhåpentligvis går det bra siden du jo fikk beskjed om å koble denne til batteri/tenning.

Men dersom det virkelig er en sens-ledning er det viktig at du kobler både denne og B+ direkte til forbruksbanken, og lader startbatteriet via releet.

Redigert av Ingar (see edit history)

"hulda"

Jag har fått ett par bilder av dig sedan tidigare som jag granskat noggrant. Jag har därför en klar bild hur jag skall göra men problemet är bara att jag inte förstår vad exakt "2" finns till för. Om det nu bara är till för att ge den lite spänning borde de som byggt generatorn lika bra byggt bort "2" och löst spänningsmatningen internt genom att ta spänning från B+, tycker man i iallafall. Kanske har det med att man skall ha möjlighet att kompletera generatorn med någon extra funktion eller något ...

Sista frågan:

Om man tar och förbinder "2" med B+, fungerar regulatorn så att den har kontroll på spänningen och inte kör full gas och kokar bort batterivattnet ?

Tack / Dan

Godkväll!

Fick generatorn att ladda som den skall göra, frågan är bara om regulatorn styrs rätt när stift "2" är kopplat till B+ ? Fick gasa rejält innan laddlampan slocknade och generatorn började ladda, kan man göra så att laddningen börjar på lägre varv ?

Tack till "Hulda" och Ingar som hjälpte mig fixa laddningen !

/ Dan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...