BårdK Startet 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2012 Jeg var båteier da tilbudet om å kjøpe plass på Tangen kom og hev meg på en 4,5 meter.Solgte imidlertid båten året etter og gikk over til hytte og hyttebåt. I den forbindelse ringte jeg foreningen for å spøøre om det var mulig å selge før plassene var ferdig. Det kunne jeg, og jeg ville da ha fått tilbake de 60K jeg hadde innbetalt frem til da, men samtidig lurte han på om jeg var gal som ville selge plassen min. Jeg er jo ikke gal (tror jeg) og valgte derfor å beholde plassen for utleie og kanskje kjøpe ny større båt på noen lengre sikt (altså muligheten for en 35-foter og hytte om noen år). Ser nå at de har 150 plasser ledige som de sannsynligvis ikke får leid ut og at eieren av båtplassen må betale fellesomkostninger. Ser også at mange eiere av båtplasser på Tangen annonserer de på Finn.no, sannsynligvis for å hjelpe til å få plassen sin utleid, men selvfølgelig til foreningens pris og reger. I den sammenheng har jeg følgende spørsmål om noen her kjenner båtforeningens indre liv bedre enn meg: 1) Jeg står ikke på noen vaktliste (jeg skrev veldig tidlig at jeg ønsket å leie ut). Betyr det at min plass er utleid? 2) Hva er felleskostnadene for en 4,5 meters plass? 3) Hvis man ønsker å selge plassen sin (mulig det er mer korrekt å kalle det en rettighet til båtplass), er det da prisen man kjøpte den for som gjelder? Eller avgjøres prisene av foreningen fra år til år? Liker jo egentlig tanken på å kunne kjøpe ny større båt om noen år, men dersom foreningen ikke klarer å leie ut plasen i mellomtiden er jo dette en svært så dårlig investering. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Svarene på dine spørsmål står da i papirene du har fått tilsendt og/eller på båtforeningens hjemmeside? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
BårdK Svart 1.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 (redigert) Finner de ikke på hjemmesiden, men det er mulig jeg er dårlig til å lete. Fant heller ikke om plassen min var leid ut eller ikke. Ellers bor jeg pt. i USA og har ikke papirene tilgjengelig. Dessuten ønsker jeg råd i tilknytning til det å holde på den for evt. fremtidig båtkjøp (må jo evt. også overbevise kona om at vi egentlig trenger både i pose og sekk selv om det ikke er lønnsomt å sitte på båtplassen nå ). Redigert 1.Juni.2012 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NAL Svart 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Hei. Jeg er selv ny eier av andel (plass) i Leangbukten Båtforening. Dette er et flott nytt anlegg som faktisk blir en av skandinavias største småbåthavner nå. Båtforeningens styre har gjort en formidabel jobb. I og med at de nå sitter på både et eldre og et helt nytt anlegg, mange ønsker omrokkeringer og med mange nye, både medlemmer og andelshavere, har de hatt en enorm kabal å legge. Du kan si at timingen kanskje har blitt litt feil, da mange allerede har leiet seg plasser andre steder. Jeg er imidlertid sikker på at fra neste år vil alle plasser være utleid. Prisen er jo absolutt overkommelig. Ingen "kommers" her. Neste år vil det hele også være bedre kjent blandt båtfolk. Var jeg deg ville jeg lene meg tilbake å være glad for å ha en plass i et topp moderne anlegg. En plass som helt sikkert vil bli leiet ut fra neste år. PS! andelen kan omsettes via båtforeningen til en pris som indeksreguleres årlig. Båtforeningen og andelslaget har gode hjemmesider som kan gi deg mange svar. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 1.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Takk for svar NAL, akkurat hva jeg trengte! Du har nok rett i at mange allerede hadde sikret seg plass andre steder og at det blir lettere å leie ut neste år. Åpningen var vel ikke før 2. mai. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Er i samme situasjon som deg bårdK og er også i utlandet for en lengre periode. Har vel også bestemt meg for å bite i det sure eplet, gå min vakt i august, betale årets leie og håpe på bedre tider eller at vi kjøper oss en båt igjen hvor vi selv kan benytte plassen. Hvis plassen leies ut så er det egentlig grei forretning siden leieinntekten ikke beskattes, indeksregulering (eller hva styret/årsmøtet bestemmer for er vel ikke knyttet til KPI) øker andelens verdi uten at det blir beskattet ved et salg samt at verdien av båtplassen vel ikke anses som formue skattemessig. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
BårdK Svart 2.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 (redigert) Etter ditt Mouche og NALs poster er det mest fornuftig å beholde. Dette forutsetter at leiemarkedet blir bedre til neste år eller at foreningen reduserer leieprisen ihht til etterspørselen. Sistnevnte kan muligens være vanskelig dersom det i dag er noe i nærheten av kostpris. Men Mouche, må du betale hele leieprisen eller kun felleskostnadene, og hva er i så fall felleskostnadene? Dersom derimot felleskostnadene er veldig høye (la oss si ca. 7-8000) og foreningen ikke får leid ut år etter år, er jo saken en ganske annen. Redigert 2.Juni.2012 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Jeg fikk faktura på 4200,- + 200,- i medlemskontingent for min 4m plass på Tangen for 2012. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Som andelseier så betaler man et beløp, og som leietaker et annet (langt høyere) og differansen går jeg utifra går til andelseier, muligens fratrukket et administrasjonsgebyr uten at jeg husker i farten om det er slik eller hva dette er. I år blir det vel bare innbetalinger og ingen inntekter på meg heller regner jeg med. Hva som vil lønne seg på sikt tør jeg ikke mene noe om for andres del, men selv avventer jeg i år og tar stilling til det hele igjen til neste år. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
BårdK Svart 2.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Jeg er ikke så opptatt av at det skal lønne seg rent økonomiske, da verdien på opsjonen for meg er ganske stor. Så dersom andelen jeg som andelseier er mye lavere enn utleieprisen er jo det ikke så mye å bekymre seg for. Takk for oppklaringen! Ikke like lett å ta en telefon til Norge når man har ni timers tidsforskjell. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Hva koster egentlig en 4,5 m andelsplass? Er de bare for folk hjemmehørende i Asker? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
nordan family 27 Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 De i Asker har fortrinnsrett. Men det var en del utenfor Asker som fikk plass. Men nå er alle plassene solgt, og man må melde seg inn og stå på liste. Men er man ikke fra Asker har lokale fortrinnsrett Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Ingen ide om pris? Gidder jo ikke stå på venteliste hvis prisen 954.000 for 2,5 m plass... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
BårdK Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Tar jeg ikke helt feil betalte jeg 160K for en plass på 4,5 meter. Fikk fakturarer over to år med mindre beløp så det kan godt hende at jeg bommer med 10K i den ene eller andre retningen. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Litt OT, men det er merkelig at de kaller den nye båthavna for Tangen, siden det allerede er en havn som kalles Tangen i Asker. Det er på Blakstad, der seilforeningen holder til. Kan åpenbart skape forvirring... Kk Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 30.000 per breddemeter er/var prisen for de nye plassene i Leangbukta. I utgangspunktet forbeholdt kommunens egne innbyggere. Det var langt flere på venteliste enn det antall nye plasser som ble bygget ut/tildelt så litt rart om også folk utenfor kommunen fikk tildels plass som andelseier. Asker Marina, privat eid, bygget vel også ut en del plasser som kommer i tillegg til de plassene som LBA bygget ut. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.