Alang Startet 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2012 (redigert) Hei. Kjøpt en Risør 27 AC 1979 modell og vil ta den via sjøen fra Stavanger til Fredrikstad, ønsker alt av tips før turen og hva jeg bør ha som utstyr i båten, har ekkolodd og kartplotter. Hvilke havner bør jeg satse på å tanke opp ved og hvor lang tid vil jeg bruke, marsjfart ca. 6 knop. Tåler den bra med sjø? Masten er fjernet for mange år siden. Alt av tips er kjærkomne, må kjøre ganske langt pr. dag da jeg ikke har ferie enda. Redigert 1.Juni.2012 av Alang (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Ekstra impeller, alle filtre, olje, tauverk, papirkart, kompass, vester til alle, VHF. Vidre bør du gjøre en grundig sjekke av båten med drivstoffsystem og spesielt motoren iallefall om den fra 79 den som båten.. Med 6 knops hastighet så vil det bli mange motortimer... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Alang Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Hei. Takk for tips og svar, hører gjerne om flere har tips, etc. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Om tanken har mannhull ville jeg ha vurdert en skikkelig rengjøring før turen. Det vanligste problemet på henteturer er tette filtre på grunn av dritt i tanken, Dette kan gå i årevis innaskjærs, men når man skal krysse åpne strekk og kommer ut i skikkelige dønninger så rotes grumset opp og filtrene går tette. Ikke særlig kjekt ved pålandsvind langs jærkysten... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Akora Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Dregg og drivanker! Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Sikkert unødvendig men skal man ha lange dagsøkter må man være 2 til å bytte på og kjøre, så sant man ikke har en god autopilot, ellers blir man fort utslitt. Sitér dette innlegget Link to post
Neros Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Med 6 knop tar turen deg 4-5 dager... Vær jeg deg ville jeg vurdert landtransport, med mindre du tar turen som en ferietur... Du bør beregne at du kan være nødt til å ligge å vente på været, ikke alltid at Jærenkysten viser seg fra sin beste side ;-) Uansett, gratulete med ny båt og lykke til.. Sitér dette innlegget Link to post
Alang Svart 4.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Hei. Setter pris på alle svar, det med filter og grums i tanken må jeg sjekke opp, er ikke noe særlig å få motorstopp utpå. Tenkte å fiske litt underveis også, bruker jeg 5 dager så får det gå, kan jo uansett bli en hyggelig tur. Har med en kammerat så vi kan bytte litt på kjøringen. Tidligere eier sier at båten går i ca. 7.5 knop men han har aldri hatt så høyt turtall på maskinen så det spørs om jeg tør det da..... Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Den med volvo 56 hk og ms2 gir? Dette giret er litt lite til motoren så kjør pent så fall..Dumt å presse motoren på en slik tur..JEg ville og hatt en stabil høytrykk med lite vind før en tur. Pass på at båten ikke er grodd under, det vil ta mye fart og diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Da jeg dro noenlunde samme ruta, tenkte jeg sikkerhet i tre ledd: først for meg personlig, så for mannskap og så for båt. Du har alt fått gode råd for alle tre: Overlevingsdrakt, vester, VHF og raketter for dere ombord, og så for båten vil jeg mene at rene tanker/reserve til filter er det viktigste, pluss ikke å presse båten. Når du drar fra Stavanger kan du få etterfylt i Tanager, ellers blir Egersund første naturlige stopp. Så ville jeg fått hjelp med å gå båttrekket over Listeid, Liland heter eieren og så fortsetter du til Spangereid og overnatter i havna øst av kanalen. Du rekker det på en dag, en lang en. NEste dag får de rett over mannefjorden, fortseeter leia østover forbi Kristiansand (hvis ikke du skal bunke da) og gjennom Blindleia og forbi Grimstad. Hvir langt du kommer avhenger av hvor hardt du presser på. Tredje dag følger du leia forbi Krager og over mot Vestfoldlandet , og jeg vil tro du kommer du så langt at du kan skjære over Oslofjorden og begynne å finmanøvrere mot din egen hjemmehavn. En så aggresvi kjøreplan er avhengig av været, du kommer ikke s langt hvis du skal stampe mot liten kuling f.eks. Men du vurderer jo selv når du går. Du kommer til å få en flott opplevelse og båten du har kjøpt er en flott båt, romslig og trygg. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 (redigert) Det tar deg ca 16 timer Tananger- Mandal. Dette kan du ta direkte, gjerne på natt når vinden er svakest. Sjekke værvarsel, selvsagt og evt henge deg på en eskorte med Redningsselkapet (hvis den fortsatt går). Det viktigste er vel rene filter og ren diesel, samt VHF. Ville sjekket dieseltank FØR start. De fleste stopp er vel pga uren diesel. Lykke til, dette er en fin tur nå i den lyse årstid. Redigert 4.Juni.2012 av Otto R (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alang Svart 4.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Her strømmer tipsene inn og jeg ser mer og mer frem til turen. Mye om rusk i dieseltankene her, filtrene er helt nye og båten er nettopp sjøsatt etter stoffing etc. Fikk beskjed i dag at tanken ble byttet for 6 år siden, sjangs for mye rusk? Ellers er det en 36 hester motor. Hvor kan jeg finne merer opplysninger over f. eks. båttrekket over Listeid. Var utrolig mye på sjøen for mange år siden og drømt om dette i mange år, nå er tiden inne for å oppfylle noe av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Vel, jeg googla listeid båttrekk og fant telefonnummeret til Liland på første oppslag. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Fikk beskjed i dag at tanken ble byttet for 6 år siden, sjangs for mye rusk? Ja, det kan samle seg opp mye rusk på 6 år. Jeg ville ha tømt den og rengjort den skikkelig for å være 100% sikker på at det ikke ligger noe der som kan forårsake driftsstans. Du passerer et utsatt strekk av kysten her, ikke mye le å finne mot været langs Jæren. Så da er det greit å være godt forberedt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.