I.E Startet 24.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 24.Januar.2005 Godkväll, Har haft ett rejält haveri då jag seglade hem min nyköpta båt. Generatorn var kopplad till en LEAB laddningsdator som styrde det mesta gällande laddningen till batterigrupperna, problemet var bara det att den började brinna pga en glappande kontakt. Nu har jag dragit om hela laddsystemet så att det är ett konventionellt system med generator med inbyggd regulator och ett skiljerelä som styr laddningen mellan batterigrupperna. Så långt allt väl. Jag använder samma Delco-Remy 70 A generator som satt på båten sedan tidigare men den är nu återställd till normalt skick via en expert på generatorer. Fick tillbaks generatorn idag och har nu ett par frågor så att jag inte gör något dumt. En Delco-Remy generator har två stift i toppen märkt "1" och "2" (inte DF & D+ som det brukar vara). Laddlampan skall kopplas till stift "1" och stift "2" skall kopplas till batteriplus eller tändningsplus. Så har jag fått det förklarat för mig och det finns inget jag betvivlar i detta. Saken är bara den att jag inte riktigt förstår hur det hela fungerar. Har jag rätt för mig om jag dragit tändningsplus till laddlampan och vidare till stift "1". Min tanke är att lampan tänds då jag vrider om nyckeln eftersom stift "1" då fungerar som minus tills generatorn laddar av sig själv och då gör stift "1" till plus = lampan släcks och generatorn laddar. Borde fungera så ? Problemet är bara stift "2", skall denna verkligen kopplas till batteriplus eller tändningsplus ? Isåfall har jag tändningsplus kopplat till laddlampan samt stift "2". Stift "1" är vidare kopplat till ett skiljerelä eftersom jag vill att generatorn skall ladda båda batterigrupperna då det blir plus i stift "2" och reläet sluts. Hoppas det finns någon som förstår vad jag menar och har koll på Amerikanska generatorer .. Tack /Dan Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 Endel US-biler har ekstern sense, antar at dette er ditt uttak nr. 2. Mao at den skal kobles direkte til batteri pluss. At det skal være nødvendig å koble noe via tennings-nøkkelen kan jeg ikke skjønne, dynamoen trenger bare lade-lampe koblingen for å "starte". Ville fått tak i et koblings-skjema.... Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 24.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 Ingar, Är det logiskt att mäta nedan siffor om jag skall koppla som tänkt ? Spänningsmätning: B+ till "1" = 12,40 V B+ till "2" = 12,40 V B- till "1" = 0,00 V B- till "2" = 0,00 V Resistans mätning: B+ till "1" = 0,00 B- till "2" = 0,00 B- till "1" = O.L B- till "2" = O.L / dan Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 (redigert) Så lenge det sitter en regulator der tror jeg neppe du finner ut av dette med sikkerhet ved å måle, du må du få tak i et skjema. Evnt. om de som overhalte den kan svare på om "2" er sense-input, resten av koblingene er vel greie. Redigert 24.Januar.2005 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 24.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 Ingar, Jag chansar på att "2" skall gå till batteri plus. Vad kan hända i värsta fall ? Tack / Dan Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 (redigert) Ingar, Jag chansar på att "2" skall gå till batteri plus. Vad kan hända i värsta fall ? Forhåpentligvis går det bra siden du jo fikk beskjed om å koble denne til batteri/tenning. Men dersom det virkelig er en sens-ledning er det viktig at du kobler både denne og B+ direkte til forbruksbanken, og lader startbatteriet via releet. Redigert 24.Januar.2005 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 24.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 Ingar, Som jag förstår det laddar man förbrukningsbatteriet via reläet och inte tvärtom, jag har kopplat enligt anvisningar från skyllermarks. Kolla länken nedan: http://www.skyllermarkspressar.se/schema2.html / Dan Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 Ingar, Som jag förstår det laddar man förbrukningsbatteriet via reläet och inte tvärtom, jag har kopplat enligt anvisningar från skyllermarks. Ok, det vil ikke jeg anbefale.... Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 24.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 Ingar, Håller med att det verkar underligt men de borde ju veta tycker man.. / Dan Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 (redigert) Forklaringen er nok at det normalt vil være enklere å koble et eksistrende anlegg slik, da dynamoen gjerne er koblet til startbatteriet via starter-motoren. (Det er da viktig at man også kobler sense-ledningen til startbatteriet.) Men ideellt sett bør dynamoen kobles direkte til forbruk. Redigert 24.Januar.2005 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 (redigert) Slik skal det være: Terminal 1 skal inn på ladelampen og til tenningsbryter. Terminal 2 skal inn på batteri + for å gi strøm til regulatoren. Uten denne tilkoplingen vil ingen lading skje. Dette er notater fra dagboken til Hulda, Delco generator. Send meg en IM hvis der er noe du lurer på. Redigert 24.Januar.2005 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 Terminal 2 skal inn på batteri + Men hva er vitsen med å trekke en ekstra kabel til batteriet hvis det er strømforsyning til regulatoren? Da kan man like godt bare koble den direkte til B+? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2005 Men hva er vitsen med å trekke en ekstra kabel til batteriet hvis det er strømforsyning til regulatoren? Da kan man like godt bare koble den direkte til B+? Det er riktig. Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 25.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2005 "hulda" Jag har fått ett par bilder av dig sedan tidigare som jag granskat noggrant. Jag har därför en klar bild hur jag skall göra men problemet är bara att jag inte förstår vad exakt "2" finns till för. Om det nu bara är till för att ge den lite spänning borde de som byggt generatorn lika bra byggt bort "2" och löst spänningsmatningen internt genom att ta spänning från B+, tycker man i iallafall. Kanske har det med att man skall ha möjlighet att kompletera generatorn med någon extra funktion eller något ... Sista frågan: Om man tar och förbinder "2" med B+, fungerar regulatorn så att den har kontroll på spänningen och inte kör full gas och kokar bort batterivattnet ? Tack / Dan Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 25.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2005 Godkväll! Fick generatorn att ladda som den skall göra, frågan är bara om regulatorn styrs rätt när stift "2" är kopplat till B+ ? Fick gasa rejält innan laddlampan slocknade och generatorn började ladda, kan man göra så att laddningen börjar på lägre varv ? Tack till "Hulda" och Ingar som hjälpte mig fixa laddningen ! / Dan Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.