Ribtjenester Startet 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2012 (redigert) Har for lite batterier på forbruk, har kjøpt nye gel batterier. Det sitter 2 eksisterende syrebatterier pr i dag. Bør jeg fjerne disse når jeg skal bruke gel? Hvilke kvadrat bør forbruksbanken ha på kablene Redigert 1.Juni.2012 av Ella. (see edit history) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Stor Stas Svart 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Vil ikke anbefale å parallellkoble de nye gel batteriene med de gamle syrebatteriene. De gamle batteriene har lavere hvilespenning enn de nye, og vil derfor raskt "trekke ned" de nye batteriene. Bruk da heller en vendebryter el.l. for å skille batteribankene fra hverandre. Så kan du bruke de hver for seg. Det er litt mer tungvint men bedre for de nye batteriene dine. Ang. kabeldim., mener du mellom de to nye batteriene? De kan med fordel være så tykke som mulig. Originalt i min gamle Bav. 36 satt det 90 kvadrats kabler mellom de to forbruksbatteriene (2 x 140 Ah). Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Vær også klar over at lading av disse forskjellige batttyper også er forskjellig. Så bruk samme batt type hele veien er det beste. Gel er veldig bra, men er litt overfølsomme på lading, spesiellt fra dynamo. Jeg kjører AGM banker på forbruk og Optima Yellowtop AGM på start, enkelt å stille inn 230v laderen på AGM modus, og dynamo fra motor har også batterier av samme type å lade. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 2.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 90kv er vel og overdrive, det skal vel skjelden gå over 50a i de kablene. må man stille om lader på noe spess? jeg har syre batteri på start og nå blir det gel på forbruk. Jeg bør vel ha lading fra dynamo på alle batterier, men tenkte jeg skulle kutte at 230 laderen lader start batterier, de får jo lading når motorer går alikevel. det blir da kun forbruk som blir ladet når jeg ligger på landstrøm, startbatterier lades når jeg kjører, er det dumt og gjøre det slik? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Stor Stas Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 90kv mellom batteriene er for at de skal bli belastet likt, også ved høye strømuttak, du kan helt sikkert klare deg med mindre Ang. ladespenning så er den normalt maks 14.4v fra dynamoen, og det vil fungere fint for både start- og forbruksbanken din. Gel batterier bør ikke lades med høyere spenning, så sjekk hva 230 laderen din gir. Hvis den har innstilling for Gel, så er det bare å sette den på det. Hvis ikke så vil det allikevel fungere fint, så lenge ladespenningen ikke overstiger 14,4v. Jeg har hatt to sesonger med AGM batterier og lader uten innstillingsmuligheter, og har samme kapasitet (hvilespenning) på batteriene nå, som da de var nye. Jeg ville ikke vært bekymret for å koble bort 230 laderen fra startbatteriet. Det er jo slik det er på bil, og man lader raskt opp det lille man bruker på å starte motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.